شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#شاخص بورس#بازار طلا#قیمت

بازار طلا داغ شد | رشد لاک پشتی شاخص بورس در هفته آخر مهر

در آخرین هفته مهر قیمت ارز و سکه برخلاف هفته گذشته افزایش یافت و شاخص بورس نیز اندکی رشد کرد.

طلا و سکه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ارز و سکه در آخرین هفته مهر ۱۴۰۰ افزایش اندکی را  در قیمت تجربه کردند و این تغییرات چشمگیر نبود، از طرف دیگر برخلاف پیش بینی ها بازار سرمایه نیز رشد قابل توجهی در این هفته نداشت اما به طور کلی نسبت به هفته قبل روند مثبت بود.

شاخص کل بورس تهران، در اولین روز هفته (شنبه ۲۴ مهرماه)  در ابتدای معاملات با رشد ۸ هزار و ۶۲۶ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۶ هزار واحدی قرار گرفت.فولاد، فملی و شستا سه نماد با بیشترین تاثیر بر شاخص بورس بوده اند که در آخرین روز معاملات این هفته شاخص کل   در ابتدای معاملات با رشد ۴۲  واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۴۴۹ هزار واحد قرار گرفت.

شما می توانید با استفاده از نمودار زیر روند بازار سرمایه را در این هفته مشاهده کنید.

خبرهای منفی بورس را  سرگردان کرد/ مقاومت نرخ ارز متوقف شد
 

تغییر اندک نرخ دلار و یورو در آخرین هفته مهر ۱۴۰۰

نرخ ارز در اخرین هفته مهر روند صعودی بود اما میزان آن چشمگیر نبود به طوری که دلار با افزایش ۶۳ تومانی از قیمت  هزار و ۶۲۷ تومان به مبلغ ۲۶ هزار و ۶۹۰ تومان رسید همچنین یورو با افزایش ۳۹۵ تومانی از قیمت ۳۰ هزار و ۵۶۱ تومان به ۳۰ هزار و ۹۵۶ تومان رسید. 
نمودار زیر روند نرخ دلار را در این هفته نشان می دهد.
دلار
 

کاهش ناچیز قیمت سکه در چهارمین هفته مهر 

قیمت سکه و طلا همسو با نرخ ارز از روندی مثبت برخوردار بود که البته میزان آن اندک بود به طوری که سکه طرح جدید با افزایش ۴۰ هزار تومانی از قیمت ۱۱ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان به مبلغ ۱۱ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسید و  هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ۷ هزار تومانی از قیمت یک میلیون و ۱۳۸ هزار تومان به یک میلیون و ۱۴۵ هزار تومان صعود کرد.

شما می توانید با استفاده از نمودار زیر روند نرخ سکه را در چهارمین هفته مهر مشاهده کنید.

سکه

تقاضا برای سکه کم است

محمد کشتی آرای نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار طلا وسکه در چهارمین هفته مهر ۱۴۰۰ گفت: در این هفته قیمت اونس جهانی سیر صعودی داشت که علت آن را می توان نوسانات بازار های نفتی نام برد چراکه قیمت نفت افزایش یافته است درنتیجه کاهش ارزش دلار را به همراه داشت و باعث شد تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی افزایش یابد به همین دلیل هم قیمت اونس جهانی با افزایش ۲۰ دلاری همراه باشد. 

او افزود: نوسانات جزئی  ارز را در این هفته شاهد بودیم و حدود ۱۲۰ تومان نرخ دلار افزایش یافت بنابر این افرایش قیمت اونس جهانی و ارز سبب شد که نرخ طلا  افزایش یابد اما قیمت سکه بدون تغییر بود که دلیل آن را می توان کاهش تقاضا برای خرید سکه در این هفته نام برد  در نتیجه افزایش اونس جهانی و ارز تاثیری زیادی بر قیمت انواع سکه نگذاشت.

گشتی آرای اظهار کرد: هر مثقال طلای آب شده با افزایش ۴۲ هزار تومانی به مبلغ ۴ میلیون و ۹۹۲ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز حدود ۱۱ هزار تومان بر ارزش ان افزوده شد و به رقم یک میلیون و ۱۵۳ هزار تومان رسید. 

او تصریح کرد: سکه طرح قدیم بدون تغییر در قیمت در کانال ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ایستاد و هر قطعه سکه طرح جدید با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. نیم سکه،  ربع سکه و سکه های یک گرمی   بدون تغییر در نرخ به ترتیب  ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان  ، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان  هستند.

کشتی آرای بیان کرد: حباب سکه در این هفته با تغییرات ناچیزی همراه بود و حدود ۱۰ هزار توان افزایش یافت و به ۳۸۰ هزار تومان رسیده است 

او گفت: به طور کلی بازار باتوجه به کاهش تقاضا برای سکه نشان دهنده آن است که طلا برای سرمایه گذاری جاذبه و هیجان سابق خود را برای سرمایه گذاران از دست داده است و به همین دلیل تاثیر تغییرات نرخ ارز و اونس جهانی بیشتر بر قیمت طلا مشهود بوده است.

اخبار منفی تاثیر کوتاه مدت بر بورس دارد

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه  در سومین  هفته مهر گفت: بازار سرمایه در این هفته مثبت بود اما ۹۰ درصد سهم ها ، قیمت هایشان نسبت به هفته گذشته کمتر شده است و این امر نشان دهنده آن نیست که کلیت بازار مثبت بوده است در این بین چند گروه خاص مانند سهام های خودرویی ، فلزات اساسی که قیمت جهانی آن ها افزایش چشمگیری داشت و همچنین گزارشات ماهه این سهام ها که مثبت و خوب بود باعث شد که یک جو مثبتی  در  بازار ایجاد کنند و شاخص به میزان اندکی وضعیت مثبتی را نشان دهد.

آسایش بیان کرد: در این هفته پیش بینی می شد شاخص کل رشد قابل قبولی را تجربه کند اما  این اتفاق رخ نداد و گویا همچنان روند نزولی را از سر گرفته است و در هفته پیش رو به نطر می رسد احتمال روند نزولی بازار بیشتر باشد مگر اینکه اخبار مثبتی در باره بازار شنیده شود که بی تاثیر بر بازار نیست با اینکه گزارشات ۶ ماهه ای که ارائه شده نتایج آنان مطلوب و خوب است و می بایست تاثیر مثبتی بر بازار بگذارد.

او افزود: خبرهای منفی روزبه روز به سمت بازار همچنان وجود دارد مانند پلمب ساختمان بورس اوراق بهادار که اینگونه  اخبار جوی منفی بر کلیت بازار ایجاد می کند و افراد با شندین این اخبار هیجانی عمل می کنند و باعث می شود در اولین روز هفته آینده فشار فروش را در بازار داشته باشیم. باید این موضوع را هم در نطر داشته باشیم عموم بازار در وضعیت خوبی قرار دارد اما خبرهای منفی و شایعات باعث می شود که اعتماد سرمایه گذرارن ازبین برود و شاید این تصور بشود که دولت حمایت های لازم را برای این بازار انجام نمی دهد. 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور کلی با توجه به شرایط موجود پیش بینی می شود شاخص بورس در هفته آینده روند صعودی و نزولی را تجربه کند که برآیندآن حکایت از تعادل بازار در روزهای آینده دارد.