شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

جنگنده سوخو ۳۰ در راه ایران

جنگنده سوخو ۳۰ در راه ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: هواپیمای سوخو ۳۰ SM جنگنده ای چند منظوره است که برای عملیات در تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده و برای ماموریت‌های هوا به هوا و هوا به سطح بسیار مناسب است.این هواپیما از ویژگی و توانایی خلبان اتوماتیک در تمام مراحل پرواز از جمله پرواز کم ارتفاع یا کروز برخوردار است.

برد عملیاتی این جنگنده ۱۵۰۰ کیلومتر است و با مخزن اضافی سوخت برد عملیاتی آن ۳۰۰۰ کیلومتر می گردد. همچنین با استفاده از سیستم سوخت گیری هوایی، می‌توان آن را تا ۵۲۰۰ کیلومتر (۳۲۰۰ مایل) افزایش داد. این هواپیما با ذخیره سوخت می‌تواند نزدیک به ۴/۵ ساعت پرواز کند. و در حالت پرواز کروز برد، مداومت پروازی این جنگنده به حدود ۱۰ ساعت افزایش پیدا می‌کند.

این جنگنده‎ همچنین می‎تواند نبردهای ضدالکترونیکی را نیز انجام دهد. جنگنده سوخو ۳۰ SM قادر به حمل تسلیحات پیشرفته تا حداکثر وزن ۸ تن است. تسلیحات این جنگنده شامل تیربار،‌انواع بمب، موشک های هوا به هوا و نیز موشک های فراصوتی ضد ناو است. موشک های فراصوتی که می‌توان بر روی این جنگنده نصب کرد، اونیکس نام دارد که دارای برد ۱۲۰ تا ۳۰۰ کیلومتر است.

نخستین نمونه‎های ساخته شده از جنگنده‎های سوخو ۳۰ SM در سال ۲۰۱۲ در اختیار وزارت دفاع روسیه قرار گرفت. این جنگنده با جنگنده های F۱۵ و F۱۶ و F۱۸ آمریکایی برابری می کند و تمامی نیازهای عملیاتی کشور پهناور ایران را تامین می نماید. با در اختیار گرفتن این جنگنده، ایران از برتری بسیار محسوسی درنبرد هوایی برخوردار می گردد.