دانشمندان دانشگاه اومئوی سوئد در مطالعات اخیر خود به این نتیجه رسیدند که واکسن‌های ترکیبی اثربخشی بیشتری در برابر گونه‌های مختلف ویروس کرونا دارند.

به گزارش علاج نیوز، به نقل از مدیکال اکسپرس، افرادی که اولین دوز واکسن آکسفورد-آسترازنکای کرونا و واکسن mRNA را برای دوز دوم دریافت کرده بودند، در مقایسه با افرادی که هر دو دوز واکسن آکسفورد-آسترازنکا را دریافت کرده بودند، خطر ابتلا به عفونت کمتری داشتند. این در یک مطالعه سراسری که توسط محققان دانشگاه اومئوی سوئد انجام شده، نشان داده شده است. در این نوشته به اثربخشی واکسن‌های ترکیبی کرونا پرداخته می‌شود.

پیتر نوردستروم، پروفسور طب سالمندی در دانشگاه اومئو می‌گوید: دریافت هر یک از واکسن‌های تایید شده در مقایسه با هیچ واکسنی بهتر است. و دو دوز بهتر از یک واکسن است. با این حال، مطالعه ما کاهش بیشتری را برای افرادی که واکسن mRNA دریافت کرده‌اند. پس از دریافت اولین دوز مبتنی بر ناقل، در مقایسه با افرادی که واکسن بردار را برای هر دو دوز دریافت کرده‌اند، نشان می‌دهد.

از آنجا که استفاده از واکسن مبتنی بر بردار آکسفورد-آسترازنکا علیه کووید-۱۹ برای افراد زیر ۶۵ سال متوقف شد. به تمام افرادی که قبلا اولین دوز این واکسن را دریافت کرده بودند، واکسن mRNA به عنوان دوز دوم توصیه شد.

در طول یک دوره پیگیری ۲.۵ ماهه پس از دوز دوم، این مطالعه ۶۷ ٪ خطر عفونت کمتری را برای ترکیب آکسفورد-آسترازنکا+ فایزر و ۷۹ ٪ خطر کمتر برای آکسفورد/آسترازنکا+ مدرنا نشان داد. هر دو در مقایسه با افراد واکسینه نشده برای افرادی که دو دوز واکسن آکسفورد-آسترازنکا دریافت کرده‌اند، کاهش خطر ۵۰ بود. این برآورد‌های خطر پس از محاسبه تفاوت‌های مربوط به تاریخ واکسیناسیون، سن شرکت کنندگان، وضعیت اجتماعی اقتصادی و سایر عوامل خطر برای کووید-۱۹ مشاهده شد. مهمتر از همه، برآورد اثربخشی واکسن‌های ترکیبی در مورد عفونت با نوع دلتا که بر موارد تایید شده در دوره پیگیری غالب بود، اعمال می‌شود. شیوع عوارض جانبی ترومبوآمبولیک در همه برنامه‌های واکسن بسیار کم بود. تعداد موارد کووید-۱۹ شدید که منجر به بستری شدن در بیمارستان شود، بسیار کم بود تا محققان بتوانند اثربخشی این پیامد را محاسبه کنند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که برنامه واکسن‌های ترکیبی و منطقی یک پاسخ ایمنی قوی ایجاد می‌کند. با این حال مشخص نیست که این برنامه‌ها تا چه حد می‌توانند خطر عفونت بالینی را کاهش دهند. این شکاف دانش است که مطالعه جدید توسط محققان اومئو انجام داد تا آن را پر کند. این مطالعه بر اساس اطلاعات ثبت شده در سراسر کشور از آژانس بهداشت عمومی سوئد، شورای ملی بهداشت و رفاه و آمار سوئد است. در تجزیه و تحلیل اصلی، حدود ۷۰۰ هزار نفر شامل شدند.

مارسل بالین، دانشجوی دکتری پزشکی سالمندان در دانشگاه اومئو و نویسنده مشترک این مطالعه، می‌گوید: نتایج این مطالعه ممکن است پیامد‌هایی برای استراتژی‌های واکسیناسیون در کشور‌های مختلف داشته باشد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است. که علیرغم نتایج امیدوارکننده از مطالعات قبلی در مورد پاسخ ایمنی ناشی از واکسیناسیون مخلوط، نیاز به مطالعات گسترده‌تری برای بررسی ایمنی و اثربخشی آن‌ها در برابر نتایج بالینی وجود دارد. در اینجا ما در حال حاضر یکی از این مطالعات را انجام داده‌ایم.