شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن کرونا#همزمان#نتایج#بروز

اختصاصی/ تزریق همزمان واکسن کرونا و آنفولانزا امکان‌پذیر است؟

اختصاصی/ تزریق همزمان واکسن کرونا و آنفولانزا امکان‌پذیر است؟

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد دریافت همزان دو واکسن کرونا و آنفولانزا عامل بروز هیچ مشکل یا اختلالی در بدن فرد نیست.

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، نتایج یک آزمایش بالینی در بریتانیا نشان داد هیچ خطری در تزریق همزمان واکسن آنفولانزا و دوز دوم واکسن ۱۹ وجود ندارد؛ نتایجی که از توصیه مقامات بهداشتی ایالات متحده پشتیبانی کرده و برای کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی که در آغاز فصل آنفولانزا تحت فشار هستند، خبر خوشایندی محسوب می‌شود. در این مطالعه، پزشکان ۶۷۹ نفر را از ماه آوریل تا ژوئن در سراسر بریتانیا فراخوان کردند. در آن زمان، همه داوطلبان اولین دوز واکسن کرونا را دریافت کرده بودند؛ یا AstraZeneca یا Pfizer-BioNTech ، دو واکسنی که ابتدا در آنجا مجاز بود.
وقتی داوطلبان برای دوز دوم واکسن بازگشتند، محققان همچنین به نیمی از آنها واکسن آنفولانزا و به نیمی دیگر دارونما تزریق کردند. سپس محققان، داوطلبان را از نظر عوارض جانبی مانند درد و تب تحت کنترل قرار دادند. نویسندگان در گزارش اولیه خود که روز پنجشنبه به صورت آنلاین منتشر شد و هنوز در مجله علمی منتشر نشده، نوشتند: هیچ نگرانی از لحاظ ایمنی در این آزمایش وجود ندارد.
علاوه بر بررسی ایمنی واکسن‌ها، محققان همچنین خون را برای اندازه گیری آنتی‌بادی‌های واکسن کرونا جمع آوری نمودند. برخی از انواع مختلف واکسن به سطح کمی پایین‌تر از آنتی‌بادی ها و در موارد دیگر کمی بالاتر منجر می‌شود. اما محققان گمان نمی‌کردند که ترکیبی از واکسن آنفولانزا و کووید در مقایسه با دریافت هر کدام به صورت جداگانه، اثربخشی کمتری داشته باشد. محققان در مورد واکنش‌های ایمنی افراد در صورت تزریق واکسن آنفولانزا همزمان با تزریق دز سوم واکسن کووید۱۹ ، گمانه زنی نکردند.
در توصیه‌نامه منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی، واکسیناسیون‌های دیگر نباید در یک بازه دو هفته‌ای قبل یا بعد از دریافت واکسن COVID-19 انجام شود. لیزا گروسکوپت، پزشک شاغل در بخش آنفولانزای CDC ، در مصاحبه‌ای در این زمینه گفت: ما معتقدیم واکسیناسیون آنفولانزا در پیشگیری از روند فزاینده COVID-19 بسیار مهم است. کرونا تا حد زیادی سیستم مراقبت‌های بهداشتی را بسیار مشغول کرده است.
وی افزود: در حالی که سال گذشته، فصل آنفولانزا تقریباً وجود نداشت، امسال ما شاهد بازگشت سایر ویروس‌های رایج تنفسی هستیم. بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که در این فصل مانند همه زمستان‌های قبل، همه گیر سالانه آنفولانزا را تجربه کنیم. فعالیت شدید آنفولانزا همزمان با تداوم ابتلای افراد به کرونا، می تواند بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی ما غلبه کند.
پس از این اقدامات احتیاطی، کمیته مشورتی CDC در زمینه اقدامات مربوط به ایمن سازی علیه آنفولانزا تاکید کرد: رعایت شیوه‌نامه‌های کرونایی، نه تنها موارد آنفولانزا را کاهش داده، بلکه علائمی را که ممکن است با کووید۱۹ اشتباه گرفته شود نیز می‌کاهد. در عین حال، پیشگیری از آنفولانزا و کاهش شدت علائم آن احتمالاً ویزیت پزشکان، بستری شدن در بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه را نیز کاهش می دهد، این امر می‌تواند فشار ناشی از شیوع کرونا بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی را نیز کاهش دهد.


منبع: NewYorkTimes/ سپتامبر ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی