شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#عراق#نتایج#نتایج انتخابات

اعتراض به نتایج انتخابات حق قانونی همه ملت عراق است

سخنگوی هیات دولت عراق بر حق معترضان برای بیان اعتراض خود به نتایج انتخابات تاکید کرد.

اعتراض به نتایج انتخابات حق قانونی همه ملت عراق است

 به گزارش بغداد الیوم، «حسن ناظم» سخنگوی هیات دولت عراق عصر سه‌شنبه در نشستی خبری گفت: همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند، هدفشان خدمت به عراق است. اعتراض به نتایج انتخابات هم حق تضمین شده مردم بر اساس قانون اساسی است.

ناظم تصریح کرد: نخست وزیر هم بر حق قانونی همه برای اعتراض در چارچوب قانون تاکید کرده است.

معترضان به نتایج انتخابات اخیر پارلمان عراق، امروز نیز برای سومین روز متوالی به خیابان‌های شهرهای مختلف آمدند و با سردادن شعارهای ضد آمریکایی خواستار بازشماری دستی آراء شدند.

در شهر بصره معترضان خیمه‌های تحصن خود را در چند میدان این شهر و در پایتخت نیز در نزدیکی منطقه سبز بغداد برپا کرده و تاکید کرده‌اند که بدون سقف زمانی و تا رسیدن به خواسته‌هایشان در بازشماری آرای همه شعب اخذ رای، به تحصن ادامه می‌دهند.

با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق که دهم اکتبر جاری (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند. شماری از شهرهای عراق نیز از دیروز شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به این نتایج است و معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء هستند زیرا معتقدند که در شمارش الکترونیکی آراء دستکاری صورت گرفته است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد. امری که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تایید می‌کنند.

 

منبع: مهر