شهرخبر

آغاز شمارش معکوس افت فشار گاز

آغاز شمارش معکوس افت فشار گاز

آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که برای زمستان امسال با توجه به نافرجام ماندن برنامه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی کشور در سال‌های گذشته، با کسری دست‌کم روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی باید دست‌وپنجه نرم کنیم.

با آغاز شمارش معکوس افت فشار گاز در اکثر میدان‌های بزرگ گازی ایران به‌ویژه پارس جنوبی و میدان‌های کوچک و بزرگ زاگرس جنوبی، مأموریت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای تأمین سوخت زمستانی صنایع و نیروگاه‌ها با هدف افزایش پایداری شبکه گاز کشور دوچندان شده است.

آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که برای زمستان امسال با توجه به نافرجام ماندن برنامه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی کشور در سال‌های گذشته، با کسری دست‌کم روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی باید دست‌وپنجه نرم کنیم.

به عبارت ساده‌تر با کاهش دمای هوا و جهش مصرف گاز طبیعی توسط مشترکان خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده، کشور با کسری گاز روبه‌رو می‌شود که با توجه به اولویت‌بخشی تأمین گاز زمستانی شهرها و روستاها، صنایع و نیروگاه‌ها در اولویت کمبود، کاهش عرضه و حتی قطع گاز طبیعی قرار خواهند گرفت.

کسری شدید گاز زمستان امسال معادل تولید هفت فاز استاندارد پارس جنوبی است

کسری شدید گاز برای زمستان امسال که معادل تولید هفت فاز استاندارد پارس جنوبی است، موجب شده که برای پایداری تأمین سوخت زمستانی، صنایع و نیروگاه‌های برق در چهار ماهه سرد هر سال دوگانه‌سوز شوند که این تغییر آرایش از گاز طبیعی به سوخت‌های مایع برای زمستان امسال هم اتفاق خواهد افتاد.

در این بین با توجه به کاهش شدید بارندگی‌ها در هفت ماهه امسال از یکسو و نادیده گرفتن توان و پتانسیل تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی در سال‌های گذشته، مشکلات تأمین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها دوچندان می‌شود، زیرا با توجه به افت تولید و راندمان نیروگاه‌های برقابی فشار بیشتری روی نیروگاه‌های گازی می‌آید و نتیجه افزایش تولید نیروگاه‌های گازی چیزی جز افزایش مصرف گاز یا سوخت‌های مایع نیست.

وزارت نفت صرفه‌جویی را از خودش آغاز کرد

وزیر نفت در ابلاغیه‌ای به مدیران و معاون وزارت نفت خواستار صرفه‌جویی در مصرف انرژی در فصل زمستان شد.

متن ابلاغیه جواد اوجی خطاب به مدیران عامل شرکت‌های اصلی، معاونان وزیر، مشاوران وزیر، مدیران عامل شرکت‌های تابعه صنعت نفت، مدیران واحدهای مستقل ستادی و رؤسای سازمان‌های تابعه بدین شرح است:

یکی از چالش‌های پیش رو بخصوص در فصل سرما، نگرانی از کمبود گاز به علت مصرف نامتعارف آن در بخش خانگی است.

با توجه به اینکه تمام تلاش وزارت نفت در زمستان تأمین گاز و سوخت مورد نیاز عموم مردم و بخصوص در بخش خانگی است، لذا لازم است از هم اکنون نسبت به آماده‌سازی و تمهیدات لازم برای استفاده بهینه انرژی در کلیه ادارات، شرکت‌ها و شهرک‌های مسکونی تابعه و سایر مناطق و تأسیسات اعم از تعمیرات مورد نیاز، اصلاح و به روز رسانی موتورخانه‌ها، کاهش مصرف برق تا حد امکان، رعایت دمای رفاه ۲۲-۱۸ درجه در اماکن، خاموش بودن مولدهای انرژی در ایام تعطیل و … به منظور کمک به روند تأمین مناسب انرژی و جلوگیری از کمبودهای احتمالی صورت پذیرد.

به گفته وزیر نفت همچنین لازم است آموزش‌های لازم به کلیه کارکنان نیز برای استفاده بهینه از انرژی تدوین و اجرایی شود. بدیهی است مسئولیت پیگیری و نظارت در این خصوص در شرکت‌ها بر عهده مدیریت توسعه منابع انسانی است.

بحران جهانی گاز با تولید بیشتر نفت اوپک پلاس حل نمی‌شود

وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد: حتی اگر اوپک پلاس همان طور که کشورهای مصرف کننده بزرگ درخواست کرده‌اند، عرضه نفت به بازار را افزایش دهد، تأثیر چندانی روی بازار گاز طبیعی جهان نخواهد داشت.

آمریکا هفته جاری اعلام کرد: دولت بایدن درخواست از اوپک پلاس برای افزایش عرضه به بازار و پایین بردن قیمت‌های نفت و بنزین را متوقف نخواهد کرد. جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه گفته بود: ما از طریق کشورهای عضو اوپک و حتی کشورهایی که عضو این گروه نیستند، به فشار بر تولیدکنندگان برای رسیدگی به مسئله عرضه و رفع آن ادامه می‌دهیم. دولت آمریکا از هر اهرمی که در اختیار دارد همچنان استفاده خواهد کرد.

با وجود فشار دولت بایدن و درخواست هند، اوپک پلاس همچنان به برنامه افزایش ماهانه تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز ادامه می‌دهد. تحلیلگران برآورد کرده‌اند که سوئیچ از گاز به نفت برای تولید برق، تقاضای جهانی برای نفت را در صورت زمستان سردتر افزایش خواهد داد.

وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانس انرژی سراویک هند با اشاره به احتمال اینکه اوپک پلاس با عرضه بیشتر نفت در خصوص کمبود انرژی کمک کند، گفت: ما نقش خودمان را فوق‌العاده محدود می‌بینیم. مسئله موجود بودن نفت خام نیست. حتی اگر میزان زیادی نفت عرضه کنیم، چه کسی آن را خواهد سوزاند؟ و آیا آنها به نفت نیاز خواهند داشت یا به عنوان مثال به گاز نیاز دارند؟

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، اظهار کرده که سوئیچ از گاز به نفت، ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز تقاضا برای نفت را تشکیل می‌دهد و جهان اکنون متوجه کمبود در بخش انرژی شده است.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو ماه جاری اظهار کرده بود کمبود گاز طبیعی تقاضای جهانی برای نفت را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد بحران انرژی باعث سوئیچ از گاز طبیعی به فرآورده‌های نفتی شده است و می‌تواند تقاضا برای نفت را در مقایسه با شرایط عادی ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.