شهرخبر

مسکو، فردا میزبان نشستی درباره افغانستان با حضور ایران

وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد مسکو فردا (چهارشنبه) میزبان نشستی درباره وضعیت افغانستان با حضور ایران است.

طالبان در هواپيما

به گزارش همشهری آنلاین، ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس نوشت: این بیانیه حاکی است که شرکت کنندگان در این نشست قرار است اوضاع سیاسی و نظامی در افغانستان و تمهیدات جامعه جهانی برای جلوگیری از بحران انسانی در این کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

در این بیانیه آمده است: تحولات سیاسی و نظامی احتمالی در افغانستان و چشم انداز تشکیل دولتی فراگیر در این کشور در این نشست مورد گفت و گو قرار می گیرد. همچنین این گردهمایی، به روش های متحد کردن تلاش ها و تمهیدات جامعه جهانی برای جلوگیری از بروز بحرانی انسانی در افغانستان می پردازد.

انتظار می رود که نمایندگان ۱۰ کشور منطقه بعلاوه هیات عالی رتبه ای از طالبان در این نشست شرکت کنند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این نشست سخنرانی می کند و شرکت کنندگان در این گردهمایی بیانیه مشترکی را تصویب می کنند.

رایزنی های مسکو در سال ۲۰۱۷میلادی براساس سازوکاری شش جانبه با شرکت نمایندگان ویژه ای از روسیه، افغانستان، ایران، هند، چین و پاکستان آغاز شد.

درپی اعلام خبر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان عملیات گسترده ای را برای کنترل بر این کشور شروع کرد.

طالبان ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) کنترل کابل پایتخت افغانستان را در اختیار گرفت و ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور) از تشکیل دولت موقت در این کشور خبر داد.