شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خلیج فارس#وزیر خارجه#عمان#خاورمیانه

امروز چهارشنبه؛

وزیر خارجه یونان به عمان می رود

وزیر خارجه یونان به عمان می رود

سفر وزیر خارجه یونان به عمان علاوه بر مسائل دوجانبه، روی توسعه همکاری در زمینه تحولات مدیترانه شرقی، خاورمیانه و خلیج فارس متمرکز است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «نیکوس دندیاس» وزیر خارجه یونان قرار است امروز چهارشنبه سفری به عمان داشته باشد.

هدف از این سفر، دیدار با مقامات بلندپایه عمان و امضای دو توافق عنوان شده است.

بنابر اعلام وزارت خارجه یونان، یکی از این توافق ها در حوزه روادید است و به گذرنامه های دیپلماتیک و ویژه مربوط می شود و دیگری هم تفاهم نامه ای در باب مشورت های سیاسی است.

دندیاس قرار است علاوه بر «بدر البوسعیدی» همتای عمانی، با وزیر دفتر سلطان عمان و همچنین رئیس مناطق ویژه اقتصادی عمان نیز دیدار کند.

همکاری در زمینه تحولات مدیترانه شرقی، خاورمیانه و خلیج فارس از جمله موضوعات مورد بحث در این دیدارها خواهد بود.

یکی از خبرسازترین اقدامات یونان در منطقه دست کم طی سال جاری میلادی، مربوط به گزارش روزنامه «اکاتی مریتی» این کشور در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ بود مبنی بر اینکه دولت آتن قصد دارد سامانه دفاع ضدهوایی پاتریوت را به همراه ۱۲۰ تن برای کار کردن با این تسلیحات، به عربستان سعودی بفرستد.

توافق بر سر ارسال این سامانه‌های آتشباری در ماه آوریل امضا و از آن به عنوان گامی بلند در ارتقای مناسبات عربستان سعودی و یونان یاد شد.

حتی دندیاس در این باره گفته بود: این یک گام بزرگ برای بهبود روابط ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز سهیم شدن در تامین امنیت منابع انرژی برای غرب است.

اما اقدام یونان از این بابت قابل تأمل بود که آمریکا برای تمرکز نیرو و تجهیزات در ایندوپاسیفیک، قرار بود سامانه های پاتریوت و تاد را از عربستان خارج کند یا دست کم آنطور که آسوشیتدپرس در تاریخ ۲۰ شهریور با اتکا به تصاویر ماهواره ای مدعی شد؛ آمریکا سامانه‌های پدافند موشکی و باتری‌های پاتریوت را از عربستان سعودی خارج کرده است.

از سوی دیگر، یکی از اقدامات جو بایدن در همان روزهای نخست رسیدن به سمت ریاست جمهوری آمریکا (اواسط ژانویه)، ادعای تعلیق فروش تسلیحات به عربستان سعودی به دلیل رهبری مستقیم جنگ یمن بود.

آن زمان این سوال مطرح شد که اگر دولت بایدن، ریاض را مقصر اصلی جنگ یمن دانسته و صادرات تسلیحات به عربستان را متوقف ساخته است، پس چرا برای تحویل سامانه موشکی پاتریوت به ریاض که قطعاً منجر به افزایش توان نظامی سعودی خواهد شد، به یونان چراغ سبز نشان داده است؟