شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شورای نگهبان

عضو شورای نگهبان: فلسفه بزرگ جهاد در اسلام پیشگیری از جنگ است

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه فلسفه بزرگ جهاد در اسلام پیشگیری از جنگ و ادامه جنگ است گفت: براساس فرمایشات قرآن کریم باید در همه زمینه‌ها اعم از نظامی، سیاسی قوی شد و کسب اقتدار کرد تا جنگی رخ ندهد.
خبرگزاری میزان - آیت‌الله سید احمد حسینی‌خراسانی در سومین وبینار از سلسله وبینارهای سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار مهم در عصر جدید مسئله تجارب بین المللی در ارتباط با تهیه ساز و کارهای صلح پایدار و جهان عاری از جنگ است، با دقت در آیات، روایات، سیره رسول خدا (ص) و اهل بیت (ع) می‌بینیم که این ساز و کار ها به روشنی استفاده می‌شود و قانون مترقی و خیرخواهانه جهاد در اسلام برای فتوحات ، کشورگشایی، تحمیل عقیده و قتل و غارت دیگر ملت ها وجود ندارد در واقع فلسفه مهم جهاد در اسلام به معنی پیشگیری از وقوع جنگ و یا ادامه آن است.

 عضو شورای نگهبان ادامه داد: اسلام چنانکه از نامش پیداست، آیین سلم، صلح، ایمان و امنیت است باید گفت از نظر اسلام، تامین و تضمین صلح پایدار و همه جانبه و فراهم نمودن زمینه تحقق جهانی عاری از جنگ در گرو عملیاتی شدن دو دستور مهم خدای بزرگ در قرآن عزیز است که یکی تحصیل قوت و ارتقاء سطح اقتدار نظامی و دیگری نمایش توان نظامی به دشمن است.

وی اضافه کرد: آیه مبارکه « وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ» دستور به تحصیل اسباب اقتدار و کسب توان بالای نظامی می دهد، یعنی اقتدار نظامی یک حکومت تحت مدیریت رهبری عادل که به نفع همه جهان کار می‌کند است و این از بزرگترین سازو کارهای صلح همه جانبه و پایدار و از بزرگترین عناصر پیشگیری از وقوع جنگ است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در همین خصوص ادامه داد: البته در این مورد صرف اقتدار کفایت نمی کند در واقع باید این اقتدار به نمایش گذاشته شود به نحوی که دولت ها و قدرت های زیاده خواه، زورگو و چپاول گر آن را ببینند و لمس کنند.

آیت‌الله حسینی‌خراسانی تصریح کرد: در سوره توبه آیه 123 آمده است که « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا قاتِلُوا الَّذينَ يَلونَكُم مِنَ الكُفّارِ وَليَجِدوا فيكُم غِلظَةً ۚ وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ مَعَ المُتَّقينَ» به این معنی است که با رزمایش و مانورهای نظامی این اقتدار و توان بالای نظامی باید به دشمن نشان داده شود.

عضو شورای نگهبان اضافه کرد: اگر دولتی تحت زعامت انسانی عادل و حکیم و صاحب اقتدار باشد و شمشیر که نماد اقتدار ، آهن که نماد صلابت، استواری و مقاومت و ذلت ناپذیری است، به کار بگیرد در چنین شرایطی، طبعا دین و دنیای بشر اصلاح خواهد شد امیر مومنان می‌فرمایند: « وَاللّه‏ِ ما صَلُحَت دُنيا و َلا دينٌ إِلاّ بِهِ» یعنی صلاح، ساماندهی، صلح و آرامش دینی و دنیوی بشریت جز در سایه جهاد مقدس که جهاد قرآنی و انسانی است، امکان پذیر نیست.

آیت‌الله حسینی‌خراسانی با بیان این مطلب افزود: اگر در اسلام با صراحت تمام و فریاد رسا اعلام شده است «اَلْخَیْرُ کُلُّهُ فِی اَلسَّیْفِ وَ تَحْتَ ظِلِّ اَلسَّیْفِ» که تمام خیر و خوبیها در سایه شمشیر است، به این معنا نیست که اسلام دین جنگ، دین خشونت و کشورگشایی، و... است بلکه به این معناست که اگر امت اسلامی دارای اقتدار باشند، دشمن هیچ وقت طمع جنگ و آتش افروزی در ذهنش خطور نمیکند، باید گفت عامل مهم بازدارندگی متجاوزان از جنگ و آتش افروزی این است که احساس کنند که امت اسلامی صاحب اقتدار است و اجازه تجاوز به حوزه دینی را نخواهد داد.

عضو شورای نگهبان تصریح کرد: در زمان جنگ ایران و عراق، آمریکایی ها به دلیل اینکه ما در قسمت نظامی و دفاعی دچار ضعف هایی بودیم به خودشان اجازه دادند و دسیسه هایی را علیه نظام جمهوری اسلامی ما چیدند اما امروز به این نتیجه رسیده‌اند که اگر احیانا فکر جنگ در مغزشان شکل بگیرد و در محاسباتشان دچار خطا شوند، پاسخی کوبنده و شکننده از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دریافت خواهند کرد؛ اگر آنها امروز دست از پا خطا نمی‌کنند، صرفا به لطف و برکت اقتدار بالای نظامی جمهوری اسلامی ایران است.

آیت‌الله حسینی‌خراسانی در پایان گفت: اگر سخن از ساز و کارهای ایجاد صلح همه جانبه و پایدار جهانی و دستیابی جهانی عاری از جنگ به میان می‌آید به این دلیل است که این مسئله یک دغدغه جدی برای دلسوزان بشر و یک مطالبه به حق برای همه انسان های صلح طلب و آشتی جو است، بنابراین براساس فرمایشات قرآن کریم باید در همه زمینه ها قوی شد و کسب اقتدار کرد تا جنگی رخ ندهد، فلسفه بزرگ جهاد در اسلام پیشگیری از جنگ و ادامه جنگ است.
 
 
انتهای پیام/