یک متخصص زنان و زایمان گفت: اهمیت دادن به سلامت بانوان در دوره‌های مختلف زندگی، نقش مهمی در سلامت دوران میانسالی آنها دارد.

به گزارش علاج نیوز، شیرین شمس، متخصص زنان و زایمان، در مورد سلامت زنان اظهار کرد: اهمیت سلامت بانوان بر هیچ کس پوشیده نیست. وقتی از سلامت زنان صحبت می‌کنیم منظور این است که سلامت بدن آن‌ها باید مرتب بررسی شود تا در حالت تعادل باشد.

او افزود: این حفظ تعادل در سیکل و سنین مختلف مثل قاعدگی اهمیت بیشتری دارد، زیرا این تعادل نشان دهنده هورمون‌های زنانه و مردانه در بانوان است که با علائمی مثل قاعدگی، علائم نازایی، اختلال باروری، یائسگی زودرس و علائم دیگر نشان داده می‌شود.

مشکلات ناشی از کمبود ویتامین در بانوان

شمس ادامه داد: کمبود بعضی از ویتامین‌ها در بدن بانوان می‌تواند مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود بیاورد مثل کمبود ویتامین دی و یا فقر آهن که باید خانم‌ها با تغذیه و مصرف مکمل‌های غذایی از بروز این کمبود‌ها جلوگیری کنند.

او بیان کرد: این کمبود ویتامین‌ها در زمان قاعدگی، بارداری، شیردهی و یائسگی می‌تواند عوارض خطرناکی داشته باشد. با در معرض تابش آفتاب قرار گرفتن می‌توان به تقویت ویتامین دی بدن کمک کرد، همچنین خانم‌هایی که خونریزی‌های شدید و یا کیست دارند حتماً باید به مسئله فقر آهن و کم خونی توجه باشند و با مصرف مکمل‌های مختلف و تغذیه مناسب این کمبود را رفع کنند.

اهمیت غربالگری برای بانوان

این متخصص زنان ادامه داد: نکته مهم دیگری که به شکل غربالگری درآمده، پاپ اسمیر است که از دهه سوم زندگی خانم‌ها به بعد باید حتما مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد. همچنین خانم‌های متاهل باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشند تا از بروز بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان پیشگیری کنند.

او تصریح کرد: معاینه‌هایی وجود دارد که پس از اتمام پریودی به صورت self exam برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه و سلامت بانوان در طولانی‌مدت کمک می‌کند، همچنین انجام تست‌های غربالگری با مشورت پزشک متخصص که قبل از ۴۰ سالگی با سونوگرافی و بعد از ۴۰ سالگی با ماموگرافی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، می‌تواند از بروز سرطان شایع سینه در زنان جلوگیری کند.

شمس توصیه کرد: بانوان باید به فعالیت‌های فیزیکی، ورزشی و تغذیه و مصرف مکمل‌ها و آنتی اکسیدان‌ها و همچنین نداشتن استرس و اضطراب و داشتن خواب کافی و رعایت رژیم غذایی مناسب برای داشتن زندگی سالم، اهمیت بدهند.

دوران یائسگی

این متخصص زنان یادآوری کرد: یائسگی دوره‌ای از زندگی بانوان است که معمولا پس از دهه چهارم زندگی بروز پیدا می‌کند که در برخی از خانم‌ها به دلیل عدم آگاهی و آموزش کافی، با چالش‌هایی روبه رو است.