شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#اتحادیه اروپا#انرژی#اتریش#فرانسه

اتریش: بحث‌ها درباره انرژی هسته‌ای در ماه‌های آینده در اروپا بالا خواهد گرفت


اتریش: بحث‌ها درباره انرژی هسته‌ای در ماه‌های آینده در اروپا بالا خواهد گرفت

صدر اعظم اتریش با توجه به در پیش بودن ریاست دوره‌ای فرانسه بر اتحادیه اروپا به عنوان یکی از حامیان انرژیِ هسته‌ای از بالا گرفتن بحث‌ها در این باره در ماه‌های آینده در این اتحادیه خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه اتریشی "کوریر"، "الکساندر شالنبرگ"، صدر اعظم اتریش اعلام کرد که بحث هایی درباره حمایت از انرژی هسته ای در اجلاس روزهای آینده اتحادیه اروپا شکل گیرد.

وی تاکید کرد که انتظار دارد در نشست اتحادیه اروپا که روزهای پنج شنبه و جمعه در بروکسل برگزار می شود بحث هایی درباره حمایت از انرژی هسته ای شکل گیرد.

وی در عین حال گفت: موضع ما کاملا آشکار است و انرژی هسته ای نباید به عنوان انرژی پایدار مد نظر قرار گیرد.

شالنبرگ با اشاره به اینکه فرانسه از اول ژانویه سال آینده ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد گرفت گفت: به این ترتیب بحث ها درباره انرژی هسته ای در اتحادیه اروپا طی چند ماه آینده بالا خواهد گرفت.

فرانسه و دیگر کشورهای دارنده نیروگاه های هسته ای در این اتحادیه خواستار طبقه بندی انرژی هسته ای به عنوان انرژی سبز در این اتحادیه هستند.

شالنبرگ همچنین افزایش قیمت انرژی در اروپا را یک چالش توصیف کرده و پیشنهادات کمیسیون اروپا برای مقابله با این بحران منطقی دانست.

بر اساس اطلاعات آژانس بین المللی انرژی هسته ای در اروپا در حال حاضر کشورهای فنلاند، انگلیس، لهستان، روسیه، اوکراین، فرانسه، بلاروس و اسلواکی در حال ساخت نیروگاه های هسته‌ای جدید هستند. لهستان هم می خواهد انرژی هسته‌ای مستقل تولید کند و در حال برنامه ریزی برای ساخت 6 نیروگاه هسته‌ای است که دو مورد آن در سواحل بالتیک قرار دارد.

فرانسه نیز به صورت ویژه به انرژی هسته‌ای تکیه دارد و زمان کار 32 رآکتور قدیمی خود را به 50 سال افزایش داده و یک رآکتور جدید در حال ساخت هم دارد. فرانسه بیش از 70 درصد انرژی مورد نیاز خود را با انرژی هسته‌ای تامین می کند و این بالاترین نسبت تامین انرژی در دنیا قبل از آمریکا است.

فرانسه اعلام کرده که اروپا بدون انرژی هسته‌ای به اهداف آب و هوایی خود از جمله خنثی شدن در برابر آب و هوا نمی تواند دست پیدا کند.

دولت فرانسه در این باره گفته است: همه شرکای اروپایی باید درک کنند که قدرت هسته‌ای یکی از پایه های اساسی شایستگی در رقابت و حاکمیت فرانسه و همچنین استقلال انرژی اروپا است.

امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه هم در حال حاضر بر آلمان فشار وارد می کند تا رویکردی مشابه را دنبال کند. وی سیاست آلمان برای خروج از تولید انرژی با زغال سنگ و انرژی هسته‌ای و پذیرش بالاترین قیمت ها برای برق را به شدت اشتباه دانسته است. وی این گونه سیاست ها را مغایر با اهداف آب و هوای پاریس دانسته است.

انگلیس هم انرژی هسته‌ای را به عنوان جزء اصلی برنامه اقدام برای کربن زدایی در حمایت از آب و هوا اعلام کرده است.

در ایتالیا هم که در سال 1987 از انرژی هسته‌ای خارج شد بحث ها درباره ورود مجدد به این انرژی به منظور حفاظت از آب و هوا شکل گرفته است.

"روبرتو سینگولانی"، وزیر محیط زیست این کشور چندی پیش در یک ویدئو کنفرانس درباره استراتژی ایتالیا در برابر تغییرات آب و هوایی ناگهان دریچه ای به سوی مسئله انرژی هسته‌ای باز کرد.

وی نخواست احتمال بازگشت انرژی هسته‌ای به ایتالیا در قالب رآکتورهای هسته‌ای نسل چهارم را رد کند.

شالنبرگ همچنین فشار روزافرون از طریق مهاجران را از دیگر موضوعاتی دانست که در نشست سران اروپایی در روزهای پنج شنبه و جمعه به آن پرداخته می شود.

مبارزه با بحران کرونا هم به اعتقاد شالنبرگ در این نشست مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

انتهای پیام/