زهره مرتجی، متخصص طب سنتی ایرانی و کارشناس دفتر طب ایرانی و مکمل، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت:  مهم ترین چیز در صورت بروز تب در کودکان این است که فورا به یک پزشک متخصص اطفال و یا پزشک عمومی  مراجعه کنیم.

او افزود: تمام متخصصین طب سنتی پزشکان عمومی بودند که دوره تخصص خود را طب سنتی گذرانده اند و در بخش اطفال متفق القول هستند که تب در اولین قدم می تواند نشان دهنده ی عفونت باشد همچنین در کودکان نشانه ی مهمی محسوب می شود.

مرتجی ادامه داد: نمی‌توان از تب کودکان به راحتی گذشت مخصوصا اگر علامت دیگری در کنار آن نداشته باشیم.

او با اشاره به اینکه زمانی که برای کودکان به پزشک مراجعه کردید و پزشک علت تب را تشخیص داده است در کنار آن دارویی برای کودک تجویزمی کند، تصریح کرد:  طب سنتی در چنین شرایطی می تواند ورود پیدا کند و تا زمانی که بیماری برطرف شود کودک می تواند با برخی از روش ها این دوران را راحتر پشت سر بگذارد.

متخصص طب سنتی ایرانی گفت: ملاحظات غذایی بسته به تشخیص علت تب، متفاوت خواهند بود. مثلاً توصیه های غذایی برای کودکانی که به علت سرماخوردگی تب می کنند با کودکانی به طور مثال واکسن زدند فرق می کند.

او با بیان اینکه برای پایین آوردن تب کودکان در کنار مصرف دارو ها، پاشویه و تن شویه کودک مهم است همچنین باید توجه داشت که پاشویه و تن شویه با آب سرد نباید انجام شود، گفت:  این کار باید حتما با آب هم دما با محیط انجام شود چرا که ممکن است در غیر این صورت کودک با شوک حرارتی مواجه شود.

مرتجی درباره نحوه انجام پاشویه و تن شویه افزود: پارچه ای را می توان با آب هم دما خیس کرد و آرام آرام روی پا ها و شکم کودک کشید.

او با اشاره به اینکه تا زمانی که دمای بدن کودک به حالت نرمال نرسیده نباید به کودک شیر داد، ادامه داد:  ما در طب سنتی شیر را جز غذاهایی می دانیم که که مشکل بدن را می تواند تشدید کند و تا زمانی که تب کودک به حالت نرمال نرسیده است، به کودک شیر ندهید.

این متخصص طب سنتی ایرانی در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی غذاهایی مثل شیربرنج و فرنی را می توان به کودک داد یا خیر گفت:  خوردن چنین غذاهایی برای کودک مشکلی ندارد اما شیر، شیر داغ، شیر با عسل و... نباید به کودک دارای تب داد.

مرتجی گفت:  زمانی که کودک تب دارد در کنار داروهایی که مصرف می کند می‌توانید از سیب یا آب سیب برای او استفاده کرد.

او با بیان اینکه حتما سعی شود در فاز بیماری به کودک غذاهایی داده شود که ساده باشند، گفت: غذاها باید ساده باشند مثلاً سوپ های ساده با میزان گوشت کم و حبوبات و سبزیجات می تواند گزینه مناسبی باشد.

این متخصص طب سنتی ایرانی افزود: مواردی که اعلام می‌شود تب با اقلام خوراکی مانند پیاز، سیب زمینی، سرکه، آبلیمو برطرف می‌شود صحت ندارد.

انتهای پیام/ 4