شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان

طالبان بالاخره اجازه انجام این کار را داد+جزییات

دولت موقت طالبان با از سرگیری برنامه واکسیناسیون خانه به خانه فلج اطفال برای کودکان از ماه آینده در افغانستان موافقت کرد.

طالبان بالاخره اجازه انجام این کار را داد+جزییات

به گزارش منیبان؛ از روزنامه « استریت تایمز» سنگاپور،  مقامات بهداشتی دولت موقت طالبان اعلام کردند که  این دولت با برنامه واکسیناسیون خانه به خانه فلج اطفال برای کودکان از ماه آینده موافقت کرده است و همچنین به زنان اجازه می دهد تا در صف مقدم این برنامه فعالیت کنند. 

این بیانیه از سوی سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان سازمان ملل متحد به عنوان بک دستاورد موفق در این کشور معرفی شده است که به نوعی پایتخت بیماری فلج اطفال در دنیا شناخته می شود. 

بر اساس گزارش مقام های رسمی این برنامه سراسری ملی ۵ روزه برای واکسیناسیون فلج اطفال که به صورت دز خوراکی به کودکان انجام  می شود از ۸ نوامبر ( ۱۷ آبان ) آغاز خواهد شد.

دکتر « حمید جعفری » رئیس بخش فلج اطفال سازمان جهانی بهداشت در منطقه شرق مدیترانه در مصاحبه با خبرنگاران گفت که قرار است  این برنامه با هدف واکسیناسیون ۱۰ میلیون کودک انجام شود. بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک تا کنون به واکسن دسترسی نداشتند. 

به گفته مقامات رسمی بهداشت، کودکان ۶ تا ۵۹ ماه ( ۶ ماه تا ۵ سال) همزمان با واکسیناسیون ویتامین A را نیز به عنوان مکمل همراه با واکسن دریافت خواهند کرد. 

دولت موقت طالبان  به دلیل نیاز جدی و مبرم به کمک های بهداشتی و همچنین به مواد غذایی، در شرایط دشوار اقتصادی فعلی سعی می کند تا حدودی با دنیا تعامل برقرار کند. 

« بلال کریمی» سخنگوی طالبان گفت: «ما از تلاش های سازمان بهداشت جهانی برای پویش واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان استقبال می کنیم و آماده همکاری با این سازمان هستیم. زنان نیز می توانند در این پویش در خط مقدم واکسیناسیون فعالیت کنند.»

وی در ادامه افزود: پیش بینی می شود ده ها هزار زن در برنامه واکسیناسیون فلج اطفال در خط مقدم به عنوان مدیر، ناظر، سرپرست و افرادی که واکسن تزریق می کنند مشغول به کار شوند. 

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل متحد علاوه بر برنامه واکسیناسیون فلج اطفال که از ماه آینده در افغانستان آغاز می شود، تمامی احزاب با آغاز فوری  پویش های واکسیناسیون سرخک و کرونا نیز موافقت کردند. 

برنامه دومین واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان با برنامه واکسیناسیون در کشور همسایه پاکستان نیز که در ماه دسامبر آغاز می شود هماهنگ خواهد شد.

وبگردی