شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان

طالبان از این اقدام آمریکایی‌ها استقبال کرد!+جزییات

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در دولت موقت طالبان در بیانیه‌ای از انتصاب توماس وست نماینده جدید آمریکا در امور افغانستان استقبال کرد.

طالبان از این اقدام آمریکایی‌ها استقبال کرد!+جزییات

به گزارش منیبان؛ از خبرگزاری "تاس" روسیه، عبدل کهار برکی در توییتی گفت: مذاکرات در دو دولت آمریکا که زلمی خلیلزاد نمایندگی آنها را بر عهده داشت با پیشرفت خوبی همراه بود. ما به وست نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان خوشبین هستیم. اجرای کامل توافق دوحه (میان طالبان و آمریکا) روابط دولت‌های دو کشور را عادی خواهد کرد.  

این درحالی است که جبهه مقاومت ملی که مخالف طالبان است بار دیگر خلیلزاد را متهم به توطئه با گروه طالبان کرده است.  

سخنگوی این جبهه در رسانه‌های اجتماعی گفت: دولت آمریکا باید معاملات مخفیانه بین خلیلزاد و گروه طالبان را به طور کامل بررسی کند. در سه سال گذشته، او هم به افغانستان و هم به آمریکا خیانت کرده و گروه (تروریستی) را قانونی کرد و بدون دستاورد، امتیازات زیادی به آن بخشید.  

بر پایه این گزارش، شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان از سمت خود کناره گیری می‌کند و معاون او "وست" بعنوان جایگزین وی انتخاب می‌شود.  

کناره گیری خلیلزاد کمتر از دو ماه از خروج آشفته و پر هرج و مرج آمریکا از افغانستان اتفاق می‌افتد که بدلیل این تصمیم دولت جو بایدن در داخل و خارج از آمریکا تحت فشار و انتقادات بیشماری قرار گرفته است.  

خلیلزاد در سپتامبر ٢۰١٨ از سوی مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان منصوب شد. او سال‌ها هدایت گفت‌وگوهای آمریکا با گروه طالبان در افغانستان را بر عهده داشت و از شخصیت‌های کلیدی مذاکرات سازش با این گروه بود.  

پس از ۹ دور مذاکره، سرانجام در فوریه ۲۰۲۰ یک توافقنامه توسط خلیلزاد و «عبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان با حضور «پمپئو» وزیر امور خارجه دولت ترامپ به امضا رسید.  

خلیلزاد در مذاکرات اخیر میان دولت موقت طالبان و هیات آمریکایی اما حضور نداشت.

وبگردی