شهر خبر

نوسانات نامنظم بازار آهن + قیمت‌ها

گزارش‌ها از بازار ارز حاکی از نوسان جزئی نرخ دلار در روز گذشته بود، به طوری که دلار در بازار به قیمت ۲۷ هزار و ۱۸۰ تومان معامله می‌شد. اگرچه قیمت آهن‌الات تاحدودی روند افزایشی داشت اما به طور کلی التهابات بازار آهن تا حدی فروکش کرده و قیمت‌ها در برخی شرکت‌ها بدون تغییر و ثابت بود.

نوسانات نامنظم بازار آهن + قیمت‌ها

به گزارش منیبان، به نظر می‌رسد عرضه شمش امروز در بورس کالا از عمده‌ترین دلایل ایجاد این ثبات قیمت‌ در بازار اهن باشد زیرا طبق آخرین تجربه از عرضه شمش که مورد استقبال قرار نگرفت، قیمت امروز عرضه شمش هم ثابت است.
درادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: صعود بازار آهن ناشی از رشد نیما
از طرفی رشد قیمت صادراتی و منطقه CIS و نرخ ارز نیمایی موجب افزایش فاصله قیمت شمش بورس کالا با قیمت‌های جهانی شده که این امر نیز به اوضاع فعلی بازار آهن دامن می‌زند. از همین رو می‌توان اینطور نتیجه گرفت که همچنان سیاست‌های دستوری در زنجیره فولاد جاری است و دولت نتوانسته بازار فولاد را تنظیم کند.

طبقه تحلیل اهن پرایس از قیمت روز آهن در روز گذشته اینطور برآورد می‌شود که قیمت میلگرد در برخی شرکت‌ها به طور میانگین با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بود اما برخی شرکت‌ها نیز ثبات داشتند و قیمت‌ها بدون تغییر بود. قیمت ناودانی و نبشی نیز در اکثر مبادی فروش ثبات داشت اما برخی شرکت‌ها نیز با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند. قیمت تیرآهن در نیز در بخش کیلوفروشی تقریبا ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی افزایش ۱۰ تا ۲۰ هزار تومانی داشت. مثلا تیرآهن ۱۲ ذوب اهن اصفهان روز گذشته به قیمت ۲۰ هزار تومان معامله شد که بیانگر افزایش ۱۰ هزار تومانی این محصول بود. قیمت پروفیل‌ها نیز در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده با افزایش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام شد و تعداد محدودی نیز اعلام قیمت نکردند.

گزارش‌ها از تالار صنعتی حاکی از این است که امروز محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود. محصولات فولادی درنظر گرفته شده انواع شمش و ورق فولادی است که مجموع حجم این محصولات ۹۶ هزار و ۹۵۰ تن می‌باشد.کمینه و بیشینه قیمت شمش بلوم که امروز در بورس کالا عرضه می‌شود به‌ترتیب ۱۲ هزار و ۵۱۵ تومان و ۵۱ هزار و ۷۱۳ تومان تعیین شده است و میانگین قیمت عرضه نیز ۱۲ هزار و ۹۳۳ تومان در نظر گرفته شده که نسبت به قیمت عرضه هفته پیش ۴۶ ریال معادل ۰/۰۳درصد افزایش یافته است. 

شایان ذکر است ۴ هزار ورق گالوانیزه هم عرضه می‌شود که قیمت آن ۲۶ هزار و ۵۱۹ تومان درنظر گرفته شده است. قیمت این محصول در مقایسه با عرضه پیشین آن افزایش ۲درصدی داشته است.

امضاهای طلایی عامل رانت‌خواری

امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان در رابطه با امضاهای طلایی اظهار کرد: صدور بخشنامه‌های متعدد و اتخاذ تصمیمات شخص‌محور بدون در نظر گرفتن منافع کل سیستم زمینه‌ساز شکل‌گیری رانت است، به این معنی که وقتی امضای طلایی در پای بخشنامه‌ای باشد یعنی منافع یک یا چند نفر محدود در نظر گرفته شده است، از این رو برای تنظیم بازار باید منافع همه بخش‌ها در صنعت فولاد از جمله انجمن‌ها، فولادسازان، نوردی‌ها و معدنی‌ها را در نظر داشت.

عمده‌ترین مسئله‌ای که در صدور بخشنامه باید در نظر گرفته شود دقت و نظارت در صدور آن است، به‌طور مثال سال گذشته به‌واسطه بخشنامه‌ای که صادر شد به میزان ۳۰ الی ۴۰ میلیارد پول وارد بازار شد که گویا افراد بخصوصی از این رانت بزرگ منتفع شدند.

طبق این بخشنامه که درسال گذشته صادر و اخبار آن به‌طور گسترده‌ نیز در رسانه‌های خبری منعکس شد بدین صورت بود که کارخانه‌ها به عرضه ۷۰درصد از تولیدات خود در بورس کالا ملزم شدند. با اینکه قیمت شمش با محصولات نوردی کم شده بود اما فولاد خوزستان تولیدات خود را عرضه کرد. درحالی محصولات در بورس کالا عرضه شد که برخی شرکت‌ها امکان فروش خارجی و داخلی را نداشتند از این رو افراد خاصی این محصولات را خریداری کرده و آنها را دپو کردند.
این جریان نتیجه اتخاذ تصمیمات شخص‌محور و صدور بخشنامه‌هایی با امضاهای طلایی است که زمینه‌ رانت‌خواری میلیاردی برای افراد خاصی را ایجاد می‌کند. امید است پس از این وزارت صنعت، معدن و تجارت در صدور بخشنامه‌ها نظرات و پیشنهادات افراد متخصص در این زمینه را در نظر بگیرد تا تنها تأمین‌کننده منافع طیف خاصی از افراد جامعه نباشد.

وبگردی