شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیسی

خیالبافترین وزیر رئیسی کیست؟

خیالبافترین وزیر رئیسی کیست؟

وزیر خیالباف سید ابراهیم رئیسی در حال به هم ریختن بازار است و به مانعی برای اصلاح روند کنونی تبدیل شده است.

به گزارش تحریریه، سید رضا فاطمی امین با اعلام اینکه قصد دارد تولید خودرو را تا سال 1404 به 3 میلیون دستگاه در سال برساند، می توان خیالبافترین وزیر در کابینه سید ابراهیم رئیسی دانست که میزان این خوش خیالی با تاکید بر 1 میلیون دستگاه صادرات تشدید می شود. 

خودروسازی پرقدرت و روبه گسترش چین با استفاده از هنر طراحی افرادی مانند پیتر لکلرک که BMW سری X را برای این خودروساز آلمانی، و برای چین نیز سری H هاوال را طراحی کرد، به زحمت به رکورد یک میلیون دستگاه صادرات در سال رسیده است، اما فاطمی امین بدون اینکه جزئیاتی از برنامه های خود را اعلام کند با رند کردن عدد 3 میلیون دستگاه، مجلس و مردم را در چند ماه اخیر به خود مشغول کرده است. 

روز گذشته وزیر صمت در جلسه با کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد که واردات خودرو را 6 ماه به عقب بیاندازند و به صراحت نگفت که خودروسازی عجیب و غریب ایران که به قول امیررضا واعظ آشتیانی کارشناس برجسته صنعت خودرو؛ نه مونتاژکار خوبی است و نه تولیدکننده خوبی، در این شش ماه چه دستاوردی می خواهد رقم بزند که در 43 سال اخیر رقم نزده است. 

حتی وزیر صمت نگفت که چرا کاری که بازار را متعادل می کند باید شش ماه دیرتر انجام شود و آیا این تاخیر برای اعمال لابی های سنگین توسط مونتاژکاران داخلی برای به عقب انداختن بیشتر واردات خودرو در سال 1401 و اعمال قیمت های میلیاردی برای خودروهای 15 تا 20 هزار دلاری چینی نیست؟ پراید 150 میلیون تومانی را می توان افتخار صنعت خودرو ایران دانست که در ماههای اخیر به نماد ناکارآمدی مدیریت انحصارگرانه تبدیل شده است. 

فاطمی امین که بیش از مسائل صنعتی درباره مسائل اقتصاد کلان اظهارنظر می کند از بدیهیات اقتصاد بی اطلاع است و در ماجرای لوازم خانگی نیز نشان داد وضع ضدرقابتی موجود را حفظ کرده و در کنار انحصارگران ایستاده است که بی تردید نتیجه تلخی را رقم خواهد زد. همان نتیجه ای که پس از 4 دهه ایجاد انحصار در صنعت خودرو به بار آمده است. 

پایان/