عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا با اشاره به اقدامات انجام شده توسط شهرداری تهران برای مناسب‌سازی معابر پایتخت، گفت: مطابق با برنامه جامع مناسب‌سازی، ارزیابی کاملی از وضعیت معابر شهر تهران انجام و مشخص شد بسیاری از خیابان‌های پایتخت وضعیت مناسبی برای تردد اقشار خاص جامعه ندارند و نیازمند مناسب‌سازی هستند.

او افزود: بر اساس ارزیابی صورت گرفته و برداشت های میدانی از معابر بالای 12 متر شهر، حدود 55 درصد معابر مناسب‌سازی شده که برای اتصال به یکدیگر نیازمند اصلاحات جزئی و تکمیلی هستند و حدود 28 درصد معابر نیز نیازمند اصلاحات اساسی بوده، همچنین 15 درصد معابر فاقد مسیر پیاده و تنها 2 درصد به طور کامل مناسب سازی شده است.

 معاون شهردار تهران با بیان اینکه برای اجرای هرچه بهتر برنامه مناسب‌سازی شهر تهران، نسبت به اولویت‌بندی معابر و اماکن اصلی و پرتردد اقدام شده، اظهار کرد: مدل «شبکه هم پیوند» با هدف فراهم سازی شرایط تردد ایمن و سهل برای کم توانان جسمی و حرکتی، طراحی شده تا اصلاح وضعیت معابر و اماکن عمومی به صورت یک شبکه متصل به هم اجرا شود.

گلپایگانی اضافه کرد: اکنون معابر و ایستگاه‌های BRT و مترو مناسب سازی شده‌اند اما به هم متصل نیستند، به عنوان مثال وقتی فرد معلولی از آسانسور ایستگاه مترو یا از ایستگاه BRT خارج می شود باید مسیر مناسبی وجود داشته باشد تا او به شبکه پیاده‌رو برسد اما اکنون این ارتباط به صورت کامل برقرار نشده است در نتیجه به‌رغم هزینه های زیادی که در این حوزه انجام شده، هنوز کار ناقص است و نیاز به تکمیل دارد و می‌توان با انجام اقدامات تکمیلی تحول اساسی در پیاده‌روهای تهران ایجاد کرد.

او با تأکید بر ضرورت تحول در مرمت و بهسازی پیاده‌روها گفت: آنچه اهمیت دارد این است که نباید دوباره پیاده‌روهای غیراستاندارد احداث کنیم و یکی از زیر ساخت‌های ضروری این موضوع، تراز همکف (کد صفر-صفر) املاک نوسازی شده است، اگر املاک، کد منظمی نداشته باشند، مالک ساختمان، منطبق با سلیقه خود، پیاده‌رو را ایجاد می کند، نتیجه شکل گیری مسیری نابسامان می شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اینکه برخی مشکلات موجود در معابر مربوط به زیر ساخت‌های شهری است، بیان کرد: اگر 50 سال پیش تصمیمات درستی در این خصوص گرفته می شد و معابر مبتنی بر نقشه و اصول مناسب‌سازی شکل می گرفت اکنون شهری مناسب داشتیم اما اکنون با شهری مواجه هستیم که معابر آن به صورت نابسامان شکل گرفته و اکثر آن‌ها نیازمند اصلاح و یا تخریب و نوسازی هستند.

او ادامه داد: شهر تهران، حدود 10 هزار کیلومتر طول پیاده‌رو دارد و با توجه به شرایط بودجه ای شهرداری، باید با 20 درصد هزینه 80 درصد آن ها را اصلاح کنیم. در سال گذشته 224 کیلومتر پیاده رو  مناسب سازی شد و در امسال نیز  بنابر اعلام معاونت فنی و عمرانی شهرداری، قرار است حدود 500 کیلومتر پیاده‌رو مناسب‌سازی شود که تاکنون حدود یک سوم آن محقق شده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه طی دو سال گذشته درآمد شهرداری از نظر ارزش واقعی نسبت به سال 93 یک سوم شده است، گفت: در صورت تأمین منابع مالی می‌توان 80 درصد معابر را طی 6 سال مناسب‌سازی کرد، ضمن اینکه بخش عمده شبکه معابر بالای 12 متر صرفا دارای نواقصی هستند که می‌توان با هزینه‌ای اندک، آن را رفع کرد.

گلپایگانی با اشاره به اینکه مناسب‌سازی محیط‌های شهری و فضاهای عمومی صرفاً وظیفه یک دستگاه نیست و همکاری همه جانبه همه دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌های مرتبط با معلولان و تمام مردم را می‌طلبد، افزود: دولت طبق قانون باید ساختمان‌های خود را مناسب سازی کند، صاحبان املاک، هنگام نوسازی ملک خود، پیاده رو استاندارد ایجاد کنند، موتور سواران باید از تردد در مسیر پیاده رو اجتناب کنند و به طور کلی تمام مردم باید به جریان مناسب سازی برای تسهیل حضور معلولان در سطح شهر کمک کنند و رسانهها می توانند در این فرهنگ سازی و جریان سازی، ایفای نقش موثری داشته باشند.

photo_2021-09-04_14-17-06

انتهای پیام