شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حقوق بازنشستگان#مجلس#روسیه

همسان سازی حقوق بازنشستگان از طریق تهاتر نفتی با چین و روسیه!

همسان سازی حقوق بازنشستگان از طریق تهاتر نفتی با چین و روسیه!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان از طریق تهاتر نفتی با چین و روسیه انجام خواهد شد.

به گزارش تحریریه، بهروز محبی با اشاره به اینکه همسان سازی حقوق بازنشستگان نیازمند منابع پایدار است، گفت: بسیاری از وزرا در حال مذاکره با کشورهایی مانند چین و روسیه هستند تا پروژه ها از طریق تهاتر با نفت خام عملیاتی شوند. این ایده باعث آزادسازی احتمالی بخشی از منابع و استفاده از آنها برای حمایت از بازنشستگان خواهد شد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس با اشاره به دلایل بروز مشکلات مرتبط با موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: دولت قبل در سال آخر فعالیت های خود و در شرایطی که منابع کشور در  وضعیت بحرانی قرار داشت، اجرای قانون برنامه ششم را آغاز و برنامه هایی مانند همسان سازی دایمی حقوق بازنشستگان یا رتبه بندی معلمان و... را در دستور کار قرار داد. این در حالی است که اجرای برنامه ششم باید از سال 95 و زمانی که اوضاع اقتصادی مطلوبی وجود داشت و کشور از منظر منابع غنی تر بود، آغاز می شد.

 این روند باعث شد تا مجلس و دولت جدید در یک وضعیت متناقض قرار بگیرند. یعنی نمایندگان از یک طرف به عنوان ناظران بر حسن اجرای قانون و مدافع آن باید اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان را به عنوان یک ضرورت قانونی می پذیرفتند. از سوی دیگر نیز مضایق و کمبودهایی برای تامین منابع مورد نیاز این قوانین وجود دارد که نمایندگان را بر سر یک دوراهی دشوار قرار داده است.

 در یک سوی این دوراهی بازنشستگان شریف و مظلوم کشورمان قرار دارند که تحت فشار معیشتی شدیدی قرار دارند و اجرای این قانون را از نمایندگان مطالبه می کنند. در نقطه مقابل  نیز، ضرورت های اقتصاد کلان کشور وجود دارد، به گونه ای که هر حرکت اشتباهی باعث تکانه های تورمی و افزایش مشکلات معیشتی در جامعه می شود. این مشکلات اما به این دلیل ایجاد شده اند که دولت قبلی، زمانی که امکانات مالی مناسبی وجود داشت، تعهدات قانونی خود را اجرایی نکرد تا بر روی هم تلنبار شوند.

محبی در ادامه گفت: بازنشستگان می دانند حتی در صورتی که مجلس طرح همسان سازی را تصویب کند، اما منابع پایداری برای آن پیش بینی نکند، بازنشستگان کشور بهره ای از این مصوبه نخواهند داشت. در واقع ، مبالغی بسیار بیشتر از پولی که در قالب افزایش حقوق به حساب آنان ریخته می‌شود، در قالب مالیات تورمی از جیب دیگر آنان برداشت می شود. ضن اینکه تایید همسان سازی باعث بروز تکانه های تورمی در جامعه شده  و بر حجم مشکلات اقتصادی می افزاید.

پایان/