شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن#کرونا#واکسن آنفلوآنزا

فرق بین علائم آلرژی، آنفلوآنزا و کرونا/ همزمانی تزریق دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا

فرق بین علائم آلرژی، آنفلوآنزا و کرونا/ همزمانی تزریق دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا

یک متخصص بیماری‌های عفونی چگونگی تزریق واکسن آنفلوآنزا در گروه‌های مختلف را تشریح کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، علی اسداللهی امین  درخصوص علائم افتراقی آلرژی، آنفلوآنزا و سرماخوردگی اظهارکرد: درآلرژی علامت‌ها به صورت موقتی است، تب، ضعف و بیحالی مشاهده نمی شود و این افتراق اصلی بین آلرژی و بیماری‌های ویروسی است.

وی افزود: اما در مورد آنفولانزا و فرق آن با کرونا باید توجه کنیم که آنفلوآنزا معمولا تب دارد و تبش هم بالاست، یعنی شروع طوفانی دارد در حالیکه در بیماری‌های ویروسی اینطور نیست و علائم کرونا معمولا تدریجی ظاهر می‌شود.

این متخصص بیماری های عفونی  همچنین در خصوص واکسن‌های آنفلوآنزای موجود در بازار نیز توضیح داد: واکسن‌هایی که امسال در بازار موجود است اکثرا چهار ظرفیتی است، بدان معنی که سوش آنفولانزای گروه «ب» را هم پوشش می‌دهد و از آنجا که معمولا در کشور ما بیشتر نوع «آ» شایع است، پس تهیه واکسن سه ظرفیتی هم مشکلی ندارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر واکسن‌های هلندی و فرانسوی  بیشتر وارد شده که باید قبل از مصرف حتما آنها را تکان دهیم به ویژه نوع هلندی آن، چراکه حتما باید چرخه نگهداری در سرما در آنها رعایت شود، بعد از خارج کردن از یخچال یا یخ هم نباید فورا تزریق شود بلکه باید ابتدا به دمای محیط برسد.

این پزشک متخصص همچنین تصریح کرد: این واکسن‌ها نیاز به هواگیری قبل از مصرف هم ندارد، به صورت عمقی و عضله‌ای باید تزریق شود، توصیه شده که همه افراد بالای۶  ماه باید واکسن را تزریق کنند.

وی اضافه کرد:این دو واکسن بر پایه پروتئین تخم‌مرغ تهیه شده و ویژه گروه خاصی نیست و برعکس کرونا که می‌گوئیم در بچه‌ها گرفتاری شدیدی ایجاد نمی‌کند، آنفلوآنزا در بچه‌ها به ویژه برای کودکان زیر پنج سال و حتی دو سال شدیدتر است. 

اسداللهی امین با اشاره به اینکه این واکسن برای بچه‌های زیر سه سال باید نصفه دوز تزریق شده و مجددا با فاصله یک ماه دوز دوم نیز تزریق شود، افزود: اگر کودکان زیر ۹ سال هستند و سال‌های قبل واکسن نزدند باید دو دوز کامل بزنند، چراکه بچه‌ها و بانوان باردار تا دو هفته بعد از زایمان نیز دارای ریزفاکتورهایی هستند که آنها را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد، افراد و گروه‌های پرخطر نیز توصیه شده که حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

وی در خصوص همزمانی تزریق دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا نیز عنوان کرد: این واکسن‌ها معمولا عوارض بعد از واکسن دارند اگر عوارض واکسن کرونا وجود نداشت یا کم بود که با فاصله دو سه روز می‌توانند واکسن آنفولانزا را بزنند اما اگر عوارض طول کشید بهتر است بعد از بهبود عوارض و با فاصله اقدام به تزریق واکسن آنفولانزا کنند و واکسن کرونا را در ارجحیت قرار دهند.

به گفته این متخصص بیماری های عفونی، افرادی که کرونا دارند و یا مشکوک به ابتلا هستند و با افراد کرونایی در ارتباط بودند نیز بهتر است بعد از اتمام دوران قرنطینه و بهبود علائم اقدام به تزریق واکسن کنند. 

وی با اشاره به اینکه کلا توصیه شده در زمانی که شما بیماری عفونی تب‌دار دارید هیچ واکسنی نزنید، گفت: نکته دیگر درباره بیماری گیلن‌باره است که با ضعف شدید عضلانی خودش را نشان می‌دهد و عموما از عوارض واکسن آنفلوآنزاست، لذا افرادی که در گذشته به این بیماری مبتلا شدند حتما باید با دکتر برای تزریق واکسن آنفلوآنزا مشورت کنند.