محققان با استفاده از دارویی شگفت انگیز که می‌تواند تومور‌ها را در بیماران لاعلاج از بین ببرد، پیشرفت‌های بزرگی در زمینه سرطان به دست آوردند.

به گزارش علاج نیوز، یک آزمایش مهم نشان داده است که ترکیبی از دو داروی ایمونوتراپی با تقویت سیستم ایمنی بدن، سلول‌های سرطانی آن‌ها را از بین می‌برد.

محققان موسسه تحقیقات سرطان (ICR) و بنیاد Royal Marsden NHS به این نتیجه رسیده اند. که این ترکیب دارویی می‌تواند تومور‌ها را در بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن که به بیماری لاعلاج مبتلا هستند، کوچک کند. در برخی موارد، سرطان به طور کامل ناپدید می‌شود و این موضوع پزشکان را گیج کرده است. زیرا هیچ اثری از این بیماری پیدا نکرده اند.

نتایج آزمایشات، ترکیب دارویی مشابهی را در بیماران مبتلا به سرطان مزمن کلیه، پوست و روده ارائه کرد. در مرحله سوم آزمایش داروی استثنایی، نزدیک به ۱۰۰۰ بیمار سرطانی شرکت کردند.

پروفسور کریستین هلن، مدیر اجرایی موسسه تحقیقات سرطان، گفت که نتایج امیدوار کننده است.

او به روزنامه گاردین بریتانیا گفت: ایمونوتراپی درمان ملایم‌تر و هوشمندانه تری است که می‌تواند مزایای قابل توجهی برای بیماران به همراه داشته باشد.

نتایج آزمایش نشان داد که ترکیبی از ایمونوتراپی در گروهی از بیماران که تومور‌های آن‌ها دارای سطح بالایی از نشانگر ایمنی به نام PD-L۱ بودند، میزان موفقیت بالایی را به همراه داشت.

محققان دریافتند که میزان زنده ماندن افرادی که دارای نشانگر ایمنی بالا هستند. و ایمونوتراپی ترکیبی دریافت کرده اند، بالاترین میزان در آزمایش خط اول (درمان خط اول) برای سرطان‌های مکرر یا متاستاتیک سر و گردن بوده است.

بیشتر بخوانید

درمان مرگبارترین تومور‌های مغزی با چند راهکار ساده

همچنین این بیماران به طور متوسط ​​سه ماه بیشتر از کسانی که به جای آن‌ها شیمی درمانی دریافت کرده بودند، عمر کردند. نتایج همچنین نشان داد که میانگین بقا برای این بیماران ۱۷.۶ ماه بوده. که بالاترین میزان تا کنون در این گروه از بیماران گزارش شده است.

محققان امیدوارند در کارآزمایی تحت حمایت بریستول-مایرز اسکیب نتایج بیشتری را فاش کنند. آن‌ها همچنین به دنبال کشف مزایای بیشتر درمان در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته سر و گردن هستند.

پروفسور کوین هرینگتون، استاد درمان‌های بیولوژیکی سرطان در موسسه تحقیقات سرطان، می‌گوید: اگرچه هیچ اهمیت آماری وجود ندارد. اما این نتایج از نظر بالینی مورد هدف قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: ما به یک روش پیگیری طولانی‌تر نیاز داریم تا ببینیم آیا می‌توانیم برای تمام بیماران طولانی‌تر کردن عمر را آزمایش کنیم.