شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جواد خیابانی#تاریخ

ببینید ؛ جواد خیابانی در نقش معلم تاریخ در شبکه ۳ + سند

جواد خیابانی در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه : در اینکه فوتبال در ایران از چه تاریخی و از کجا آغاز شده واقعا اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد ؛ گروه های مختلفی معتقدند که فوتبال از شهرهای بوشهر ، خوزستان ، مشهد و اصفهان آغاز شده است

  • دانلود با کیفیت 480
  • دانلود با کیفیت 720
  • دانلود با کیفیت 1024
  • جواد خیابانی گزارشگر فوتبال ایران در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه درباره تاریخ و مبدا پیدایش فوتبال در ایران گفت : گروهی می گویند با آمدن کارکنان شرکت نفت به شهر مسجد سلیمان فوتبال از این شهر آغاز شده است، عده ای می گویند فوتبال در ایران از شهر بوشهر آغاز شده است، گروهی دیگر هم اعتقاد دارند که فوتبال از شهرهای بندر انزلی، مشهد و اصفهان آغاز شده است.

    خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

    جواد خیابانی گزارشگر فوتبال ایران امروز صبح در برنامه سلام صبح بخیر از شبکه سه سیما شرکت کرد و درباره تاریخچه فوتبال در ایران صحبت کرد.

    جواد خیابانی گفت :

    فوتبال در زمان قدیم و در تاریخ ورزشی بوده است که یک توپ را بین جمعیتی از مردم می انداختند و و به نوعی مردمان یک محله تلاش می کردند توپ را به محله دیگری حرکت بدهند بدون هیچ قانونی و نام دربی در همین موقع راه افتاد. حدود ۱۶۰ سال پیش وقتی اتحادیه فوتبال انگلیس تاسیس شد تازه فوتبال قانون دار دنبال شد و اولین دوره آن مسابقات همزمان با میانه های سلطنت ناصرالدین شاه در ایران، جام حذفی فوتبال انگلیس در سال ۱۸۸۱ راه افتاد. اما اینکه فوتبال در ایران از چه زمانی آغاز شده است واقعا اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.

    خیابانی ادامه داد :

    عده ای می گویند فوتبال در ایران از شهر بوشهر آغاز شده است، فردی آمده و می خواست نفت استخراج کند اما موفق نمی شود ولی همراهان او فوتبال را به بوشهر منتقل می کنند و به نقل از شادروان عبدالمحمد پوربهی اسطوره فوتبال بوشهر فوتبال در بوشه از سال ۱۲۹۰ به راه افتاده است. اما ما با جست و جو در تاریخ متوجه می شویم که فوتبال از ۱۲۹۰ هم قدیمی تر است وقتی به مدارک مدرسه مموریال تبریز نگاهی می کنیم می بینیم که مدرسه در سال ۱۲۶۳ تاسیس شده است ولی نمی توان گفت که فوتبال هم از همان روز تاسیس در این مدرسه به راه افتاده است اما قطعا فوتبال در تبریز به قبل از سال ۱۲۸۰ می رسد. عکسی موجود است که معلم تاریخ مدرسه مموریال تبریز با بچه های خود فوتبال بازی می کند.

    وی افزود :

    عده ای دیگر می گویند فوتبال از شهر بندر انزلی شروع شده است، گروهی مدارکی دارند که نشان می دهد جیمز مک مورای رئیس بانک شاهی انگلیسی ها در ایران فوتباللیست اسکاتلندی بوده است که در ایران حضور داشته است و این گروه می گویند که مک مورای فوتبال را در شهر بندر انزلی راه انداخته است.

    جواد خیابانی ادامه داد :

    گروهی هم می گویند با آمدن کارکنان شرکت نفت به شهر مسجد سلیمان فوتبال از این شهر آغاز شده است. گروهی دیگر هم می گویند فوتبال از شهر مشهد به دلیل نزدیکی مشهد به افغانستان و هند آغاز شده است به خاطر اینکه انگلیسی ها فوتبال را با خود به هند بردند و سپس از طریق هند و افغانستان فوتبال وارد مشهد شد.

    خیابانی افزود :

    حتی در دفترچه خاطرات برادر ناصر الدین شاه هم نوشته شده است که او در سال ۱۲۷۳ در میدان نقش جهان اصفهان مردم را در حال فوتبال بازی کردن مشاهده می کند تا حدی که پسران برادر ناصرالدین شاه هم عاشق فوتبال می شوند و ورزش های دیگر را رها می کنند.