شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#لهستان

رئیس کمیسیون اروپا:

تغییرات سیستم قضایی لهستان اتحادیه اروپا را به خطر می اندازد

تغییرات سیستم قضایی لهستان اتحادیه اروپا را به خطر می اندازد

رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که تصمیم ورشو برای ایجاد تغییراتی در سیستم قضایی این کشور، اقدامی غیر دموکراتیک است و تهدیدی برای ارزش های بنیادین این اتحادیه محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «اورزلا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که این اتحادیه اجازه نمی دهد که لهستان ارزش های این اتحادیه را در معرض خطر قرار دهد.

فون در لاین ادامه داد که قوانین وضع شده اخیر در دادگاه قانون اساسی لهستان، تهدیدی برای اصول اساسی این اتحادیه است.

وی در این باره افزود: حاکمیت قانون چسبی است که اتحاد ما را به یکدیگر پیوند می دهد.

اظهارات فون در لاین پس از آن مطرح می شود که «ماتئوش موراویتسکی» نخست وزیر لهستان نامه ای به رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال کرده و در آن تلاش کرده است تا حمایت آنها را از بن بست کنونی لهستان با بروکسل جلب کند.

پیشتر نیز در پی افزایش تنش ها میان دولت لهستان و بروکسل، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی سخنانی گفته بود که بروکسل پاسخ قاطعی به اقدامات ورشو خواهد داد.

بر اساس این گزارش، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از رای دادگاه قانون اساسی لهستان که به گفته وی، قوانین اتحادیه اروپا را به چالش کشیده، اعلام کرد که بروکسل اقدامات تلافی جویانه ای در برابر ورشو اتخاذ خواهد کرد.

موراویتسکی پیشتر نیز اعلام کرده بود که این کشور تصمیمی برای خروج از اتحادیه اروپا ندارد و تصمیم دادگاه قانون اساسی «آنچه به معنای واقعی کلمه از محتوای قانون اساسی جمهوری لهستان ناشی می شود را تأیید می کند، یعنی اینکه قانون اساسی برتری بیشتری نسبت به سایر منابع قانونی دارد».

طی روزهای اخیر، اختلافات و تنش ها میان طرفداران دولت ملی گرای لهستان و هواداران اتحادیه اروپا بالا گرفته است. در حالی که هواداران دولت از ایستادگی ورشو در برابر بروکسل حمایت می کنند، در نقطه مقابل، منتقدین دولت معتقدند این آغازی برای افزایش تنش ها و نهایتا خروج لهستان از اتحادیه اروپا است.