شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جهان اسلام#هرمزگان

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان: لازمه تحقق تمدن نوین اسلامی وحدت و همدلی است

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: امروز برای تحقق تمدن نوین اسلامی لازم است که همه جهان اسلام حول محور وحدت و همدلی، در کنار یکدیگر بوده و خالق این تمدن نوین باشند.
خبرگزاری میزان - حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده، در دومین روز برگزاری سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک ولادت با سعادت نبی گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم، در خصوص ضرورت وحدت اسلامی خاطرنشان کرد: ضرورت وحدت مسئله‌ای است که غیر قابل انکار است. آنچه امروز مسئله مهم و حیاتی در جامعه اسلامی به نظر می‌رسد، مساله راهکار‌های تحقق وحدت در امت اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با اشاره به اصل باور به وحدت گفت: این اصل مهم‌ترین گام برای رسیدن به وحدت امت اسلامی ا‌ست یعنی جامعه اسلامی مساله وحدت را با همه وجود خود باور کند.

وی ادامه داد: ما برای تحقق وحدت امت اسلامی به کتاب و سنت رجوع کنیم. هیچ منبعی و هیچ دلیلی متقن‌تر از کتاب و سنت برای تحقق وحدت امت اسلامی وجود ندارد. مساله وحدت در قرآن کریم فراتر از مسئله وحدت بین مذاهب است، بلکه قرآن کریم وحدت بین الادیان را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد و می‌فرماید: «قُل یا أَهلَ الکِتابِ تَعالَوا إِلى کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم» خطاب در اینجا یهود و نصارا و مسلمین و همه اهل کتابند. یعنی‌ای صاحبان کتاب بیایید در مشترکات خودتان وحدت داشته باشید.

عبادی‌زاده به سیره پیغمبر عزیز اسلام در بدو ورود به مدینه اشاره کرد و گفت: حضرت خاتم انبیا صلی الله علیه و آله و سلم اولین مسئله را مساله وحدت امت و ایجاد عقد اخوت مطرح فرمودند و بین تک‌تک مسلمین عقد اخوت و برادری بستند. پیمان برادری مقدمه وحدت و همدلی جامعه اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: خداوند تبارک و تعالی جامعه اسلامی را به سمت امت و امت‌سازی هدایت می‌کند. مهم‌ترین مسئله‌ای که باید امروز جهان اسلام بر آن عنایت داشته باشد. زیرا امروز ما دشمنانی داریم که درصددند جامعه اسلامی تبدیل به یک امت نشود. چون اگر امت شکل گرفت قومیت و مذهب رنگ می‌بازد، جغرافیا و مسایل دیگر، رنگ و نژاد هم رنگ می‌بازد و جایگاه خود را از دست میدهد. بخاطر همین است که دشمن به شدت به دنبال این است که ما نتوانیم امت‌سازی کنیم؛ لذا یکی از راهکار‌های وحدت اسلامی این است که ما باید تلاش کنیم به سمت امت‌سازی برویم. امت‌سازی باعث می‌شود که جامعه اسلامی عوامل مخل وحدت را کنار بگذارد و دشمن از روزنه رنگ، جغرافیا، سرزمین و مرز‌های جغرافیایی به جامعه اسلامی لطمه وارد نکند.

عبادی‌زاده خاطرنشان کرد: از دیگر مسایلی که باید برای تحقق شعار وحدت مورد توجه قرار دهیم مقابله با دسیسه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان است که در قالب‌های مختلف و نمونه‌های مختلف شکل می‌گیرد؛ لذا باید عوامل همگرایی را تقویت بکنیم.

وی در توضیح عوامل همگرایی گفت: عوامل همگرایی عبارت است از آن عواملی که باعث می‌شود به عنوان مشترکات امت اسلامی، جامعه اسلامی را به همدیگر نزدیک کند. عوامل همگرایی عوامل اشتراک بین افراد امت است. اما عوامل واگرا عواملی است که جامعة اسلامی را از همدیگر دور می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان تاکید کرد: مساله وحدت امت اسلامی یک تاکتیک نیست. یک استراتژی ثابت است که ما بر اساس این استراتژی ثابت باید در جهان اسلام بر روی آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان لزوم توجه به منافع ملی خاطرنشان کرد: نباید به منافع قومی، منافع نژادی، یا منافع درون‌مذهبی توجه کنیم. مساله اختلاف یک امر طبیعی است. اما مدیریت این اختلافات یکی از عواملی است که باعث وحدت امت اسلامی می‌شود. علما، عالمان ربانی، نخبگان، فرهیختگان با قلم و بیانشان، باید تلاش کنند که عوامل اختلاف را بزدایند و اختلافات را مدیریت کنند.

عبادی‌زاده یکی از راه‌های مدیریت اختلاف را به حاشیه راندن جریانات افراطی که میان شیعیان و اهل سنت وجود دارد، دانست و گفت: آن کسانی که اعتدال‌گرا هستند و که دل در گرو همبستگی و اتحاد امت اسلامی دارند، باید به عرصه بیایند و افراد متعصب کور و کسانی که به دنبال تفرقه و تشتت هستند را به حاشیه بکشانند.

وی بر تکیه به مشترکات تاکید کرد و افزود: ما عوامل اشتراک میان مذاهب اسلامی فراوان داریم. اختلافات در فقه ما محدود است. ما باید به مشترکتمان تکیه کنیم و با به اتکا به مشترکات تلاش کنیم که جامعه اسلامی را به سمت صلاح و فلاح و رستگاری هدایت کنیم. همچنین با تأسی به سیره نورانی پیامبر گرامی اسلام محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم که به حقوق مسلمین و به وحدت امت اسلامی عنایت دارند و با توجه به فرمایشات و سیره ائمه معصومین علیهم‌السلام وحدت را خواهیم دید.

وی افزود: دنیای امروز به دنبال تحقق یک ایده است تحت عنوان دهکده جهانی، نظم نوین جهانی و جهانی سازی. چرا ما امروز به دنبال جهانی شدن اسلامی حرکت نکنیم؟ چرا جامعه اسلامی و جهان اسلام نسبت به این مسئله حرکت نکنند؟ رهبر عزیز، حکیم و فرزانه‌ی انقلاب یکی از مسائل مهمی که برای آینده جهان اسلام مطرح فرمودند این است که ما باید تمدن نوین اسلامی را احیا کنیم، تمدنی نوین، بر پایه نیاز‌های امروز جهان اسلام؛ لذا اگر قرار است تمدن سازی کنیم باید همه مسلمانان شیعه و سنی در این تمدن سهیم باشند.

عبادی‌زاده تاکید کرد: امروز برای تحقق تمدن نوین اسلامی لازم است که همه جهان اسلام حول محور وحدت و همدلی، در کنار یکدیگر، بوده و خالق این تمدن نوین باشند. دشمنان در صدد هستند که تمدن غرب را که بر پایه رذائل اخلاقی بنیان گذاشته شده بر جهان اسلام دیکته کنند؛ لذا بر ماست که امروز به سمتی حرکت کنیم که انشاءالله در تمدن نوین اسلامی با سبک زندگی اسلامی، با وحدت و همدلی، و تکیه به مشترکات، امتی را بسازیم که خالق این تمدن نوین اسلامی باشد.
 
 
انتهای پیام/