نوذر شفیعی، کارشناس مسائل شبه قاره، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا در خصوص حملات تروریستی داعش در افغانستان گفت: آمریکا سعی دارد از طریق داعش محیط افغانستان را ناامن کند، محیط افغانستان عبارت است از چین، کشورهای کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز، روسیه و ایران این یکی از سیاست‌های مهم آمریکا در منطقه است. 

او ادامه داد: آمریکا در سوریه و عراق به نوعی از داعش حمایت کرد و الان چون در منطقه شکست خورده داعش را به سمت افغانستان اعزام کردند.  

شفیعی گفت: در یک یا دو عملیات محدود داعش اقداماتی را انجام داد که به نوعی نیروهای آمریکایی هم هدف قرار گرفتند و آمریکا هم متقابلا برخی از نیروهای داعش را هدف قرار داد. اینها در کنار هم معمایی را ایجاد می‌کند که آمریکا چگونه برای بی‌ثبات ساختن همسایگان افغانستان نسبت به ورود داعش به کابل چراغ سبز نشان می‌دهد و ناگهان داعش تهدیدی برای ایالات متحده تبدیل می‌شود. 

این کارشناس مسائل شبه قاره افزود: به نظر می‌رسد روند غالب در رفتار داعش روند ضد روسی، چینی و ایرانی است و اگر اتفاقات نادری بروز می‌کند که بیانگر تعارض بین داعش و ایالات متحده آمریکاست، اینها اقداماتی استثنایی و اتفاقی است. 

او در پایان گفت: پس می‌توان نتیجه گرفت که داعش یک پدیده‌ آمریکایی در افغانستان است که هدف آن جبران شکست در سوریه و عراق است. 

انتهای پیام/ 3