شهرخبر

۵ دلیل قطع ارتباط چشمی در زمان صحبت کردن

در زبان بدن هر حرکت و یا حالت چهره تعریف خاصی دارد و دزدیدن یا قطع ارتباط چشمی از این قاعده مستثنی نیست.

سبک زندگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دزدیدن ارتباط چشمی یا قطع کردن آن می‌تواند بیانگر مسائل مختلفی باشد. این رفتار در بسیاری از موارد نشانه اطاعت یا معذب بودن و ناراحتی است. اگرچه انسان به طور غریزی از موقعیت‌ها و احساسات ناراحت‌کننده فرار می‌کند، در زندگی روزمره و واقعی فرار گزینه مناسبی نیست، زیرا باید با سایر انسان‌ها همیاری و همکاری داشت. از طرف دیگر، گاهی اوقات دوری از ارتباط چشمی به شما قدرت، جذابیت و کشش می‌دهد. این نکته حائز اهمیت است که شما از ارتباط چشمی با چه کسی خودداری می‌کنید و چگونه این کار را انجام می‌دهید. در ادامه به مطالعه‌ دلایل رایج انسان‌ها برای پرهیز از ارتباط چشمی می‌پردازیم.

۱- فرار از رویارویی و برخورد

فرار از نگاه کوتاه یا خیره‌ یک نفر، حرکتی دفاعی و محافظت‌کننده است. این حرکت نوعی فرار از تعامل است که در شما پاسخ جنگ یا گریز را برمی‌انگیزد. وقتی احساس می‌کنید دارید شکست می‌خورید خواه شکست در یک بحث یا به دست آوردن توجه باشد با عقب کشیدن نگاهتان به صورت ناخودآگاه از رویارویی و برخورد صرف نظر می‌کنید. برگرداندن نگاه خود از دیگران، پرهیز از نگاه خیره و تغییر در جهت نگاه، باعث می‌شود کوچک‌تر به نظر برسید. افرادی که احساس ناراحتی می‌کنند و معذبند، چشمانشان سریع و به صورت مرتب حرکت می‌کنند و نشان می‌دهند که ترجیح می‌دهند جایی دیگر را نگاه کنند.

۲- نشانه اطاعت (تسلیم)

وقتی نگاهتان را از کسی که شما را ناراحت کرده، بر می‌گردانید، در واقع از قدرتتان چشم‌پوشی می‌کنید و آن را به طرف مقابل واگذار می‌کنید.

۳- پرهیز از برخورد با افراد

به محض اینکه نشانه‌ای از برخورد و درگیری با دیگری آشکار می‌شود افراد دل‌نگران و مضطرب از میزان زمان نگاه کردن به شخصی که با او مخالفند، می‌کاهند. وقتی عصبی هستید، از نگاه کردن به طرف مقابل خودداری می‌کنید، در واقع چشمانتان به دنبال راه فراری است تا در آنجا بتوانید به‌خوبی در برابر آنچه در حال وقوع است، پنهان شوید و به دنبال راه حل باشید. وقتی شاهد در گرفتن یک ناراحتی یا دردسر بین دو نفر هستید و احساس می‌کنید که نزدیک است یکی از آن‌ها مغلوب شود، تعجب نکنید اگر دیدید که شخص مورد نظر نگاهش را برمی‌گرداند تا شخص برتر و مسلط در میدان دیدش نباشد.

۴- نشانه‌ای از احساس ناخوشایند

کسانی که ناراحت، شرمنده و خجالت‌زده هستند، آگاهانه و از عمد نگاهشان را برمی‌گردانند.

۵- جلب توجه فرد دیگر

ممکن است عقب کشیدن و برگرداندن نگاه خود از کسی، نشانه‌ علاقه شما به او باشد. این رفتار بخشی از فرایند به دست آوردن دل افراد است و طرف مقابل را ترغیب می‌کند تا به دنبال شما باشد. اگر با این هدف از ارتباط چشمی خودداری می‌کنید، مطمئن باشید که بارها بارها به پشت سرتان نگاه می‌کنید.