شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#عراق#تشکیل دولت#دولت عراق

بعید بودن تشکیل دولت عراق قبل از تابستان آینده از نظر گزارش آمریکایی

سایت "وُرد پالتیک ریویو" آمریکا پیش بینی کرد، مسیر طولانی و پر پیچ و خم عراق برای مذاکرات بعد از انتخابات ۱۰ اکتبر بین فراکسیون‌های مختلف تا رسیدن به زمان سوگند دولت جدید تا تابستان آینده طول بکشد.

بعید بودن تشکیل دولت عراق قبل از تابستان آینده از نظر گزارش آمریکایی

 براساس گزارش این سایت آمریکایی، نتایج انتخابات به ظهور تحولات مهم عدیده‌ای در توازن قدرت‌های داخلی منجر شد و خطر وقوع خشونت‌ها در مرحله‌ گذار وجود دارد و این امر ثبات این کشور را تهدید می‌کند.

این گزارش احتمال داده تا ماه‌ها از مذاکرات بگذرد و براساس سیاست لبه پرتگاه دولت توافق ملی دیگری به ریاست نخست‌وزیری ضعیف تشکیل شود که به همه طرف‌های پیروز و شکست خورده اجازه مشارکت در تقسیم‌ غنائم و فساد را می‌دهد و از مسؤولیت شکست حکومت در عراق طفره می‌رود.

این گزارش اشاره کرد، میزان مشارکت بسیار کم بود، به طوریکه ۴۳ درصد رای دهنده ثبت نام کننده رای خود را به صندوق انداختند و در مقایسه با انتخابات قبلی میزان رای دهندگان کاهش شرکت در انتخابات را نشان می‌داد به طوریکه در انتخابات قبلی ۱۰.۸ میلیون رای در سال ۲۰۱۸ به صندوق انداخته شد و در ۱۰ اکتبر جاری ۹.۶ میلیون رای.

این گزارش ادامه داد، برنده اول یعنی جریان صدر به رغم دستیابی به تعداد اندک آرا در مقایسه با سال ۲۰۱۸ بر توانمندی‌های سیاسی خود حساب باز کرده و نوری مالکیف نخست‌وزیر اسبق عملکرد بهتری نسبت به انتظارات قابل پیش‌بینی داشته و رقیب اصلی جریان صدر در بین احزاب شیعه است که مقدمات مذاکرات داخلی برای روند تشکیل دولت را فراهم خواهد کرد.

این گزارش همچنین عنوان کرده، عملکرد نامزدهای جدا شده و مستقل که وارد انتخابات شدند به رغم تهدیدات به خشونت و تحریم تا حد معقول خوب بوده است. محقق مرکز کارنگی گفت، نامزدهای مستقل و مخالف احتمالا فراکسیونی با ۳۰ تا ۴۰ عضو پارلمان ۳۲۹ عضوی را تشکیل دهند.

بعد از اشاره به عملکرد ضعیف نامزدهای حشد شعبی که بخشی از آن به عدم هماهنگی کمپین‌ها و لیست‌های نامزدهایش به شکل قوی بازمی‌گردد همانطور که در انتخابات ۲۰۱۸ عمل کرد، این گزارش مدعی است، این گروه‌ها شروع به اعتراضات خیابانی کرده‌اند و احتمالا به خشونت منجر شود.

طبق این گزارش، هر تغییری در شانس‌های سیاسی عراق مستلزم نتایج غیراحتمالی است و عنصر مهمتر برای بهبود حکمرانی نخست‌وزیری قوی است که از پایگاه سیاسی مستقل برخوردار بوده و به شکل قاطع عمل کند؛ چیزی که دو نخست‌وزیر آخر عراق از آن برخوردار نبودند.

این گزارش اشاره کرد، صدری‌ها در کمپین‌ انتخاباتی خود متعهد شدند اگر پیروز شوند نخست‌وزیری قوی از جریان آنها نامزد می‌شود؛ اما این احتمال که این مساله به شکست تعهدشان در مقابل تهدیدات دیگر طرف‌ها منتهی شود، وجود دارد.

این گزارش آمریکایی اشاره کرد، پایان نظام غنائم که بین گروه‌های سیاسی عراق برای تقسیم ثروت‌های این کشور رخ می‌دهد گام اول به سوی اصلاحات جدی و پایدار است.

اما گزارش مذکور اشاره کرد، به منظور تحقق این مساله افراد پیروز باید نظام سابق را بربچینند و احتمال می‌رود هر گروهی از چنین سیستم غنائمی طرد شود، مقاومت خواهد کرد و این مساله منجر به خونریزی می‌شود. 

این گزارش می‌افزاید، صدری‌ها از باهوش‌ترین بازیگران نظام عراق هستند. به طوریکه به شکل فزاینده دستیابی به سهم‌ خود از منابع را با دولت‌های متعاقب این کشور تقویت کرده‌اند. صدری‌ها همانند دشمن آنها به در اختیار داشتن شبه‌نظامیان قوی ادامه می‌دهند و به رغم حمایتشان در ابتدا از تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹؛اما بعد تغییر رویه داده و طرف مقابل متهم به اعمال خشونت و ترور علیه رهبران تظاهرات‌ها شد.

این گزارش افزوده است، جریان صدر مبتنی بر نظارت کشور و قدرت‌های شبه نظامی است و احتمال می‌رود تغییر ریشه‌ای در نابودی فساد و استثمار در موسسات کشور رخ ندهد.

در پایان این گزارش آمده است، آیا عراق "مخالفان منتخب" خواهد داشت. سیستم غنائم احتمالا گروه‌های اصلی معترضان و نامزدهای مستقل را اگر تعداد زیادی از آنها به یکی از ائتلاف‌های کنونی نپیوندند، خواهد بلعید.

این گزارش در عین حال اشاره می‌کند، می‌توان برخی صداقت را حفظ کرد همانند برخی اپوزیسیون کوچک در داخل پارلمان و اقدامات آنها که می‌تواند محتوای دیدگاه سیاسی عراق را از طریق فرهنگ مخالفت اولیه تغییر دهد تا انگیزه‌ای برای تدابیر حقیقی جهت شفافیت و مواخذه شکل بگیرد.

 

منبع: ايسنا