در مطالعه اخیر تأثیر سلامت قلب و عروق در پیشگیری از دیابت نوع ۲ در افراد میانسال مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش علاج نیوز، نتایج محققان دانشگاه اراسموس هلند نشان می‌دهد که افراد میانسال با قلب سالم با خطر کمتر ابتلاء به دیابت نوع۲ مواجه هستند. در این مطلب به اینکه سلامت قلب و عروق در کاهش خطر ابتلا به دیابت بسیار مهم است می‌پردازیم.

دیابت نوع۲ با مقاومت محیطی به انسولین مشخص می‌شود. این بدان معناست که بافت‌هایی مانند روده، کبد و ماهیچه‌ها به پیام‌های انسولین برای برداشتن گلوکز از جریان خون پاسخ نمی‌دهند.

همچنین به این معنی است که کبد، که نه تنها گلوکز را جذب می‌کند بلکه آن را تولید می‌کند، به انسولین پاسخ نمی‌دهد تا این تولید را متوقف نماید. در مراحل اولیه، لوزالمعده انسولین بیشتری برای غلبه بر مشکل ترشح می‌کند، اما این روند اصلاحی در نهایت می‌تواند ناموفق باشد.

انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود. انتقال گلوکز را به سلول‌های بدن که به عنوان منبع انرژی عمل می‌کنند، تنظیم می‌کند. سطح گلوکز خون که برای مدت طولانی بیش از حد بالا می‌ماند می‌تواند به اندام‌ها و سیستم‌های مختلف بدن آسیب برساند.

بشتر بخوانید

تولید دارو از عصاره هسته انگور برای بهبود بیماران قلبی و عروقی

دانشمندان هلندی در این مطالعه به ارزیابی اینکه آیا نمره مطلوب سلامت قلب و عروق خطر ابتلاء به دیابت نوع۲ را در طول عمر کاهش می‌دهد، پرداختند. آنها افراد میانسال دارای و فاقد استعداد ژنتیکی به دیابت نوع۲ را بررسی کردند.

دکتر «فریبا احمدی زار»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مطالعات قبلی نشان داده‌اند که عوامل خطر قلبی عروقی تا حد زیادی با خطر ابتلاء به دیابت نوع۲ مرتبط هستند.»

این یافته‌ها محققان را به این نتیجه رساند که صرف نظر از استعداد ژنتیکی، سلامت مطلوب قلب و عروق در پیشگیری از دیابت نوع۲ در میانسالان مهم‌تر است.

محققان معتقدند پیروی از ابزار بسیار ساده نظیر آموزش در مورد داشتن سبک زندگی سالم می‌تواند نقش چشمگیری در پیشگیری از دیابت نوع۲ و عوارض آن داشته باشد.

منبع خبر: مدیکال نیوز