به گزارش برنا، با وجود اینکه کم‌کم آسیب‌های کرونا بر اقشار مختلف با واکسیناسیون برطرف می‌شود همچنان تبعات آسیب‌های جدی این اپیدمی بر سینما را می‌توان به وضوح دید که می‌توان آن‌ها را آسیب‌های طولانی‌مدت این ویروس بر پیکرده سینمای کم رمق ایران دانست.

هر روز اخباری درباره تخریب و تغییر کاربری و تعدیل نیروی سینماها در شهرهای مختلف می‌شنویم که برای حیات هنر هفتم در کشور اخطاری جدی به حساب می‌آید و از طرفی با عدم تمایل اکثر سینماگران به اکران فیلم‌هایشان در این شرایط تقریباً هیچ امیدی برای احیای سینما باقی نمی‌ماند.

در این بین خوشبختانه در روزهای اخیر اخباری مبنی بر اکران چند فیلم پرفروش مطرح شد که فیلم «پوست» چند روز پیش بر پرده سینماهای کشور رفت و از پنجم آبان ماه نیز «قهرمان» اصغر فرهادی اکران می‌شود که بسیاری از سینماداران امید بسیاری به اکران موفقیت‌آمیز این فیلم دارند و به نظر می‌رسد که می‌توان فیلم جدید اصغر فرهادی را خون تازه‌ای در رگ‌های سینماهای کشور دانست.

درباره این موضوع با چند تن از مدیران سینماهای مختلف گفت‌وگو داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

سپهر پهلوانی: «پوست» با تبلیغات مناسب می‌تواند فروش خوبی داشته باشد / فروش «درخت گردو» پائین‌تر از حد انتظار بود

سپهر پهلوانی، مدیر سینمای ارگ، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: فیلم «قهرمان» و به طور کل فیلم‌های اصغر فرهادی را می‌توان یک استثنا در سینمای ایران دانست که قطعاً فروش قابل توجهی دارند و این ربطی به ژانر اثر ندارد. مخاطبان بسیاری منتظر هستند که فیلم اصغر فرهادی اکران شود تا برای دیدن این فیلم به سینما بروند.

پهلوانی خاطرنشان کرد: این روزها که واکسیناسیون در حال انجام است و اکثر مردم حداقل یک دوز واکسن را زده‌اند ترس از سینما رفتن کاهش پیدا کرده و قطعاً امکان فروش فیلم‌ها بالاتر رفته و «قهرمان» هم نسبت به چند ماه پیش شانس بیشتری دارد اما اگر یک فیلم کمدی در کنار این فیلم اکران می‌شد، این دو اثر می‌توانستند با پوشش دادن یکدیگر فروش بیشتری داشته باشند.

او افزود: فیلم سینمایی «پوست» را دیده‌ام و اثر جالب و با کیفیتی است و فکر می‌کنم با توجه به اینکه اثری متفاوت و خاص است با تبلیغات مناسب می‌تواند فروش نسبتاً خوبی داشته باشد اما متأسفانه تبلیغات خوبی برای فیلم‌ها صورت نمی‌گیرد و معمولاً فیلم‌ها با تبلیغات سینه به سینه معرفی می‌شوند. اگر تبلیغات خوبی برای فیلم‌ها صورت نگیرد حتی فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی هم نمی‌تواند فروش چندانی داشته باشد.

مدیر سینما ارگ در پایان اظهاراتش تأکید کرد: فروش فیلم سینمایی «درخت گردو» در حد و اندازه‌ای که انتظار داشتیم، نبود و البته در این بین تعطیلات محرم و صفر هم در عدم فروش بالای این فیلم موثر بود و باعث شد که این فیلم نتواند فروش چندانی داشته باشد اما به فروش فیلم «قهرمان» امیدوار هستیم و امیدواریم «قهرمان» و «پوست» بتوانند به سینماها رونق بدهند.

آیت ملک‌نیا: «قهرمان» و «جنایت بی‌دقت» قطعاً فروش خوبی خواهند داشت/ اکران فیلم‌های قدیمی می‌تواند برای بسیاری از علاقه‌مندان سینما جذاب باشد

آیت ملک‌نیا، مدیر سالن‌های سینما موزه، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر برنا، اظهار داشت: در فروش یک فیلم نام کارگردان، عوامل و بازیگران تأثیرگذار هستند و امروز شاهد هستیم مخاطبان سینما با علم و آگاهی کامل به سینما می‌آیند و فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند. برای سینماداران قابل حدس بود فیلم سینمایی «پوست» مورد استقبال قرار می‌گیرد و خوشبختانه تا این لحظه نیز از این فیلم استقبال بسیار خوبی صورت گرفته است.

ملک‌نیا خاطرنشان کرد: البته نباید فراموش کنیم مکان سینماها در میزان فروش و استقبال از فیلم‌ها تأثیرگذار است. برخی فیلم‌ها در برخی مناطق فروش بیشتری دارند و همانطور که می‌دانید مخاطبان موزه سینما از فیلم‌های خاص استقبال می‌کنند. به نظر من دو فیلم «قهرمان» و «جنایت بی‌دقت» نیز در سینمای موزه می‌توانند فروش جالب توجهی داشته باشند.

او افزود: دو فیلم «دینامیت» و «درخت گردو» نیز توانستند فروش‌های نسبتاً خوبی داشته باشند. با توجه به واکسیناسیون عمومی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سینماها مردم کم‌کم با خیالت راحت‌تری به سینما می‌روند و همین مسئله نیز مزید بر علت است که سه فیلم «پوست»، «قهرمان» و «جنایت بی‌دقت» فروش نسبتاً خوبی داشته باشند.

مدیر سینماهای موزه در پایان درباره اکران فیلم‌های قدیمی در سینماها گفت: موزه سینما مدت‌هاست فیلم‌های دهه 1360 را اکران می‌کند که البته این جزو شرح وظایف موزه به حساب می‌آید و این فیلم‌ها بسیار مورد توجه هم قرار می‌گیرند. به عنوان مثل فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» را با سالن پر اکران کردیم و فیلم سینمایی «گاو» هم قرار است اکران شود که همه بلیت‌ها فروش رفته است. نکته جالب توجه این است که بسیاری از این فیلم‌ها بارها در تلویزیون نمایش داده شده‌اند اما در اکران نسخه‌های ترمیم‌شده این فیلم‌ها استقبال خوبی صورت می‌گیرد و این استقبال را در اکران فیلم‌های «باد صبا»، «شهر موش‌ها» و «دزد عروسک‌ها» شاهد بوده‌ایم که فکر می‌کنم در ابعاد گسترده‌تر نیز اکران فیلم‌های قدیمی می‌تواند ایده‌ای جذاب باشد که علاقه‌مندان را به سینما رفتن ترغیب می‌کند که البته همانطور که گفتم منطقه جغرافیایی، فیلم‌ها و موضوع‌شان نیز بسیار مهم و موثر است.

مهدی نیک‌ آئین: پکیج فیلم‌های در حال اکران با یک فیلم کمدی کامل‌ می‌شد

مهدی نیک آئین، مدیر سینما سپیده، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: با توجه به اینکه مدت زیادی از اکران فیلم‌های حاضر در سینماها می‌گذرد لازم بود فیلم‌های جدیدی اکران شوند و اکران دو فیلم «پوست» و «قهرمان» واقعاً اتفاق خوبی برای سینماهاست.

نیک آئین در ادامه گفت: عدم اکران یک فیلم کمدی جدید می‌تواند تا حدی آسیب‌زننده باشد چرا که هر وقت پکیج کاملی از فیلم‌ها در ژانرهای مختلف اکران شده، فیلم‌ها در گیشه به یکدیگر کمک کرده و فروش بهتری را شاهد بودیم. منظور من از ژانرهای مختلف چند ژانری است که در سینمای ما وجود دارد، فیلم‌ کمدی، اجتماعی و حتی یک فیلم کودک یا چند اثر خارجی می‌توانستند شرایط اکران را بهتر کنند.

او افزود: در این مدت که درگیر شیوع ویروس کرونا بودیم این اتفاق رخ داد و فیلم‌هایی چون «خورشید» و «درخت گردو»، که آثاری جذاب و مخاطب‌پسند هستند، نتوانستند در گیشه موفقیت چندانی داشته باشند و تنها بودن این فیلم‌ها باعث شد با وجود پتانسیل بالای‌شان در جذب مخاطب در گیشه به‌نوعی شکست بخورند. از طرفی فیلم‌های موفقی چون «دینامیت» هم مدتی طولانی است که اکران شده‌اند و افراد زیادی به سینما می‌آمدند و می‌گفتند «دینامیت» را بارها دیده‌اند و منتظر اکران یک فیلم جدید هستند.

مدیر سینما سپیده در پایان تأکید کرد: فیلم سینمایی «درخت گردو» 10 روز اولی که تبلیغات خوبی در تلویزیون داشت توانست فروش نسبتاً خوبی داشته باشد اما متأسفانه با عدم پخش تبلیغات، فروش این فیلم هم به حداقل رسید. امیدوارم مسئولان سینمایی هم با دست و دلبازی بیشتری از فیلم‌ها حمایت کنند تا فیلم‌های خوب بیشتری اکران شوند و این امکان به وجود بیاید که شاهد رونق در سینماها باشیم.