شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#جزایر#وزارت#وزارت دفاع

با صدور بیانیه ای؛

یونان ترکیه را به نقض حریم هوایی متهم کرد

یونان ترکیه را به نقض حریم هوایی متهم کرد

وزارت دفاع یونان با انتشار بیانیه‌ای، جنگنده‌های ترکیه را متهم به نقض حریم هوایی خود در جزایر در دریای اژه کرد.

به گزارش مشرق به نقل از اکاثی مرینی، وزارت دفاع یونان با انتشار بیانیه‌ای، جنگنده‌های ترکیه را متهم به نقض حریم هوایی خود کرد.

وزارت دفاع یونان در این ارتباط اعلام کرده که دو فروند جنگنده «اف -۱۶» نیروی هوایی ترکیه روز چهارشنبه حریم هوایی جزایر «فارماکونسی» و «لیپسی» در جنوب شرقی دریای اژه را نقض کردند و این دو جنگنده درهماهنگی باهم در ارتفاع ۲۷ و ۲۹ هزار پایی، حریم هوایی این دو جزیره یونانی پرواز کرده و سپس از محل گریختند.

یونان در گذشته نسبت به رزمایش‌های ترکیه در اژه و شرق دریای مدیترانه هشدار داده و تاکید کرده بود که آتن در صدد برقراری آرامش است و از ترکیه می‌خواهد تا از انجام اقدامات یک جانبه و اظهارات و فعالیت‌های تحریک آمیز امتناع ورزد.

روابط دو کشور ظرف چند ماه گذشته به دنبال انجام حفاری‌های متعدد از سوی آنکارا در میدان‌های گازی در مناطق مورد اختلاف دو کشور در شرق دریای مدیترانه دچار تنش شد و همین امر اتحادیه اروپا را واداشت تا تحریم‌هایی علیه رویکرد غیرقانونی و خصمانه ترکیه در دریای اژه نسبت به یونان و قبرس اعمال نماید.

به دنبال آن، یونان و ترکیه کشتی‌های جنگی خود را به منطقه گسیل داشتند و بارها رزمایش‌های متعددی با تسلیحات جنگی در منطقه واقع میان دو جزیره کرت و قبرس و ساحل جنوبی ترکیه انجام دادند. این در حالی است که نبردهای شبیه سازی شده متعددی میان خلبانان یونانی و ترک بر فراز دریای اژه و شرق دریای مدیترانه برگزار شد.

روابط میان آنکارا و آتن ظرف چند سال گذشته هر از چند گاهی دچار مشکل و تنش شده است.

منبع: مهر