شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#شورای امنیت#سازمان ملل#فوری#یمن

با صدور بیانیه ای؛

شورای امنیت خواستار توقف پیشروی انصارالله در مأرب شد

شورای امنیت خواستار توقف پیشروی انصارالله در مأرب شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای خواستار برقراری آتش‌بس فوری در سراسر یمن و توقف پیشروی نیروهای انصارالله در استان مأرب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه سازمان ملل متحد، شورای امنیت بامداد پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای خواستار برقراری آتش‌بس فوری در سراسر یمن شد.

درخواست آتش بس در یمن از سوی شورای امنیت براساس قطعنامه ۲۵۶۵ این شورا عنوان شده است.

در این بیانیه بر لزوم توقف درگیری‌ها و تنش‌زدایی، از جمله پایان فوری پیشروی نیروهای یمنی و انصارالله به سمت شهر مأرب تاکید شده است.

این بیانیه شورای امنیت همزمان با پیشروی نیروهای انصارالله یمن در استان مأرب و کسب پیروزی‌های متعدد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در برابر نیروهای مورد حمایت عربستان صادر شده است.

نقش راهبردی و تعیین کننده منطقه راهبردی مأرب در تعیین سرنوشت جنگ یمن موجب شده تا عربستان و هم پیمانان آن نهایت تلاش خود را برای متوقف کردن پیشروی نیروهای ارتش یمن در این جبهه به کار ببندند.

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از زمان آغاز عملیات آزاد سازی استان «مأرب» تاکنون پیشروی‌های چشمگیری داشته‌اند.

مأرب آخرین سنگر نیروهای دولت مستعفی یمن تحت حمایت عربستان که در سال ۲۰۱۴ از صنعا بیرون رانده شده و در عدن در جنوب یمن مستقر شده‌اند، در شمال این کشور به شمار می‌رود.

آزادسازی «مأرب» می‌تواند اهرام فشاری را در اختیار انصارالله یمن در هرگونه مذاکرات آتی قرار بدهد.

استان «مأرب» دارای ذخایر نفت و گاز است و این موضوع، آن را به یک برگ برنده تبدیل کرده است.

پالایشگاه نفت «صافر» که در سال ۱۹۸۶ احداث شده یکی از ۲ پالایشگاه بزرگ یمن به شمار می‌رود و ظرفیت تولید روزانه ۱۰ هزار بشکه نفت را دارد.