شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#رئیس جمهور#اروپا

دادگاه حقوق بشر اروپا خواستار شد؛

ترکیه قانون جرم پنداری اهانت به رئیس جمهور را ملغی کند

ترکیه قانون جرم پنداری اهانت به رئیس جمهور را ملغی کند

دادگاه عالی حقوق بشر اروپا از ترکیه خواست تا قانون مجازات اهانت به ریاست جمهور در این کشور را که گفته می‌شود ده‌ها هزار شهروند این کشور بر اساس آن تحت تعقیب قضائی قرار گرفته اند را لغو کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دادگاه عالی حقوق بشر اروپا از ترکیه خواست تا قانون مجازات اهانت به ریاست جمهور در این کشور را که گفته می‌شود ده‌ها هزار شهروند این کشور به خاطر اجرای آن تحت تعقیب قضائی قرار گرفته اند را لغو کند.

این دادگاه طی بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد کرد که بازداشت «وداد سورلی» شهروند ترکیه و محبوس نگه داشتن و تحریم وی از حقوق شهروندی خود پیش از برگزاری دادگاه، اقدامی ناعادلانه است.

در این بیانیه آمده است: چنین تحریمی به دلیل ماهیت خود، ناگزیر، تأثیری مهلک بر تمایل فرد مربوطه برای اظهار نظر در مورد موضوعات مورد پیگیری عمومی گذاشت.

دادگاه عالی حقوق بشر اروپا همچنین بازداشت این شهروند ترکیه توسط نیروهای دولتی را مغایر با اصل آزادی بیان دانسته است.

لازم به ذکر است، سوریل در پی اعتراضات سال ۲۰۱۷ ترکیه، به دلیل کشیدن کاریکاتور اردوغان، به جرم اهانت به رئیس جمهور این کشور به تحمل ۱۱ ماه حبس تعلیقی محکوم شد. تاکنون تعداد زیادی از شهروندان معترض و منتقد دولت اردوغان، با استناد به این قانون محبوس شده و یا تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند.