شهر خبر

ضرغامی مطرح کرد؛

تشکیل هیئتی برای سرمایه گذاری های هزار میلیارد دلاری در هیئت دولت

عزت الله ضرغامی

وزیر میراث فرهنگی از تشکیل هیئتی برای سرمایه گذاری های بالای هزار میلیارد دلار در هیئت دولت خبر داد.

به گزارش مشرق، سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در نشست سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران که عصر امروز سه شنبه برگزار شد، گفت: تأسیس صدمین سال گردشگری را تبریک می گویم. حال گردشگری ایران اجمالاً خوب نیست. بهتر از من می‌دانید کرونا نیز به وضعیت فعلی آن اضافه شده است.

وی افزود: کشور ما به دلیل مزیت‌های رقابتی و نسبی در رده‌های نخستین دنیاست اما وضعیت فعلی گردشگری آن شایسته کشورمان نیست. باید علت عقب ماندگی را روشن کنیم. موانع رفع شود و هیچ راه دیگری ندارد. حرف‌های حاشیه‌ای وجود دارد ولی دردی را دوا نمی‌کند. الان این بیمار به احیا نیاز دارد و نباید به دنبال کارهای دیگر رفت.

ضرغامی درباره نشست امروزی که با فرماندهان ناجا داشت، اظهار داشت: ۱۸ مورد داریم که نشان می‌دهد کار گردشگری ما به خصوص حوزه گردشگری خارجی با مأموریت‌های ناجا تقاطع دارد که باید تکلیف آن را روشن می‌کردیم. الان ناجا هیچ مشکلی در این حوزه ندارد بلکه می‌خواهد کمک کند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: صدور ویزای گردشگری بدون بهانه و دلیل حدود ۲۰ ماه است که متوقف شده. ما آئین نامه‌های آن را نوشتیم. اینها بخش‌هایی از فرآیند گردشگری است که باید حل شود. من دو تقاضا دارم. اول اینکه مسئله گردشگری را مسئله محور ببینیم، موانع کار و مشکلات حوزه گردشگری مشخص شود و راه حل‌ها را پیدا کنیم. ما در منطقه بالاتر از یمن و لبنان هستیم و خیلی بد است. آن هم با وضعیت رقابتی که وجود دارد و پایین آمدن ارزش پول ملی کشورمان.

وی بیان کرد: در هیئت دولت به اعضای هیئت و رئیس جمهور گفتم عده‌ای می‌خواهند در این کشور سرمایه گذاری کنند. هر چه جلوتر می‌روم با پرونده‌هایی مواجه می‌شوم که سرمایه گذار می‌گوید حاضرم دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کنم اما فقط شما کنار بروید. اکنون همان طور که در کشور آبخیز داری نداریم و وقتی بارندگی می‌شود، کشور را سیل می‌برد، معضل ما هم الان نقدینگی است که کشور را خراب می‌کند. راهش این است که پول‌ها به حوزه کار و تولید وارد شود.

ضرغامی به بازدید از مراکز اقامتی اشاره و تصریح کرد: هم به هتل ۵ ستاره جدید سر زدم و هم به مسافرخانه‌های میدان راه آهن. بابت هر شب ۱۲۰ هزار تومان می‌گرفتند. حتی اتاق دو تخته را برای یک مهمان با همان نرخ ۱۲۰ تومان حساب می‌کردند. این افراد باید تشویق شوند چون می‌خواهند کار کنند. افراد دیگری هستند که می‌خواهند سرمایه گذاری کلان کنند. پیشنهاد دادم هیئت دولت هیئتی برای پروژه‌های بالای هزار میلیارد دلار تشکیل دهد. ما نباید مزاحم سرمایه گذاران شویم. بخشی از این افراد در حوزه گردشگری فعال هستند.

وزیر میراث فرهنگی تأکید کرد: سه سال قبل طرحی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی دادم که اصل آن در حوزه فضای مجازی بود اما به گردشگری نیز مربوط می‌شد. ایشان درباره آن طرح دستور دادند و من هم پیگیری کردم. در واقع فضای مجازی و اینترنت اشیا گسترش سریعی پیدا کرده. در آینده نزدیک همه چیز را می‌توان از راه دور کنترل کرد. اما یک چیز را بشر برای خود نگاه می‌دارد که ربطی به فضای مجازی ندارد و آن گردشگری است. در عصری که فضای مجازی تمام شئونات را در بر می‌گیرد باید تا دیر نشده سرمایه گذاری کرد. اجازه دهید استبداد بین خودمان را کنار بگذاریم. اجازه ندهید دیکتاتوری وجود داشته باشد. بلکه با هم حرف بزنیم. اما چرا نمی‌توانیم. اگر امروز ما مشکلی را طرح می‌کنیم یک نفر آن را تحریف می‌کند.

ضرغامی گفت: اخیراً کسی پرسید شما سینوفارمی هستید یا برکتی. گفتم واکسن سینوفارم زدم. آن فرد گفت چرا ضرغامی که در این دستگاه است، واکسن برکت نزده است. تعریف کردم زمانی که موعد واکسیناسیون من رسید مانند همه مردم در صف ایستادم و وقتی می‌خواستم واکسن بزنم بدون آنکه سوال کنند که سینوفارم می‌خواهید یا واکسن دیگر به من سینوفارم زدند. آن مرکز هم واکسنی به جز سینوفارم نداشت. آیا من باید می‌گفتم انجام نده تا بروم جای دیگر واکسن برکت بزنم. ما در حوزه گردشگری هم می‌خواهیم کار کنیم. اما هر وقت می‌خواهیم کاری راه بیفتد برایتان چیزی می‌سازند. اجازه بدهید افراد حرف‌های کارشناسی بزنند.

وی به حفاظ بندی‌های ۳۳ پل اشاره و تصریح کرد: چند سال پیش متوجه شدم جوانی به دلیل اینکه ۳۳ پل اصفهان حفاظ نداشت از بالای پل افتاده و فوت کرده بود. حتی یک بار به خانه یک مرد یهودی رفتم که کسی در آن خانه فوت کرده بود. نامش جاناتان بود. گفتند پدرمان می خواسته از ما عکس بگیرد اما زمانی که به عقب برگشته از بالای پل افتاده است. باید بروید و ببینید شب‌ها نورهایی که به فاصله دو متر روی پل کار گذاشته‌اند باعث می‌شود نور به صورت افراد بخورد و دید خوبی نداشته باشند. به رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت که آن زمان آقای سلطانی فر بود، گفتم که روی پل حفاظ بزنند تا بچه‌های مردم از روی پل نیفتند و نمیرند. یک سال گذشت.

من از سیستم کارشناسی خودم که الان مسئولش هستم، انتقاد می‌کنم. بعد از یک سال جواب آن، مهر محرمانه‌ای داشت که حتماً اجازه انتشار آن را می‌گیرم و منتشر می‌کنم. در آن پاسخ بعد از استناد به ماده‌ها و قوانین و بندهای مختلف، نوشته بودند نمی‌توان این کار را انجام داد. چون اگر این اتفاق بیفتد، یونسکو، سی و سه پل را از فهرست جهانی خارج می‌کند و این برای آبروی کشورمان خوب نیست. اما الان که صحبت می‌کنم، این حفاظ زده شده و یونسکو هم ایرادی نگرفته است. چون در تمام دنیا استاندارد وجود دارد. من در جلسه گفتم مگر منظور من این بوده که با میخ و چکش به جان پل بیفتید. گفتنم سیم بکسل بزنید.

الان ۵ سیم بکسل زده شده و هیچ مشکلی هم برای بنای سی و سه پل ایجاد نشد و یونسکو هم ایرادی نگرفت. مسئولان آتش نشانی اصفهان می‌گفتند ما هر چند وقت یک بار حداقل شکستگی دست و پا داشتیم که افراد از پل می‌افتادند و دچار مشکل می‌شدند. البته اینها مسائل جزئی است و ما مشکلات بیشتری داریم. اجازه بدهید حرف بزنیم. طوفان مغزی راه بیندازیم. همه ما می‌خواهیم میراث فرهنگی را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در درون وزارت میراث فرهنگی برخی از بخش‌های خود ما با هم درگیر هستند. گردشگری مأموریت دارد اما با میراث فرهنگی درگیر است. صندوق احیای ما که باید بناهای تاریخی را احیا کند، قانونی دارد و بناها را برای تغییر کاربری به مزایده می‌گذارد. سرمایه گذار مرمت کرده و به ما هم پول می‌دهد. در این وزارتخانه من دیدم دو مدیر به صورت ریشه دار مشکل دارند. مثلاً مدیر صندوق احیا و معاون میراث فرهنگی با هم مشکل دارند در حالی که همه باید یک کار را بکنند.

ضرغامی گفت: در سفرم به ایلام دیدم که کیف چرمی با بهترین کیفیت تهیه می‌شود که آن را ۶۰۰ هزار تومان می‌فروشند اما همین کیف در خیابان‌های تهران سه میلیون تومان به فروش می‌رسد. اما آن تولید کننده به اندازه همان ۶۰۰ هزار تومان نیز خریدار ندارد. در کنار موزه فرش فضای بزرگی وجود دارد. منزل من همان اطراف است. این فضا پر از گربه و بسیار کثیف است. گفتم حداقل اینجا را تمیز کنید. چون نزدیک به موزه است. دستور دادم محوطه باز را به محل نمایش و یا فروشگاه دائمی تبدیل کنند. یکی از همکاران ما گفت وقتی به تهران می آییم بدبخت می‌شویم. هر جایی نمی‌توان اقامت کرد. دستور دادم یک طبقه از هتل لاله را به کارکنان اختصاص بدهم که در فضایی مناسب اقامت داشته باشند چون ۵۰ درصد از سهم این هتل برای وزارتخانه است.

ضرغامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: چند روز پیش به آرامگاه کوروش رفتم. یکی به من گفت چرا گفتی کوروش عامل وحدت اقوام بوده گفتم ما نباید دو قطبی فکر کنیم و تعصب داشته باشیم. اسلام هم عامل وحدت بوده اما کوروش هم قبل از اسلام زیسته است. ما باید آزاداندیشی را در گردشگری داشته باشیم. با این اقدام می‌توان جبران مافات کرد.

در ادامه این نشست ضرغامی از کتاب «سیر تاریخ و نقش کلان شهرها در صد سال گردشگری ایران» رونمایی کرد.

منبع: مهر