شهر خبر

شایع ترین سرطان های بانوان که موجب مرگ آنها می شود

شایع ترین سرطان های بانوان که موجب مرگ آنها می شود

سرطان دهانه رحم و پستان از شایع ترین سرطان های بانوان که بیشترین مرگ و میر را دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، رئیس گروه مامائی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در کارگاه آموزش خود آزمایی و تشخیص سرطان دهانه رحم و پستان که در محل نمازخانه ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد گفت: با توجه به اینکه هفته آخر مهرماه هرسال هفته سلامت بانوان نامگذاری شده و در میان سرطان‌های شایع در بانوان سرطان دهانه رحم و پستان بیشترین شیوع و مرگ ومیر را دارند با تشخیص به موقع می توان آن را درمان کرد، عواملی همچون سن، استرس، نازایی، عدم شیردهی، چاقی، سابقه خانوادگی، الکل و عوامل محیطی سبب تشدید بروز سرطان پستان در بانوان می شود.

فرحنازهرمزی ادامه داد: با تشخیص به موقع از طریق خودآزمایی پستان، توسط خود فرد و به صورت ماهیانه و همچنین انجام ماموگرافی و معاینه بالینی توسط پزشک یا ماما به صورت سالانه تشخیص و درمان این بیماری امکان پذیر است.

وی ادامه داد: سرطان دهانه رحم نیز در صورت تشخیص در مراحل ابتدایی به طور کامل قابل درمان است.این بیماری در مراحل اولیه علامت مشخصی نداشته و فاقد علامت است

فرحناز هرمزی گفت: انجام تست پاپ اسمیر برای تشخیص و درمان التهابات،عفونت ها،سلول های پیش سرطانی و سرطانی در رحم زنان انجام می گیرد.

قابل به ذکر است در پایان این کارگاه از بانوان متقاضی برای انجام معاینات تشخیصی توسط کارشناسان مامایی اداره مامایی دعوت بعمل آمد.