آزمایش موشک‌های مافوق صوت این کشور همه را شوکه کرد

یک نشریه آمریکایی با اشاره به گزارش‌های اخیر درباره اقدام چین در آزمایش موشک مافوق صوت (هایپرسونیک) با قابلیت هسته‌ای، نوشته پکن محاسبات مربوط به این موشک‌ها را به هم زده است.

نشنال‌اینترست گزارش‌ها مبنی بر اینکه موشک مافوق صوت چین پس از دور زدن کره زمین به هدف خورده را یک «شگفتی عظیم» توصیف کرده است.

روزنامه فایننشال‌تایمز که چند روز پیش این خبر را گزارش داده بود نوشته بود که قابلیت های فضایی پیشرفته چین موجب شگفتی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا شده است.

فناوری موشک‌های مافوق صوت توسط بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده و روسیه ساخته می‌شود. کره شمالی هم در ماه سپتامبر ادعای پرتاب یک موشک هاپیرسونیک را مطرح کرد اما کارشناسان گفتند که سرعت این موشک به اندازه‌ای نبوده که بتوان آن را مافوق صوت تلقی کرد.

هایپرسونیک، از لحاظ لغوی به معنی شیئی است که با پنج برابر سرعت صوت حرکت می‌کند.

رسانه‌های آمریکا در روزهای گذشته گزارش داده‌اند در واشنگتن این احساس پدیدار شده که جنگ سردی جدید، این بار با چین آغاز شده است.

آزمایش موشک‌های مافوق صوت این کشور همه را شوکه کرد

در همین راستا، روز دوشنبه یک سناتور آمریکایی خواستار نوسازی تسلیحات اتمی آمریکا در پرتو پیشرفت‌های چین شد.

«جیم اینفهاف»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا مدعی شده هدف چین از این اقدام مرعوب کردن غرب است. او نوشته است: «دولت بایدن در مرور سیاست‌های هسته‌ای بایستی این تهدید را جدی بگیرد. اگر در نوسازی سلاح‌های شکست بخوریم، در مهار [چین] هم شکست خواهیم کرد.»

این در حالی است که وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه ادعای اخیر نشریه «فایننشال تایمز» درخصوص آزمایش موشک فراصوت توسط پکن را تکذیب کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، خبر فایننشال تایمز اشتباه بوده و پکن یک فضاپیما را مورد آزمایش قرار داده است.

این دیپلمات چینی گفت، پکن فناوری استفاده مجدد از فضاپیما را مورد آزمایش قرار داده که امری عادی بوده و بسیاری از کشورها آزمایش‌های مشابهی را انجام داده‌اند.

لیجیان در ادامه گفت، اهمیت این آزمایش در این است که «روشی ارزان و مناسب برای بشر فراهم می‌کند تا بتواند به‌صورت صلح‌آمیز در فضا رفت و آمد داشته باشد».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین متذکر شد برخلاف ادعای فایننشال تایمز، این آزمایش در ماه جولای انجام شده است.

نشریه «فایننشال تایمز» شامگاه شنبه گزارش داد که چین در ماه آگوست یک فروند موشک مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرده که قبل از سرعت گرفتن به سمت هدف، کره زمین را دور زد و این نشان دهنده قابلیت فضایی پیشرفته‌ای بود که جامعه اطلاعاتی آمریکا را شگفت زده کرد.

پنج نفر از افراد مطلع با این آزمایش به فایننشال تایمز گفتند: «ارتش چین موشکی را پرتاب کرد که یک وسیله گلایدر مافوق صوت را حمل می‌کرد و قبل از حرکت به سمت هدف‌، از فضای مدار پایین زمین عبور کرد».

«جان کربی»، سخنگوی پنتاگون در این‌باره به شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت: «ما نگرانی‌های خود را در مورد توانایی‌های نظامی که چین به دنبال آن می‌رود، روشن کرده‌ایم، توانایی‌هایی که تنها تنش‌ها را در منطقه و فراتر از آن افزایش می‌دهد. این یکی از دلایلی است که ما چین را یک چالش به شمار می آوریم».

سخنگوی وزارت خارجه چین، امروز سه‌شنبه هم گفت که چین به دنبال رقابت تسلیحاتی با هیچ کشوری نیست و هدف این کشور از تقویت توانمندی‌های نظامی، پیشبرد صلح و امنیت در دنیا است.