شهرخبر

شروعِ جشنواره فیلم کوتاه تهران با قرائت پیام وزیر ارشاد


شروعِ جشنواره فیلم کوتاه تهران با قرائت پیام وزیر ارشاد

سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با برگزاری افتتاحیه به طور رسمی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مراسم افتتاحیه سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در سالن 8 پردیس سینمایی «ایران مال» برگزار شد.

در ابتدای این مراسم الهام عادلی مجری مراسم از دبیر جشنواره دعوت به سخنرانی کرد. سیدصادق موسوی دبیر جشنواره به روی صحنه آمد و گفت: سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مثل هر سال در 2 بخش ملی و بین‌الملل برگزار می‌شود. امسال از سوی آکادمی اسکار نیز تاییدیه گرفتیم تا در خاورمیانه سومین کشور و در آسیا هفتمین کشوری باشیم که به این مهم دست یافته است.

وی افزود: امسال 128 کشور جهان با 6402 فیلم در دبیرخانه آثار خود را ثبت کردند. در بخش ملی نیز 1775 فیلم ثبت‌نام کردند و بعد از رقابت تنگاتنگ 7 درصد افراد توانستند به این دوره از جشنواره راه پیدا کنند که در بخش داستانی ملی به 4 درصد و در بخش بین‌الملل به کمتر از 1 درصد می‌رسد.

دبیر جشنواره ادامه داد: به قصد دانش‌افزایی 20 نشست تخصصی رایگان نیز از طریق پلتفرم‌ها برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: با تمرکز بر غنای تئوریک سینمای تجربی در این دوره تمرکز جشنواره به این حوزه معطوف شده است و امیدواریم که این رویداد سینمایی فرصت مغتنمی برای کشف استعدادهای تازه به شمار بیاید. از تمامی فیلمسازان سراسر گیتی و به‌خصوص ایران که فرصت اکران آثارشان را به هر دلیلی نداشتیم، عذر می‌خواهیم و امیدواریم که فرصت دیده شدن و تشویق شدن را در سایر رویدادها پیدا کنند.

او در ادامه پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه را قرائت کرد.

در این پیام آمده بود: «هنر، بازآفرینی واقعیت است و اندیشه‌ای که با واقعیت زندگی پیوند نخورد، درختی بی ریشه است. هنر، گزارش واقعه است و هنرمند، گزارنده و جوینده راهگشا. طرح نوساخته‌ای که هنرمند از واقعیت پدید می‌آورد آینه‌ای است در مقابل جامعه و سینما هنری راهبردی، هنری متعالی و رسانه‌ای تاثیرگذار، نافذ و سریع‌الامضاست و در عصر حاضر معرف تاریخ، فرهنگ و تمدن کشورهاست. فیلم کوتاه، سرآغاز حرکت‌هایی سازنده و ثمربخش است و جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران خاستگاه چشم‌گیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه بوده و به دلیل ارتباط تنگاتنگش با نسل جوان و نوگرای کشور، افق نگاه آن می‌بایست مبتنی بر نگاهی ملی و انقلابی باشد و امروز در دومین گام انقلاب، با حضور نسل جوان متعهد کار آزموده دانا و پرانگیزه سبب شکوفایی و بالندگی فرهنگ ایرانی اسلامی و زمینه ساز تمدن نوین اسلامی خواهد شد. به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب «هنر سینما بلاشک یک هنر برتر است؛ یک روایت‌‎گر کاملاً مسلط-که هیچ روایت‌گری تاکنون در بین این شیوه‌های هنری روایت یک واقعیت و یک حقیقت، تا امروز به این کارآمدی نیامده-و یک هنر پیچیده و پیشرفته و متعالی. برای هنرمندان و سینماگران سرزمینم، ایران عزیز، موفقیت و سربلندی را آرزومندم.»

در ادامه تیزر این رویداد ساخته بهمن ارک با نقش‌آفرینی سینماگرانی همچون حامد سلیمان‌زاده، تی‌یام یابنده، امید شمس و… به مناسبت آغاز جشنواره سی و هشتم پخش شد.

سپس با پخش یک کلیپ، از هنرمندانی که سال گذشته جان خود را از دست دادند، یاد شد.

انتهای پیام/