شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آلمان#انگلیس

بحران کمبود راننده کامیون به آلمان هم رسید


بحران کمبود راننده کامیون به آلمان هم رسید

در حالی که انگلیس مدتی است از بحران کمبود راننده کامیون رنج می‌برد و اختلال‌های زیادی در زنجیره تامین آن ایجاد شده است رسانه‌های آلمانی از وقوع بحران مشابهی در این کشور خبر می‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "دویچه وله" آلمان، در بریتانیا کمبود راننده کامیون به قفسه‌های خالی سوپرمارکت‌ها انجامیده است. حال کارشناسان نسبت به کمبود این نیروی کاری در آلمان نیز هشدار می‌دهند.

اودو لائوتنشلاگر، یک راننده کامیون در جاده‌های آلمان است. این راننده 60 ساله به شغل خود علاقمند است، اما آینده را سیاه می‌بیند و می‌گوید: «این تهدید وجود دارد که در آلمان نیز با وضعیت بریتانیا و قفسه‌های خالی سوپرمارکت و بسته شدن جایگاه‌های سوخت بنزین روبرو شویم».

وی در این باره می گوید: «دیر یا زود در آلمان نیز همین اتفاق در طول پنج سال آینده خواهد افتاد، زیرا جامعه، ما را به رسمیت نمی‌شناسد."

لائوتنشلاگر همچنین در این باره گفت: به همین دلیل کامیون‌ها را "دودکش و آلوده‌گر محیط زیست" می‌دانند و رانندگان کامیون شأن و منزلتی که سزاوارش هستند را ندارند. به اعتقاد وی این بدنامی یکی از دلایلی است که کسی علاقه به این شغل نشان نمی‌دهد.

کمبود 80 هزار راننده کامیون در آلمان

بر اساس ارزیابی‌ها، ده‌ها هزار کمبود نیروی کار در این حرفه در آلمان وجود دارد. بر پایه تشخیص اصناف، سندیکاها و نهادهای صنفی مختلف، این نیاز میان 45هزار تا 80هزار نیروی کاری است. بر اساس یک پژوهش وزارت راه و ترابری آلمان، تا پایان دهه جاری کمبود نیروی راننده کامیون می‌تواند به بیش از 185هزار نفر برسد.

بنا به داده‌های اتحادیه حمل و نقل لجستیک آلمان، هر ساله حدود 30هزار راننده کامیون بازنشسته می‌شوند، در حالی که تنها 17هزار نیروی تازه‌نفس آموزش داده می‌‌شود.

درباره علت تمایل پایین شهروندان به ورود به این شغل، در میان سندیکاها و اصناف اتفاق نظر وجود دارد: دستمزد بر اساس نوع کار، پایین‌تر از سطح متوسط است؛ علاوه بر آن ساعات کاری منظم نیست و شرایط کاری به طور کلی دشوار است.

مانوئل لورنتس، کارشناس امور لجستیک در اتاق بازرگانی و صنایع رگنسبورگ در این رابطه می‌گوید: به همین دلیل این حوزه شغلی به نیروی کار خارج از قلمرو اروپا نیازمند است. برای مثال، در دوره پاندمی کرونا، شرق ایالت بایرن به وضعیت مشابه بریتانیا با قفسه‌های خالی سوپرمارکت‌ها نزدیک شده بود.

شرکت‌های حمل و نقل تا 60 درصد پرسنل خود در این منطقه را از کشور همجوار یعنی جمهوری چک تأمین می‌کنند. هنگامی که در روزهای سخت پاندمی مرزهای کشور چک به روی افرادی که روزانه میان دو کشور تردد می‌کردند بسته شد، این کارشناس امور لجستیک مطمئن نبود که رانندگان کامیون بتوانند سر کار خود حاضر شوند.

اتحادیه بزرگ کارکنان "وردی" (verdi) آلمان به سطح دستمزد رانندگان کامیون انتقاد دارد و می‌گوید، بیش از سه چهارم رانندگان ناوگان باربری آلمان با دستمزد بسیار کم کار می‌کنند. دستمزد متوسط راننده به هنگام ورود به کار، زیر 1900 یورو در ماه است. از سوی دیگر، افزایش دستمزد امری است بسیار دشوار، زیرا حوزه لجستیک با یک رقابت شدید قیمت‌ها روبرو است.

علاوه بر این، بسیاری از رانندگان مجبورند تحت فشار زمانی کار کنند. رانندگان به سختی می‌توانند با ابزار قانون بر برنامه‌های زمانی تنگاتنگ غلبه کنند. این منجر به این می شود که به زمان‌های استراحت توجه نمی‌شود.

انتهای پیام/