شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برنج

برای دفع «آرسنیک» چگونه برنج را بخیسانیم؟

 برای دفع «آرسنیک» چگونه برنج را بخیسانیم؟

از آنجایی که برنج دومین غذای اصلی در ایران بعد از گندم است خیساندن آن به مدت ۳ ساعت و ۳ بار شستشو با آب فراوان برای از بین بردن آرسنیک توصیه شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، حمیرا دهقانی اظهار کرد: آلودگی برنج با فلزات سنگین یکی از موارد محتمل آلودگی‌های محیطی است که طی آن تحت شرایط خاصی از قبیل آلودگی آب، خاک و نزدیکی مزارع برنج به مراکز صنعتی و فاضلاب‌های مربوطه، عناصر سنگین به برنج منتقل شده و در آن تجمع پیدا می‌کنند.

وی بیان کرد: شایعترین موارد آلودگی برنج با آرسنیک، کادمیم، جیوه و سرب بوده که نقشی در رشد و حیات انسان نداشته و دریافت آن‌ها در مدت طولانی، با تجمع در ارگان‌ها (کبد، کلیه، خون و استخوان) و اختلال در عملکرد آن‌ها موجب مسمومیت و عوارضی از جمله سرطان‌زایی و ایجاد نقص مادرزادی در نوزادان می‌شود.

مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: از آنجایی که برنج دومین غذای اصلی در ایران بعد از گندم است خیساندن آن به مدت ۳ ساعت و ۳ بار شستشو با آب فراوان برای از بین بردن آرسنیک توصیه شده است.

دهقانی بیان کرد: در برنج ۱۰ برابر غلات دیگر آرسنیک تجمع یافته و شستن برنج در هنگام طبخ باعث کاهش آرسنیک به میزان ۵۰ درصد می‌شود. در برنج سفید، بیشتر فلزات سنگین از طریق آب سرد و در برنج قهوه‌ای، بیشتر از طریق آب گرم خارج می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: نحوه پخت برنج بر میزان آرسنیک باقیمانده در برنج پخته شده موثر بوده و در روش کته کردن برنج یا پخت با ماکروفر، آب در برنج باقی مانده و هیچ گونه آرسنیکی از آن خارج نمی‌شود، ولی در روش آبکشی مقداری از آرسنیک برنج خارج می‌شود.

مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان اضافه کرد: پختن برنج با حجم زیاد آب، روش دیگر پخت و بهترین روش برای کاهش میزان آرسنیک با کاهش حداقلی مواد مغذی برنج بوده و در این روش میزان ریز مغذی‌های برنج مثل ویتامین‌های گروه B از بین نرفته و ارزش غذایی برنج حفظ می‌شود.