شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه

فیلم «دیپورت» رونمایی شد/ دیپورت به درد غرب می‌خورد


فیلم «دیپورت» رونمایی شد/ دیپورت به درد غرب می‌خورد

آیین رونمایی فیلم «دیپورت» به کارگردانی امیرسجاد حسینی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیین رونمایی فیلم «دیپورت» به کارگردانی امیرسجاد حسینی بعد از ظهر امروز با حضور نادر طالب‌زاده، جواد موگویی، خانواده شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده، عوامل و بازیگران این فیلم در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم امیر سجاد حسینی کارگردان فیلم «دیپورت» با بیان اینکه تلاش کردیم که این فیلم استاندارد و دلنشین باشد؛ به فعالیت‌های هنری و سینمایی خود اشاره کرد و گفت: زمانی که ما در خصوص این فیلم فیلمبرداری می‌کردیم، این وقایع در افغانستان شکل نگرفته بود و هنوز این موضوع افغانستان جدی نبود.

وی با اشاره به اینکه در تلاش بودیم بخشی از مشکلات جامعه مردم افغانستان را به تصویر بکشیم؛ ضمن تقدیر و تشکر از عوامل فیلم، افزود: بودجه این فیلم بسیار پایین بود، به‌گونه‌ای که با این بودجه ‌می‌توان یک تیزر ساخت. با این حال  بچه‌های ما با اعتقاد به مدافعان حرم ، در این فیلم دستمزد نگرفتند به بهترین شکل کار کردند.

کارگردان فیلم دیپورت با بیان اینکه خیلی دوست داشتیم تصاویر بیشتری را بگیریم اما به دلیل کمبود بودجه این امر موثر نشد؛  این فیلم باعث شد که اگر یک افغانستانی را در جامعه دیدیم با نگاه بهتری به او بنگریم.

نادر طالب زاده از هنرمندان ارزشی کشورمان این فیلم را را خیلی خوب و خوش ساخت دانست و گفت: من مدتی در این زمینه تدریس داشتم و این فیلم ساختار بسیار جالبی داشت؛ چراکه افغانستان جزئی از بدنه ایران است که بسیار حائز اهمیت است؛ هرچند در این چهل سال برخی از نکات وجود داشته و رسانه‌ها نیز آن را بیان کرده‌اند.

وی با تمجید از از ساخت این فیلم اظهار داشت: دوست دارم این فیلم را در کلاس‌های درسی خودم تدریس کنم و  دانشجویان این فیلم را از ابتدا تا انتها دیده و مهندسی معکوس کنند.

جواد موگویی مستندساز نیز در این مراسم از ساخت و کارگردانی خوب فیلم سخن گفت و تاکید کرد: این فیلم را امروز در موبایل خودم می‌دیدم، در حالیکه پای لپ تاپ نیز کار می‌کردم. دقایقی که از این فیلم گذشت کار با لپ تاپ خود را کنار گذاشته و با دقت بیشتری این فیلم را دیدم چراکه جذاب بود.

وی با تاکید بر اینکه این فیلم فقیر بود تصریح کرد: به نظر من این فیلم زیر 60 الی 70 میلیون هزینه شده است ،در حالی که این فیلم 60 دقیقه‌ای، می‌توانست در 90 دقیقه ساخته شود چراکه حاشیه‌های بسیار دیدنی داشت مثل پرداختن به شخصیت پدر ابوذر.

این مستندساز در خاتمه سخنان ابتدایی خود گفت که ریتم تند این فیلم نشان دهنده فقیر بودن این فیلم است.

حسینی به عنوان کارگردان این فیلم در پاسخ به موضوع اشاره شده موگویی مبنی بر هزینه ساخت این فیلم اذغان کرد که این فیلم را با 70 میلیون تومان ساختیم.

نادر طالب‌زاده در ادامه انتخاب لوکیشن و رنگ‌های غلیظ را اقدام قابل تقدیر خواند و گفت: این فیلم مخاطب بین‌المللی دارد و حتماً زیرنویس کنید و به غرب بفرستید؛ چرا که موضوع پناهنده در همه جای جهان مخاطب خود را دارد.

وی ادامه داد: وقتی این فیلم را دیدم فکر کردم کارگردان یک افغانستانی است؛ چرا که حدود 25 سال پیش تعدادی از افغانستانی‌ها را آموزش دادم و گمان کردم یکی از آنها این فیلم را ساخته است.

این فیلمساز برجسته کشورمان پرداختن به لشکر فاطمیون را بسیار لازم و ضروری خواند و گفت: این فیلم امروز به در غرب می‌خورد چراکه چیزی از فیلم های صاحب سبک غربی کمتر ندارد.

موگویی نیز در ادامه این مراسم که به بهانه رونمایی از فیلم دیپورت برگزار شده بود، اظهار داشت: در چند قسمت از این فیلم گریه کردم چرا که مرا به یاد خاطرات پدر جانبازان خودم انداخت و ایشان نیز با همین مشکلات دست و پنجه نرم می‌کرد.

این هنرمند کشورمان ادامه داد: با توجه به اینکه من با نگاه پژوهشی به این فیلم نگاه می‌کنم، موضوع پرداختن به جانبازان افغانستانی بسیار مهم است. چرا که برخی از کشورها در در دفاع مقدس حضور داشتند و به دفاع از انقلاب اسلامی پرداختند؛ درحالی که الان فقط تیپ یا لشکر فاطمیون معروف شده است. هر چند بسیاری از افغانستانی‌های عزیز در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی شهید شدند.

وی با بیان اینکه این فیلم کمک شایانی به نزدیکی قلوب دو کشور و دو ملت می‌کند، خاطر نشان کرد: مهاجرت هیچ‌گاه مطلوب نیست، جای حرف کشور میزبان نیز در این فیلم خالیست که ای کاش حرف کشور میزبان نیز گفته می‌شد اما به غیر از دقایقی از سخنان آقای عراقچی چیزی ندیدیم در حالی که باید شرایط کشور میزبان را نیز درک کنیم.

این  منتقد سینما یکی دیگر از مشکلات این فیلم را عدم حضور تیپ فاطمیون در کشور عراق خواند و گفت: من قبل از این که در این مراسم حضور داشته باشم با برخی از فرماندهان فاطمیون صحبت کردم. آنها به من گفتند که تیپ فاطمیون در عراق اقدامی انجام نداده است اما ابوذر در این فیلم از کشور عراق می‌خواهد وارد کشورمان شود.

موگویی ادامه داد: ابوذر در این فیلم پاسپورت ندارد در حالی که همه مدافعان حرم تیپ فاطمیون به شکل رسمی وارد کشور ها می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه ای کاش اکران این فیلم مدت‌ها قبل صورت می‌گرفت به یک دیالوگ مصطفی که مربوط به کشور طالبان است، انتقاد کرد و گفت: خانواده شهید صدرزاده حضور دارند به نظر من این دیالوگ، سخن شهید صدرزاده نبوده در حالی که کارگردان آنرا به صورت نقل قول از مصطفی نقد کرده که این یک تحریف است.

امیر سجاد حسینی کارگردان این فیلم در پاسخ به انتقال موگویی اظهار داشت: این یک برداشت آزاد از شهید مصطفی صدرزاده است و ما نمی‌خواهیم بگوییم که این جمله قطعاً منتسب به اوست چراکه می‌خواهیم نشان دهیم مصطفی بچه مسلمانیست که سیستمی نیست.

موگویی نیز با رد این پاسخ افزود: این مصطفی شما نیست بلکه مصطفی صدرزاده است که میان شهدا از جایگاه ویژه ای برخوردار است و من این را یک تحریف می‌دانم.
گفتنی است  در خلال این مراسم از خانواده شهید صدرزاده نیز تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/