شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آلمان#دموکرات
جانشین مرکل؛ یک سوسیالیست جای بانوی آهنین را می‌گیرد

اولاف شولتز در آستانه به دست گرفتن قدرت در آلمان

بیگدلی افزود: حزب سبز وسوسیال دموکرات تا قبل از رسیدن مرکل به قدرت و در زمان صدراعظمی گرهارد شرودر با سبز‌ها در ائتلاف بودند، بر این اساس، بار دیگر نیز در این زمینه می‌توانند به تفاهم برسند، این درحالیست با توجه به اینکه این دو حزب از لحاظ سیاسی و مَشرب فکری همسو هستند، بهتر می‌توانند با یکدیگر کنار آیند.
پ
فرارو- در حالی که انتخابات پارلمانی آلمان طی هفته‌های گذشته برگزار شد و هیچ حزبی موفق نشد، که اکثریت قاطع کرسی‌ها را برای تشکیل دولت به دست بیاورد، دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات در تلاش هستند تا بتوانند با حزب سبز که نزدیک به ۱۷ درصد از پارلمان را در اختیار دارد، ائتلاف کنند، تا از این طریق موفق به تشکیل دولت و در اختیار گرفتن کرسی صدراعظمی شوند.

به گزارش فرارو، اولاف شولتز، وزیر دارایی فعلی آلمان که نامزد حزب سوسیال دموکرات برای جانشینی آنگلا مرکل است، به همراه حزب طرفدار محیط زیست، حزب سبز و حزب لیبرال اف. دی. پی توافق اولیه خود را برای تشکیل دولتی جدید اعلام کردند، تا شولتز یک گام دیگر به جانشینی آنگلا مرکل در صدر اعظمی نزدیکتر شود.

این سه حزب از زمانی که حزب چپ میانه سوسیال دموکرات در انتخابات سراسری ۲۶ سپتامبر پیروز شد مشغول مذاکره بر سر تشکیل دولت بوده‌اند، انتخاباتی که در آن محافظه کاران متمایل به آنگلا مرکل در جایگاه دوم قرار گرفتند.

یک نظرسنجی جدید که نتایجش روز جمعه منتشر شد نشان داد که ۶۲ درصد آلمانی‌ها از تشکیل ائتلاف سه گانه "چراغ راهنمایی" (اشاره به سه رنگ قرمز حزب سوسیال دموکرات، سبز مربوط به حزب سبز‌ها و زرد مربوط به حزب اف. دی. پی) حمایت می‌کنند و از هر چهار آلمانی سه نفر انتصاب شولتز به صدراعظمی را "خوب"‌ارزیابی کرده‌اند.

اولاف شولتز در مورد ائتلاف با سبز‌ها و لیبرال‌ها گفته است: در مجموع ما اکنون می‌توانیم احساس کنیم که یک شروع جدید امکان پذیر شده و از سوی سه حزبی که در اینجا گرد هم آمده‌اند رقم خورده است.

وی بیان کرد: ما بر سر سند مربوط به مذاکرات مقدماتی توافق کرده‌ایم. این یک نتیجه خیلی خوب است که به وضوح نشان می‌دهد دولتی که خواستار تضمین پیشرفت است می‌تواند در آلمان تشکیل شود.

همچنین آنالنا بائربوک، رهبر مشترک حزب سبز‌ها گفت این توافق اولیه منادی "ائتلاف پیشرفت برای استفاده واقعی از دهه آینده به عنوان دهه تجدید را می‌دهد".

جانشین مرکل؛ یک سوسیالیست جای بانوی آهنین آلمان را می‌گیرددوران محافظه کاران در آلمان به سر آمده است
علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه در انتخابات پارلمانی در آلمان هیچ یک از احزاب این کشور نتوانستند اکثریت قاطع را برای تشکیل دولت و بر عهده گرفتن صدراعظمی به دست بیاورند، اظهارداشت: در حال حاضر دو حزب بزرگ آلمان برای تشکیل دولت نیاز به ائتلاف با سبز‌ها دارند و مذاکرات برای تشکیل دولت در آلمان ادامه دارد، اما تاکنون نتیجه خاصی در این زمینه حاصل نشده است.

وی با اشاره به زمزمه‌هایی در مورد ائتلاف آرمین لاشت نامزد حزب دموکرات مسیحی با حزب سبز، گفت: با توجه به اینکه حزب دموکرات مسیحی یک حزب راست میانه است، اما سبز‌ها دارای تفکرات سوسیالیستی و چپ‌گرایانه هستند، اما به نظر نمی‌رسد که در مسائل اساسی و مبانی فکری دو طرف توافق وجود داشته باشد، بنابراین احتمال اینکه چنین ائتلافی شکل بگیرد، بسیار شکننده است.

بیگدلی افزود: اما در سوی مقابل حزب سبز وسوسیال دموکرات تا قبل از رسیدن مرکل به قدرت و در زمان صدراعظمی گرهارد شرودر با سبز‌ها در ائتلاف بودند، بر این اساس، بار دیگر نیز در این زمینه می‌توانند به تفاهم برسند، این درحالیست با توجه به اینکه این دو حزب از لحاظ سیاسی و مَشرب فکری همسو هستند، بهتر می‌توانند با یکدیگر کنار آیند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تفکرات چپگرایانه فرانسوا میتران رئیس جمهور اسبق فرانسه در دهه ۸۰ میلادی در اروپا دوباره در حال ظهور کردن است، اضافه کرد: با توجه به شکست‌هایی که احزاب دست راستی و محافظه کار در اروپا متحمل شدند، به نظر می‌رسد تمایل قاره سبز برای چرخش سیاسی دوباره هویدا شده، در این رابطه در انتخابات شهرداری‌های فرانسه، ماری لوپن رهبر راست گرایان افراطی در فرانسه درحالیکه در این انتخابات ۷ درصد از آراء را به خود اختصاص داد که این موضوع شکست سختی برای لوپن بود، زیرا او در انتخابات سال ۲۰۱۷ و در رقابت با مکرون بیش از ۳۵ درصد از آراء را کسب کرده بود.

این تحلیلگر مسائل بینالملل با تاکید بر اینکه جنبش‌های ضد سرمایه داری در اروپا در حال افزایش است، ادامه داد: نارضایتی کارگران در اروپا طی چند سال گذشته رو به فزونی یافته، این مورد در فرانسه و آلمان موجب به وجود آمدن جنبش‌های اجتماعی چپ‌گرایانه شده است، در این رابطه جنبش جلیقه زرد‌ها در فرانسه نمونه عینی این مسئله است، همچنین بر اساس نظرسنجی‌هایی که در فرانسه انجام شده، تاکنون که چندین ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقیمانده، نامزد حزب سوسیالیست این کشور نسبت به امانوئل مکرون از موقعیت بهتری برخوردار است و این احتمال که مکرون نتواند دوباره به کاخ الیزه راه پیدا کند، بسیار زیاد است.

بیگدلی خاطرنشان کرد: در آلمان نیز با توجه به سیاست‌هایی که مرکل طی این ۱۶ سال اجرا کرد، به نوعی دوره زمامداری او به سر آمد و خودش دیگر قدرت را ترک کرد، حال به نظر می‌رسد با روی کار آمدن سوسیالیست ها، میزان حقوق و دستمزد‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و امکانات و منابع مالی برای بخش آموزش و دانشگاه‌های این کشور بیشتر می‌شود، همچنین ارزان شدن بهداشت و حمل و نقل در آلمان از دیگر اقداماتی است که سوسیالیست‌ها به احتمال زیاد انجام خواهند داد، در سوی مقابل افزایش مالیات ثروتمندان و بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ اقدامی خواهد بود که برای جبران هزینه‌ها انجام خواهد شد.