شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان

ممنوعیت بازدید ناظران از زندان‌های عربستان


ممنوعیت بازدید ناظران از زندان‌های عربستان

سازمان‌های حقوق بشری با تاکید بر جنایت‌های اعمال شده علیه زندانیان آزادی بیان در عربستان اعلام کردند که این کشور برای پنهان‌کردن جنایت‌های خود مانع بازدید ناظران از زندان‌ها می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، محافل حقوق بشری تاکید کردند که سیاست جلوگیری از بازدید ناظران از زندان‌های وابسته به رژیم سعودی ، مبهم ساختن واقعیت جنایات علیه زندانیان عقیدتی است.

وب سایت سعودی لیکس نوشت:سازمان حقوق بشر « سند» اعلام کرد که مقامات سعودی از خلال رسانه‌ها شرایط زندانیان آزادی بیان را در زندان‌های آل سعود پنهان می‌کنند ، در حالی که نگرانی زیادی از سرنوشت آنها وجود دارد.

این سازمان اعلام کرد که مقامات سعودی از بازدید ناظران و سازمان‌های حقوق بشری از بازداشتگاه‌های دولتی ، به ویژه سلول‌هایی که در آنها زندانیان آزادی بیان نگهداری می‌شوند، جلوگیری می‌کنند.

به گفته این نهاد، از جمله روشهای خودسرانه‌ای که مقامات برای پنهان کردن شرایط اسفناک زندانیان به کار می‌برند ، محاکمه محرمانه ، جلوگیری از تماس یا ملاقات با خانواده‌ها یا ملاقات با تیم‌های وابسته به نهادهای حقوق بشری است.

پرونده حقوق بشر، به ویژه پرونده زندانیان آزادی بیان، پیچیده‌ترین پرونده است که به دلیل سیاست دولت در سرکوب خودسرانه و بی‌عدالتی علیه فعالان و روشنفکران ، تصویر عربستان را در برابر جهان مخدوش کرده است.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر عربستان سعودی و گزارش‌های دیگر سازمان‌ها به گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد و کمیته مبارزه با شکنجه ، مقامات سعودی از مکانیسم‌های متعددی برای شکنجه زندانیان با هدف اخذ اعتراف استفاده می‌کنند.

مقامات سعودی برای شکنجه زندانیان از چندین روش استفاده می‌کنند. این اشکال شکنجه شامل حبس در کمد لباس کوچک برای چند روز، جلوگیری از استحمام، شوک الکترونیکی، محرومیت از خواب، آویزان شدن از سقف، گرسنگی و تمسخر است. همچنین آن‌ها زندانیان را با سیگار می‌سوزانند که منجر به سوختگی و زخم می‌شود.

لگد، سیلی و مشت زدن با خشونت نمونه رایج شکنجه زندانیان است. این امر باعث درد و ترس می‌شود و می‌تواند آثار قابل مشاهده‌ای مانند کبودی و شکستگی را به جا بگذارد و همچنین باعث آسیب‌های داخلی مانند خونریزی شود. در بسیاری از موارد ، این کار با آوردن قربانی به یک اتاق خصوصی و سپس ورود تعدادی از کارآگاهان نقاب دار که وظیفه آنها ضرب و شتم شدید جمعی است ، انجام می شود. گاهی اوقات دستگاه کارآگاهی ملاقات با خانواده را به تعویق می‌اندازد تا زمانی که بدن قربانی از کبودی و آثار ضرب و شتم بهبود یابد.

حبس انفرادی نوعی از شکنجه است که برای زندانیان بحران‌های روانی ایجاد می‌کند و گاهی اوقات ممکن است بیش از یک سال طول بکشد ، و حتی برای افراد زیر 18 سال به مدت طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد . اغلب زندانیان در ابتدای بازداشت در زندان‌های « مباحث» در آنجا قرار می‌گیرند که طی آن از ارتباط با وکیل و خانواده محروم می‌شوند. همچنین ممکن است این نوع شکنجه در هر زمان دیگری مانند تحقیقات مجدد یا به عنوان مجازات استفاده شود.

محرومیت از مراقبت‌های پزشکی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد ، گاهی اوقات برای مجازات یا اخذ اعتراف از قربانیان ، برای درد کشیدن آنها سهل‌انگاری پزشکی در نظر گرفته می‌شود که برخی بر اثر همین شکنجه جان خود را از دست می‌دهند.

ارعاب روانی معمولاً شامل تهدید مستقیم ، یا تهدید به صدمه زدن به اعضای خانواده او است. تعدادی از بازداشت شدگان اعلام کردند که بازجویان آنها را تهدید کردند که اگر اعترافاتی را که خود بازجویان نوشته‌اند امضا نکنند ، زنان یا دختران آن‌ها را زندانی خواهند کرد.

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که مقامات سعودی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله وضع و تجدید ممنوعیت سفرهای خودسرانه و بازداشت خودسرانه اعضای خانواده زندانیان سیاسی را مورد هدف و آزار و اذیت قرار می‌دهند.

سازمان بین‌المللی حقوق بشر « ابتکار آزادی» اعلام کرد که برآوردهای اخیر نشان می‌دهد که تعداد زندانیان در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های آل سعود به بیش از 68 هزار زندانی رسیده است.

انتهای پیام/