به گزارش برنا،  آیت الله رییسی امروز جمعه و در ادامه بازدید از پروژه‌های استان اردبیل از پروژه راه آهن میانه - اردبیل بازدید و در جریان‌ آخرین وضعیت پیشرفت آن قرار گرفت.

 رییس جمهوری در جریان بازدید از این پروژه ریلی گفت: اجرای این پروژه بیش از دو دهه طول کشیده و انتظار مردم اردبیل نسبت به شروع به‌کار این پروژه متاسفانه طولانی شده است. من فکر می‌کنم انشاءالله باید کار متفاوتی برای تکمیل این پروژه صورت بگیرد.

رییس دولت سیزدهم با بیان اینکه پروژه‌ راه‌آهن اردبیل بسیاری از مسائل استان را حل می‌کند، گفت: امیدواریم به دنبال کاری که انجام شده بخشی از کار که مانده است با جدیت دنبال شود و ظرف مدت یک سال تا یک سال و نیم تکمیل شود. البته دوستان قول داده‌اند که زودتر از این افتتاح شود ولی من با احتیاط می‌گویم یک سال به بهره‌برداری می‌رسد.

رییسی در پاسخ به سوالی درباره بازدیدهای امروز خود و دیدارهایش با مردم استان اردبیل اظهار کرد: ارتباط با مردم و اطلاع پیدا کردن از دیدگاه‌ها و خواسته‌های مردم برای من و همکارانم غنیمت است. ان‌شاءالله بتوانیم خواسته‌های مردم را دنبال کنیم. مهم اجرای خواسته مردم است.

وی ادامه داد: ما در این سفر و سفرهای دیگر با افتتاح و آغاز به کار به آن معنا که بخواهیم کلنگی بر زمین بزنیم و بگوییم یک پروژه شروع شد، مواجه نیستیم. ما با پروژه‌های نیمه‌تمام بسیاری مواجه هستیم و این پروژه‌ها مردم را به ستوه آورده است. در هر منطقه‌ای که می‌رویم می‌بینیم که پروژه‌ها نیمه تمام مردم را عصبانی کرده و امیدواریم بتوانیم در این سفرها برخی از انتظار مردم را برآورده کنیم.

عملیات ساخت راه آهن میانه- اردبیل از اوایل سال ۹۲ شروع شده است. این پروژه ریلی ۱۷۵ کیلومتری دارای ۸ ایستگاه است که از این تعداد دو ایستگاه تشکیلاتی در اردبیل و میانه واقع شده است. برای این مسیر همچنین ۳ ایستگاه مسافری و ۳ ایستگاه فنی پیش بینی شده در حال احداث است.

ساختمان ایستگاه اردبیل به صورت دو طبقه اسکلت فلزی با طراحی مدرن در ۴۸۰۰ متر مربع زیربنا و ۹۸ درصد پیشرفت است. ساختمان های فاز ۱ ، ۴۸ هزار مترمربع  زیربنا دارد و ۸۲ درصد پیشرفت داشته است. 

بر اساس این گزارش کل ساختمان‌های ایستگاه‌ها با ۲۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا و ۶۴ درصد پیشرفت داشته است. پیشرفته کل ایستگاه‌ها با احتساب ایستگاه‌های  بین راهی ۷۷ درصد پیشرفت داشته است.

حداکثر سرعت طراحی قطار مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطار مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطار باری است.

۴۰ درصد این مسیر در مناطق کوهستانی است و ۴۰% در تپه ماهور و ۲۰% در دشت واقع شده است.

این پروژه که میزان پیشرفت فیزیکی زیرسازی آن بیش از ۹۰ درصد است، دارای ۲۴ کیلومتر تونل و بیش از ۴۳۰۰ متر پل است.ریل گذاری فاز یک ۴۱ درصد تاکنون پیشرفت داشته است . تاکنون دو هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.