شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#پرداخت وام#وام ودیعه مسکن

سنگ اندازی بانک ها برای پرداخت وام ودیعه مسکن

در آخرین بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی درخصوص وام ودیعه مسکن مستاجران آمده است که بانک‌ ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان بهمن ۱۴۰۰تسهیلات اجاره را پرداخت کنند.

 وام ودیعه مسکن مستاجران تا پایان بهمن ماه امسال تمدید شد. ثبت نام وام ودیعه مسکن در حالی در آخرین روز شهریور ماه ۱۴۰۰به پایان رسید که پیشنهاد تمدید مهلت ثبت نام وام ودیعه مسکن مستاجران در کارگروه مرتبط با ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد‌ پرداخت وام ودیعه مسکن مستاجران تا بهمن ماه ۱۴۰۰ تمدید شود.

بنابر آخرین آمار تاکنون ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی وام ودیعه مسکن در کشور ثبت‌ نام‌ کرده‌اند و بر این اساس حدود ۳۴۰ هزار متقاضی مدارک خود را بارگذاری و ۱۷هزار نفر وام ودیعه مسکن را دریافت کرده‌اند. اما مساله ای که برخی متقاضیان با آن روبرو شده اند این است که برخی از بانک هایی که در سامانه قید شده اند از پرداخت وام ودیعه مسکن مستاجران خودداری می کنند.

براساس گزارشات مردمی، برخی بانک ها که در لیست سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن مستاجران وجود دارند و هنگام ثبت نام مشخص شده اند، از پرداخت وام ودیعه مسکن به متقاضیان خودداری می کنند.

یکی از این بانک ها، بانک پارسیان است.خیلی از شعبات این بانک به متقاضیان گفته است که طی نامه ای از سوی شعبه مرکزی بانک پارسیان به ما ابلاغ شده است که از پرداخت وام مسکن مستاجران خودداری کنید و بهانه آورده اند سقف وام ودیعه مسکن بانک پارسیان پر شده است.

درحالیکه در سامانه وام ودیعه مسکن بانک پارسیان با همه شعبات حضور دارد و بررسی ها نشان داده است از همان روزهای اول این طرح چنین نامه ای ابلاغ شده است و تاکنون هیچ وام ودیعه مسکن بانک پارسیان پرداخت نشده است. مگر تعداد معدودی که در زمان پاسخگویی بتوانند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

پیش از این نیز برخی از بانک ها که در سامانه قید شده اند با بهانه های مختلف از پرداخت وام ودیعه مسکن خودداری کرده اند. برخی از روسای شعبات بانک ها با بهانه های عجیب و غریب مستاجران را بین شعبات پاس کاری می کنند. از بانک ملی گرفته تا بیشتر بانک های دیگر. درحالیکه متقاضیان در سامانه با انتخاب شعبه بانک مورد تایید قرار گرفته می شوند و شعبه مورد نظر نباید بهانه جویی کند و طبق قانون با اخذ مدارک و ضامن ها پرداخت وام را با سرعت بسیار انجام دهد.

بنابر شنیده ها بانک ها به این دلیل از پرداخت این تسهیلات خودداری می کنند، که بتوانند از منابع مالی که برای وام ودیعه مسکن از سوی بانک مرکزی مشخص شده است، برای پرداخت تسهیلات با نرخ بالاتری بهره ببرند.

پیش از این بانک هایی که در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن وجود دارند، حمایت های لازم را از بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات وام ودیعه مسکن دریافت کرده اند. به نظر می رسد وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید به این موضوع ورود کنند و مشکل مستاجران را برطرف نمایند.

دبیر کل کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی پاسخ داد:  در این خصوص محمدرضا جمشیدی، دبیرکل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت: من برای اولین بار است که می شنوم بانکی که در سامانه وجود دارد از پرداخت وام خودداری کرده است. باید از بازرسی و مدیریت همان بانک سوال شود، که چرا از پرداخت وام اجاره خودداری می کنند.

وی افزود: تا به امروز به کانون بانک ها در خصوص وام ودیعه مسکن هیچ اطلاعیه ای ابلاغ نشده است. اما آنچه برای ما براساس بررسی ها مشخص شد این است که وام ودیعه مسکن طبق شرایطی خاص تعلق می گیرد.

بانک ها این وام را با نرخ سود ۱۲ و ۱۳ درصد بنا به مدت بازپرداخت وام می پردازند. این وام در قالب حد و حدود اعتباری است که برای همه بانک ها تعیین شده است. به میزان ۲ درصد برای بانک های خصوصی و ۲/۵ درصد بانک های دولتی می توانند نسبت به مانده تسهیلات اعطایی در پایان سال تسهیلات بدهند.

جمشیدی ادامه داد: براساس تسهیلات تکلیفی که به موجب قانون بودجه امسال ۵ برابر تسهیلات تکلیفی سال قبل برای بانک ها تعیین شده، بانک ها موظف هستند وام ودیعه مسکن و وام های کرونایی را بپردازند.

بنابراین بانک ها محدود به یک رقمی هستند که نمی توانند بی نهایت تسهیلات پرداخت کنند. بانک ها کنترل می کنند که از حد و حدود بالاتر نروند که با اعطای تسهیلات بیش از حد به ایجاد افزایش نقدینگی متهم شوند.

دبیرکل کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی، در آخر گفت: ممکن است بانکی براساس میزان تسهیلاتی که برنامه ریزی کرده است، از یک تاریخ به بعد نتواند وام ودیعه مسکن را پرداخت کند. اما این که بانکی در سامانه است ولی از پرداخت وام ودیعه مسکن خودداری می کند را باید از بازرسی و مدیریت همان شعبه بررسی کرد.

منبع: موج