به گزارش خبرنگار برنا؛ روند واکسیناسیون در حال حاضر در کشور با روند سریعتری در حال انجام است و این چرخه با استفاده از واکسن های سینوفارم، آسترازنکا، اسپوتنیک وی، برکت انجام می شود اما همانطور که قابل ملاحظه است واکسن های خارجی در صدر سبد واکسیناسیون کشور هستند و این روزها از هر کسی که سوال شود که چه واکسنی تزریق کردید اغلب جواب هایی که شنیده می شود این است که واکسن های خارجی بیشتر در بدن ایرانیان در جریان است اما از حق نگذریم از 22 خرداد ماه اولین واکسن ایرانی مجوز اضطرار گرفت و در حالی بود که 44 روز می گذشت که هیچ واکسنی پایش را به ایران نگذاشته بود و چشم ها همه منتظر تأیید مجوز اضطراری سازمان غذا و دارو برای این واکسن بود. حالا این تنها برکت است که در ماراتون واکسن های کرونا در کشور در حال رقابت است و واکسن های ایرانی دیگر هنوز خیلی به چشم نمی آیند و حالا واکسن پاستور مهمان بازوی های نوجوانان زیر 18 سال است. سوالی که پیش می آید این است که از واکسن های دیگر ایرانی چه خبر؟ و چرا جای واکسن های ایرانی در این سبد خالی است؟ هر چند اما هر روز شاهد این هستیم که واکسن برکت در آخر لیست واکسن های تزریقی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت است.

تحویل محموله ی واکسن برکت هر دو روز یکبار به وزارت بهداشت/ واکسن پاستووک  مهرماه وارد سبد واکسیناسیون کشوری می شود/ راه اندازی خط تولید واکسن  اسپوتنیک ایرانی با مجوز روسیه انجام

از واکسن برکت چه خبر؟

اکبر برندگی، مدیر عامل گروه دارویی برکت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا در پاسخ به این سوال که چرا در خط تولید این واکسن مشکلاتی ایجاد شده است، گفت: مشکلی در خط تولید این واکسن ایجاد نشده است چرا که خط تولید چند فاز دارد.

او با بیان اینکه فاز یک با کل ظرفیت که 3 تا 4 میلیون است، به کار خود ادامه می دهد، افزود: خط دو تولید واکسن در حال تست و کار های اولیه است که تا هفته های دیگر راه اندازی می شود.

برندگی ادامه داد: عدم رسیدن به میزان تعهد برای تولید واکسن به دلیل این بود که تحریم باعث شد بسیاری از اقلام و تجهیزات وارد کشور نشود که این امری طبیعی است.

مدیرعامل گروه دارویی برکت تصریح کرد: خط دوم زیربار تولید است اما به محض اینکه به میزان مورد نظر برسد، اعلام خواهد شد. همچنین خط سوم تولید واکسن ظرفیت خیلی بالایی دارد.

او بیان کرد: ممکن است به دلیل اینکه واردات واکسن در حال حاضر زیاد شده است، میزان تولیدات را کمتر کنیم اما با توجه به نیاز کشور، واکسن تولید خواهیم کرد.

 برندگی افزود: تاکنون نزدیک به 7 میلیون و نیم دُز واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت شده است.

در این بین اما یکی از واکسن هایی که سر و صدای زیادی به پا کرد و امید های زیادی را به وجودآورد، واکسن نورا بود. شاید بتوان گفت این واکسن جز آخرین واکسن هایی بود که مجوز مطالعه کارآزمایی بالینی دریافت کرد و در حال حاضر انجام این پروسه را در دستور کار دارد.

نورا

از واکسن نورا چه خبر؟

حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله درباره آخرین وضعیت مطالعه واکسن نورا به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت:  در حال حاضر در مرحله ی دوم مطالعه کارآزمایی بالینی هستیم.

او با بیان اینکه مقاله پیش بالینی این واکسن پذیرش شده است و در حال حاضر در مرحله ی چاپ است، افزود:  مقاله مرحله اول مطالعه کارآزمایی بالینی این واکسن برای تأیید به مراجع ذی ربط ارسال شده است.

ابوالقاسمی تصریح کرد: مطالعه کارآزمایی بالینی واکسن نورا صورت گرفت و در فاز دوم 300 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند.

در این بین اما واکسن پاستووکوک نیز جز واکسن هایی بود که بعد شیوع بیماری کرونا با همکاری کشور کوبا در مرحله ساخت قرار گرفت و بعد از چندین مرحله مطالعه کارآزمایی بالینی در ایران و کوبا حالا چند هفته ای است که مجوز تزریق اضطرار دریافت کرده است و قرار است بنا به تصمیم وزارت بهداشت در اولین مرحله برای دانش آموزان زیر 18 سال استفاده شود.

پاستور

از واکسن پاستوکووک چه خبر؟

احسان مصطفوی مدیر فنی پروژه کارآزمایی انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: مقالات مطالعه بالینی واکسن پاستور در مجله لنست و یک مجله ی دیگر به چاپ رسیده است.

او با بیان اینکه گزارشات میانی واکسن پاستور به سازمان غذا و دارو ارسال شده است، تصریح کرد: گزارش پایانی این واکسن هنوز به سازمان غذا و دارو تحویل نشده است اما آن چیزی که اعلام شده است، مورد تأیید سازمان غذا و دارو بوده است.

مصطفوی ادامه داد: واکسن تولید شده ی پاستووکوک در حال حاضر دو دُز برای کودکان استفاده می شود که همان دو دُز برای بزرگسالان نیز قابل استفاده است.

مدیر فنی پروژه کارآزمایی انستیتو پاستور ایران افزود: دو دُز واکسن پاستور برای کودکان استفاده می شود اما برای بزرگسالان علاوه بر این دو دُز یک دُز یادآور نیز وجود دارد.

او با اشاره به اینکه دُز یادآور این واکسن می تواند برای دُز یادآور سایر واکسن ها نیز مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد:  گروه هدف تزریق کننده ی این واکسن کادر بهداشت و درمان و افرادی هستند که ضعف سیستم ایمنی دارند.

گفتنی است علیرضا بیگلری. رئیس انستیتو پاستور در خصوص وضعیت تولید این واکسن گفته است که بخش دوم محموله ۶ میلیون دزی واکسن پاستوکووک تا ١٠ آبان به صورت کامل تحویل داده خواهد شد و در تلاش هستیم از آذر ماه ١٠ میلیون دز واکسن پاستوکووک ماهیانه تحویل وزارت بهداشت بدهیم و بخشی از کار در کوبا و بیش از ۵٠ درصد تولید شامل فرمولاسیون و فیلینگ واکسن در ایران انجام می شود.

از این رو به نظر می رسد واکسن پاستور طی ماه های آینده پیشتاز تولید و تزریق میان سایر واکسن های کرونا در ایران باشد.

 صنایع دفاع ایران تولید واکسن تمام ایرانی واکسن کرونا را آغاز کرد که به دلیل بنیان گذار آن با استعانت از شهید فخری زاده، فخرا نام گرفت. پلتفرم ساخت این واکسن ویروس کشته شده است و به نظر می رسد می تواند یکی از مهم ترین واکسن های تولیدی ایرانی باشد. اما چند وقتی است خبر هایی به گوش می رسد که نشان می دهد انگار این واکسن اوضاع و احوال خوبی ندارد.

فخرا

از واکسن فخرا چه خبر؟

احمد کریمی مدیر پروژه واکسن فخرا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: برنامه ریزی شده است اگر وزارت بهداشت واکسن فخرا را خریداری نکرد، پروژه واکسن سازی را خاتمه دهیم و به سراغ کار دیگری برویم.

او درباره پیشنهاد سازمان غذا و دارو مبنی بر استفاده از واکسن فخرا به عنوان دُز بوستر افزود:  این پیشنهاد به ما ارائه نشده است و مشاهده می کنیم که برای دُز بوستر نیز واردات از چین انجام می شود.

کریمی ادامه داد:  قرار نیست در حال حاضر پروژه ساخت واکسن را نیمه کاره رها کنیم؛ بلکه قرار است واکسن ها را تولید و انبار شود و اگر مجدد وزارت بهداشت درخواست داشت ما مجدد واکسن فخرا را تولید خواهیم کرد.

مدیر پروژه واکسن فخرا درباره فروش واکسن فخرا به کشور های دیگر تصریح کرد: ما باید برای فروش واکسن به کشور های دیگر مطالعات را به پایان برسانیم و مجوز های لازم را دریافت کنیم و درصورتی می توان این واکسن را فروخت که این واکسن با مجوز وزارت بهداشت تأیید شده باشد.

کریمی از واردات مکرر واکسن های چینی به کشور انتقاد کرد و گفت:  گزارشات مطالعه بینابینی به سازمان غذا و دارو ارسال شده است ونتایج در حدی بوده است که توانستیم مجوز برای مراحل یک تا سه مطالعه بالینی را دریافت کنیم.

او با اشاره به اینکه درحال حاضر یک میلیون دُز واکسن فخرا آماده ارائه به وزارت بهداشت داریم، ادامه داد: مطالعه فاز سوم واکسن فخرا هنوز به پایان نرسیده است و در این مرحله نیز ما به چالش هایی برخوردیم.

کریمی تصریح کرد: واکسیناسیون عمومی و واکسن های وارداتی باعث شد نتوانیم مطالعه کارآزمایی بالینی مرحله سه را طبق زمان بندی پیش ببریم و عملا در این وضعیت داوطلب پیدا کردن سخت است.

مدیر پروژه واکسن فخرا تصریح کرد: در مطالعه بالینی واکست فخرا به عنوان دُز پلاسیبو برای داوطلبان شرکت کننده در کارآزمایی بالینی واکسن سینوفارم تزریق شد اما باز هم روند پیش برد مطالعه کند است.

او با بیان اینکه در مطالعه فاز سوم واکسن فخرا 40 هزار نفر باید واکسینه شوند که در حال حاضر تنها 10 هزار نفر واکسن را تزریق کردند، ادامه داد: زمانی که واکسیناسیون عمومی به راحتی  انجام می شود دلیلی ندارد افراد طی غربالگری های زمانبر بخواهند واکسینه شوند.

کریمی گفت: همه دنیا قبل از تولید واکسن های کرونا، واکسن ها را شرکت های تولید کننده پیش خرید کردند همچنین کشور ما هم از سبد کواکس مقداری واکسن پیش خرید کرد و از واکسن ساز های دنیا حمایت کرد اما در حال حاضر هنوز از ما یک ویال واکسن هم پیش خرید نشده است.

او با اشاره به اینکه قول پیش خرید واکسن فخرا بار ها در جلسات به ما داده شده است اما هیچ کدام عملیاتی نشده است، افزود:  هزینه ی انجام شده برای ساخت واکسن از دولت بوده است اما قرار نیست هزینه ای که صورت می گیرد در نهایت به انبار برود، هزینه باید برگردد.

آیا دیگر نیازی به واردات واکسن های خارجی نیست؟

به طور کلی خوشبختانه کارهای زیادی در زمینه ساخت واکسن تولید داخل انجام شده است و مراحل به طور کلی به خوبی پیش می‌رود و این شرایط به طوری است که توانسته ایم از موفق‌ترین شیوه‌های تزریقی و آزمایش‌های بالینی برای دست یافتن به نتایج مثبت تولید واکسن استفاده کنیم. به هرحال طبق اعلام سازمان غذا و دارو دستور وزارت بهداشت این است که ظرفیت واکسن های تولید داخلی به حدی برسد که دیگر نیازی به واردات واکسن های خارجی در کشور نباشد و دراین زمینه نیز بتوانیم از تولیدات ایرانی و ملی استفاده کنیم.

انتهای پیام/6