شهر خبر
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 30 مهر

پیشنهاد احمد توکلی برای احیای نظام کوپنی

کدخبر: 449130
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 30مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

30 مهر 1351؛ 4 فرودگاه در سیستان و بلوچستان احداث می‌شود

مقدمات تشکیل سازمان عمران سیستان و بلوچستان فراهم شد و احتمالا در یکی دو هفته آینده تاسیس سازمان مذکور رسما از طرف دولت اعلام خواهد شد.

با تشکیل سازمان عمران سیستان و بلوچستان کلیه امکانات طبیعی این منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد و با استفاده از اعتبارات عمرانی کشور تحرک و اقدامات وسیعی به منظور بالا بردن قدرت اقتصادی، کشاورزی و صنعتی این منطقه آغاز می‌شود.

به دنبال سخنان انتخاباتی نخست‌وزیر در زاهدان مبنی بر تاسیس سازمان عمران سیستان و بلوچستان امروز گفته شد: دولت به منظور بهره‌گیری بیشتر از اعتبارات عمرانی و اجرای طرح‌های عمرانی براساس نیازمندی‌ها و احتیاجات شهرستان‌ها، نظیر سازمان‌های عمران استان‌های دیگر کشور در حدود تشکیل سازمان عمران سیستان و بلوچستان است که مرکز این سازمان در زاهدان خواهد بود و تمامی امکانات مالی و طرح‌های صنعتی، کشاورزی و برنامه‌های عمرانی در سازمان مذکور متمرکز می‌گردد و سازمان عمران سیستان و بلوچستان با توجه به احتیاجات طرح‌های عمرانی را به مورد اجرا درخواهد آورد.

سازمان عمران سیستان و بلوچستان اقدام به احداث جاده آسفالته بین چاه‌بهار و زاهدان خواهد کرد و در شهرهای زابل، ایرانشهر، خاش و چاه‌بهار فرودگاه ساخته می‌شود و به موازات عملیات عمرانی در رشته‌های صنعتی و کشاورزی نیز سرمایه‌گذاری وسیعی به عمل می‌آید.

30 مهر 1371؛ تشریح مزایای تک‌نرخی شدن ارز از سوی هاشمی‌رفسنجانی

اکبر هاشمی‌رفنجانی، رئیس‌جمهوری در دیدار معاونان عمرانی استانداری‌های سراسر کشور با وی اهم تصمیمات دولت را در برنامه دوم اقتصادی ادامه سیاست‌های جاری، کار سازندگی و ایجاد تعادل در روابط بخش‌های مختلف عنوان و اظهار کرد: در سال آینده درآمدهای ارزی افزایش خواهد یافت و مصرف کمتر خواهد شد و کسر بودجه نیز نخواهیم داشت.

رئیس‌جمهوری با اشاره به مشکلات ناشی از تفاوت قیمت ارز و نحوه تخصیص آن تاکید بر لزوم ارائه اعتبار براساس میزان کشش دستگاه‌های کشور اظهار داشت: کار مهمی که ما اکنون در آستانه تحقق آن هستیم، یک نرخی کردن ارز است و برخلاف اظهارنظر برخی از مطبوعات که آن را موجب تورم و گرانی می‌دانند، جای نگرانی وجود ندارد. زیرا ما اعتبارات ارزی دستگاه‌های دولتی را براساس نرخ ریالی که تعیین خواهد شد، در اختیار آنها قرار می‌دهیم، لذا مایحتاج عمومی همانند گذشته تامین خواهد شد.

این تک‌نرخی کردن ارز در مورد برخی از دستگاه‌ها موجب می‌شود که آنها برای اجرای طرح‌های خود و رفع نیازها، بیشتر به داخل توجه کنند و کمتر به سراغ خارج بروند و این امر عملا باعث رشد تولیدات داخلی خواهد شد.

30 مهر 1391؛ پیشنهاد احمد توکلی برای احیای نظام کوپنی

آخرین مهلت مراجعه برای افرادی که دارای احکام صادر شده از سوی حاکم شرع سابق شهرداری تهران مبنی بر مالکیت زمین هستند و مدارک آنان نیز به ثبت رسیده است، اعلم شد.

روابط عمومی وزارت مسکن و شهرسازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، اشخاصی که دارای احکام صادر شده  از سوی حاکم شرع سابق شهرداری تهران مبنی بر مالکیت زمین هستند و تا پایان خرداد ماه سال 1371 به هیات نمایندگی سازمان زمین شهری مراجعه و مدارک آنان ثبت شده است می‌توانند برای پیگیری و ادامه کار پرونده خود از تاریخ 10/8/71 حداکثر تا پایان دی ماه امسال به آدرس خیابان سهروردی شمالی پلاک 79 مراجعه کنند.

رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس با حضور در دفتر مرکزی تحریریه روزنامه خراسان در مشهد سهم عوامل مختلف در بروز مسائل ارزی را تشریح کرد و با اشاره به آمار رسمی واردات کشور در 2 سال گذشته و 6 ماه نخست امسال سهم تحریم‌ها را در بروز مشکلات ارزی کم‌رنگ‌تر از سیاست‌های اقتصادی غلط دولت دانست.

احمد توکلی با برشمردن ریشه‌های بروز نوسانات ارزی از جمله افزایش شدید نقدینگی همزمان با رکود اقتصادی، راهکارهای خود برای خروج از این شرایط را ذکر کرد که از جمله این راهکارها احیای نظام کوپنی و سهمیه‌بندی برخی کالاهای مورد نیاز مردم است.

شاخص بازار سرمایه در 8 قدمی قله 30 هزار

بهار بورس تهران امسال همزمان با فصل پاییز آغاز شده است تا معامله‌گران رکوردشکنی‌های پیاپی این بازار را نظارگر باشند.

شاخص بورس در حالی از ابتدای مهرماه 3487 واحد رشد را تجربه کرده که طی 21 روز کاری به طور میانگین روزانه 166 واحد افزایش داشته و بازدهی 1/13 درصدی را برای معامله‌گران ثبت کرده است.

این در حالی است که هیجان خرید معامله‌گران همزمان با انتشار گزارش‌های 6 ماهه و توقف نمادها برای اعلام این تعدیلات به بازار در کنار پیشروی خیره‌کننده گروه صادرکننده و افزایش قیمت‌ها در بورس کالا، افق‌هایی ورای 30 هزار واحد را برای شاخص بورس تهران ترسیم می‌کند.

به اعتقاد معامله‌گران تعدیلات دلای بورس تهران پس از اعلام گزارش‌های گروه روی با گزارش پتروشیمی پردیس ادامه پیدا کرد که این امر می‌تواند انتظارات جدیدی از کسب بازدهی را برای معامله‌گران ایجاد کند.

همزمان با آغاز گزارش‌های 6 ماهه، آرامش فضای سیاسی و نوسانات خیره‌کننده دلار، گروه‌های صادرکننده صدرنشین بازار شدند تا وزن سنگینی را در رشد بازار داشته باشند.