شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#لیبی#دولت

تشکیل « کارگروه بحران » در سودان / اجباری شدن واکسیناسیون در لیبی


تشکیل « کارگروه بحران » در سودان / اجباری شدن واکسیناسیون در لیبی

دولت انتقالی خارطوم از تشکیل « کارگروه بحران » برای حل و فصل تنش‌های سیاسی و نا آرامی‌های اجتماعی در سودان خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، چندی است که اختلافات میان  نظامیان سودانی و احزاب سیاسی شریک در قدرت افزایش پیدا کرده است و هر یک دیگری را ناکار آمد و عامل بحران کنونی (نا آرامی‌ها در شرق سودان) معرفی می‌کنند، این اختلافات در همین سطح باقی نمانده و به سطح خیابان‌ها کشیده شده است. طرفداران نظامیان در مقابل کاخ  نخست وزیری اعتصاب کرده‌اند و خواهان منحل شدن دولت انتقالی خارطوم هستند. در همین حال، 89 حزب ، جنبش ، ائتلاف و کمیته‌های مقاومت سودان با امضای میثاقی تهدید کرده‌اند،  چنانچه دولت انتقالی منحل شود، نافرمانی مدنی سراسر سودان را فراخواهد گرفت.

به رغم اینکه نخست وزیر دولت انتقالی سودان هفته گذشته « نقشه راهی » برای برون رفت این کشور از بحران ارائه داد اما اختلافات میان نظامیان و احزاب سیاسی همچنان در حال گسترش است و به اعتقاد کارشناسان،  با نزدیک شدن به زمان واگذاری ریاست شورای حاکمیتی به غیرنظامیان این اختلافات افزایش پیدا خواهد کرد. کارشناسان تحولات سودان بعید می‌دانند در سایه افزایش تنش در این کشور،  نظامیان آبان ماه آینده ریاست شورای حاکمیتی را به شرکای غیرنظامی خود واگذار کنند.

به دنبال برگزاری نشست اضطراری دولت انتقالی سودان برای بررسی تنش‌های سیاسی و تظاهرات خیابانی در شهرهای این کشور،  دفتر نخست وزیری سودان از تشکیل «کارگروه بحران » خبر داد.

به نوشته روزنامه راکوبه نیوز چاپ خارطوم، بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری سودان، در این کارگروه تمام گروه‌های سیاسی نظامی برای حل و فصل بحران کنونی کشور حضور دارند.

در این بیانیه بر اهمیت گفت‌وگو بین تمام گروه‌ها و تشکلاتی که در بحران کنونی سودان نقش دارند، تاکید و تصریح شده‌ است: این گفت‌وگوها می‌تواند میان  احزاب و گروه‌های سیاسی تشکیل دهنده ائتلاف « آزادی  و تغییر » باشد یا بین این ائتلاف با نظامیان در شورای حاکمیتی سودان.

دولت انتقالی خارطوم بدون نام بردن از احزاب و تشکلاتی که در کار گروه بحران حضور دارند، اعلام کرد: تصمیم گرفته شد شرکت کنندگان در این کارگروه نسبت به  راه حل‌های عملی برای پایان دادن به بحران،  هرچه سریع‌تر توافق کنند تا کشور ثبات یابد و دوره انتقالی با موفقیت به پایان رسد.

در بیانیه دولت خارطوم  آمده است : متوقف شدن مذاکرات بین نظامیان و احزاب سیاسی شریک در قدرت، سبب شد که آینده کشور با خطر روبرو شود لذا بایستی این رویکرد تغییر پیدا کند و دو طرف درباره مسائل آینده و الزامات دوره انتقالی با یکدیگر به توافق برسند.

اجباری شدن واکسیناسیون در لیبی

نخست وزیر دولت موقت وحدت ملی لیبی واکسناسیون تمام شهروندان این کشور برای مقابله با کرونا را الزامی کرد.

به نوشته پایگاه خبری الوسط – لیبیا، « عبدالحمید دبیبه »  با صدور فرمانی اعلام کرد: واکسیناسیون شهروندان بایستی از طریق اقدامات اداری و قانونی انجام شود.

وی با تاکید بر ضرورت پیگیری واکسیناسیون شهروندان لیبیایی تصریح کرد:  بایستی برای کسانی که واکسن کرونا را ترزیق کرده‌اند کارت الکترونیکی صادر شود تاهنگام مسافرت بتوانند از آن استفاده کنند.

رئیس مرکز مبارزه با ویروس کرونا در لیبی نیز با اشاره به ورود 3 میلیون دوز واکسن کرونا به این کشور گفت: با توجه به ورود این تعداد واکسن می‌توان واکسیناسیون شهروندان را الزامی کرد.

انتهای پیام /