وی افزود: امنیت و ثبات دریای سیاه جز منافع ملی آمریکا است و برای امنیت جناح شرقی ناتو نیز حیاتی و ضروری محسوب می‌شود. این منطقه در برابر اقدامات تهاجمی روسیه آسیب پذیر است و ما اسناد و مدارکی در این خصوص از جمله اقدامات کنونی در شرق اوکراین و اشغال بخش‌هایی از گرجستان مشاهده کرده‌ایم.

لوید آستین تاکید کرد که آمریکا و رومانی روابط خود را بر پایه اعتماد متقابل، احترام و خواست سیاسی برای پیشبرد اهداف دفاعی مشترک این دو کشور بنا کرده‌اند.

رئیس پنتاگون گفت: یک دهه‌ است که رومانی و آمریکا یک سند همکاری استراتژیک امضا کرده‌اند. در این دوران، رمانی پیشرفت قابل توجهی در به روز رسانی نیروهایش و بازنشسته کردن تجهیزات قدیمی داشته است. رومانی بر تلاش‌هایش در زمینه قابلیت همکاری با ناتو تمرکز و زیرساخت‌های نظامی و نهادهای دفاعی‌اش را تقویت کرده است. این کشور همچنین توانایی‌های دفاع سایبری را تقویت و همکاری اطلاعاتی را عمیق تر کرده است.

بخارست سومین مقصد تور منطقه‌ای رئیس پنتاگون برای اعتماد سازی در بین متحدان از جمله گرجستان و اوکراین که هر دو خواستار الحاق ناتو هستند و همچنین برای ارتقای همکاری‌ها در بین نیروهای نظامی است.

لوید آستین سپس در نشست حضوری وزرای دفاع ناتو در مقر این ائتلاف در بروکسل که روزهای پنج‌شنبه و جمعه برگزار خواهد شد، حاضر می‌شود.

مذاکرات وزرای دفاع آمریکا و رومانی بر پیشبرد همکاری دفاعی کنونی توسط کشورهای حوزه دریای سیاه متمرکز بود.

چیوکا در کنفرانس خبری مشترکی با لوید آستین گفت: دریای سیاه یکی از مراکز استراتژیک بسیار مهم برای امنیت اروپا و آتلانتیک است و توسعه همکاری‌های نزدیک با آمریکا و نیروهای ناتو در رومانی و تعمیق توانایی‌های نیروهای رومانیایی راه حلی برای مقابله با اقدامات تهاجمی روسیه محسوب می‌شوند.

وی افزود: رومانی در حال حاضر میزبان حدود هزار نیروی چرخشی آمریکاست و ما قدردان حمایت و تعهد آمریکا هستیم.

رئیس پنتاگون در جریان این سفر علاوه بر وزیر دفاع رمانی با کلاوس یوهانیس، رئیس جمهوری این کشور نیز دیدار کرد و سپس با نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور ملاقاتی داشت.