شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#افغانستان#جلوگیری

امین توکلی زاده :ازمهاجرت اتباع افغانستان به ایران جلوگیری شود

امین توکلی زاده معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران گفت: تهران از حضور اتباع مهاجر افغانستان اشباع شده است و باید جلوی ورود حجم جدید از مهاجران به پایتخت گرفته شود.

امین توکلی زاده  :ازمهاجرت اتباع افغانستان به ایران جلوگیری شود

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران گفت: تهران از حضور اتباع مهاجر افغانستان اشباع شده است و باید جلوی ورود حجم جدید از مهاجران به پایتخت گرفته شود. ما تاکید داریم که باید شان انسانی اتباع افغانستان که به ایران مهاجرت کرده اند نیز به خوبی رعایت شود.

امین توکلی زاده در خصوص افزایش تعداد مهاجران و اتباع افغانستانی در تهران افزود: از دستگاه های متولی درخواست داریم که جلوی این حجم از مهاجرت اتباع افغانستان را به تهران بگیرند.

وی یادآورشد: دستگاه های مسئول موظف هستند که ابتدا جلوی مهاجرت اتباع افغانستان به ایران را به اهر نحو ممکن بگیرند و افرادی را که مهاجرت کرده اند، برگردانند و از مرزها رد کنند، زیرا تهران وضعیت مناسبی در این زمینه ندارد.

توکلی زاده اظهارداشت: با وجود وضعیت نامناسب مهاجرت به تهران، ما همچنان تاکید داریم که باید شان انسانی اتباع افغانستان که به ایران مهاجرت کرده اند نیز به خوبی رعایت شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران گفت: با ظرفیت های شهری موجود در پایتخت، نمی توان حجم جدیدی از مهاجران از کشور همسایه را به تهران تحمیل کرد.

وی با بیان اینکه سازمان های بین المللی و ان جی او های جهانی فعال در این زمینه باید برای کمک به این مساله ورود کنند ،خاطرنشان کرد: سازمان های بین المللی در حوزه مهاجرت و مدیریت آن، بودجه مشخصی دارند و باید بخشی از این بودجه برای ساماندهی مهاجران به ایران اختصاص یابد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران گفت: این وظیفه دستگاه های دولتی و مسئولیت ما است که وضعیت را کنترل کنیم و در کنار آن نیز از نهادهای بین المللی کمک دریافت شود.

وی اضافه کرد: زمانی که کشوری دچار جنگ یا آشفتگی می شود، همه نهادهای بین المللی وظیفه دارند که بخشی از بودجه خود را در اختیار همسایگان آن کشور قرار دهند تا مهاجران را مدیریت کنند.

توکلی زاده با اشاره به کوتاهی دستگاههای بین المللی در مدیریت مهاجرت اتباع افغانتسان به ایران اعلام کرد: ایران در این مورد تنها مانده و با صحنه ای مواجه شده ایم که به اجبار به ما تحمیل شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران گفت: این مهاجران به طور قانونی باید برگردند و ما موظف نیستیم که همه مهاجران را بپذیریم و کسی را به طور غیرقانونی در کشور سکنی دهیم.

وی تاکید کرد: اتباع مهاجر افغانستان، همسایه ما هستند و شان انسانی افراد را نمی خواهیم از بین ببریم، اشتراکات بسیاری با افغانستان در حوزه های تمدنی، فرهنگی و اجتماعی داریم، عزیزان افغانستانی را به این گونه نگاه نمی کنیم که آزرده خاطر و یا از حقوق خود محروم شوند.

توکلی زاده تصریح کرد: دستگاه های بین المللی باید بودجه خود را برای کمک مهاجران از افغانستان در اختیار ایران قرار دهند و سازمان های بین المللی نیز باید به وظایف قانونی خود عمل کنند.

بر اساس اعلام مسئولان استان تهران، هم اکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اتباع افغانستانی در این استان به صورت قانونی و به همین میزان نیز مهاجران غیرقانونی از کشور همسایه، در تهران ساکن هستند.

منبع: انتخاب