شهرخبر

دلیل عفونت قارچی زیر سینه چیست؟

عفونت قارچی پستان بیماری پوستی است که معمولا در زیر پستان دیده می شود، و به اسم ماستیت نیز شناخته می شود و علت های متفاوتی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ عفونت مخمری؛ عفونت نسبتا رایجی است اما آیا می دانستید که این اتفاق ممکن است در زیر سینه های شما رخ دهد؟ یکی دیگر از نام های عفونت مخمری سینه، بثورات پوستی سینه یا پستان است که در قسمت های مرطوب و گرم مانند چین خوردگی های پوست رشد می کند و زیر سینه و نوک پستان ظاهر می شود.

با ما در این بخش از همراه شوید تا به بررسی علل و درمان این مشکل جدی در خانم ها بپردازیم.

رایج ترین علایم این مشکل شامل موارد زیر است:

درد نوک سینه

درد نوک سینه به دلیل برفک معمولاً بعد از شیردهی اتفاق می افتد. ممکن است هنگام پوشیدن بعضی از لباس ها درد ایجاد کند. رنگ نوک سینه صورتی روشن می شود. اگر نوک سینه به طرز ناگهانی درد گرفت، ممکن است نشان دهنده عفونت باکتریایی باشد که در دهان برای بعضی از کودکان هم اتفاق می افتد.

برفک دهانی یک لایه سفید و ضخیم روی زبان ایجاد می کند که داخل گونه بیشتر است و ممکن است این برفک هم همین علائم را داشته باشد.

قرمزی و حساسیت زیر سینه

عفونت های کاندیدا روی پوست معمولاً ترشحات بو دار ایجاد نمی کند اما یک قرمزی در این عفونت ایجاد می شود که وضعیت های متفاوتی را مانند عفونت پوستی باکتریایی نشان می دهد. برفک ممکن است عاملی برای قرمز شدن خود سینه، ورم و سوزش باشد.

کم کم که برفک پیشرفت می کند، ناحیه حساس شده مورد نظر نیز گسترش یافته و همچنین ممکن است باعث ترک یا از بین رفتن رنگ پوست شود.

خارش و عفونت های قارچی معمولاً عامل ایجاد خارش شدید یا احساس سوزش هستند این علائم ممکن است خفیف تا شدید باشد.

برفک به خاطر قارچی به نام کاندیدا آلبیکانس اتفاق می افتد که در محیط گرم و مرطوب مانند چین خوردگی های پوست رشد می کند. کاندیدا بخشی از میکروبیوم طبیعی پوست انسان محسوب می شود که شامل باکتری ویروس قارچ می شود که به طور طبیعی روی پوست زندگی می کند.

در بعضی از موارد میکروبیوم ممکن است باعث رشد بیش از حد شود که عفونت را به وجود می آورد. عفونت های مخمری زیر سینه معمولا بعد از شیردهی اتفاق می افتند و ممکن است هر کس را درگیر کند و فرقی هم ندارد که سایز سینه یا سن چقدر باشد.

برفک معمولاً مدت کوتاهی بعد از شروع شیردهی اتفاق می افتد؛ مخصوصاً اگر کودک برفک دهانی داشته باشد.

برفک دهانی معمولاً برای افرادی که عفونت کاندیدا واژن را هنگام زایمان داشته اند یا به کودک خود آنتی بیوتیک داده اند، اتفاق می افتد.

اگر چه برفک معمولاً پوست سالم را درگیر نمی کند اما پوست آسیب دیده را درگیر کرده و اگر درمان نشود، باعث درد شدید نوک سینه، خارش، قرمزی و التهاب می شود که عفونت های پوستی و التهابات و ترک ها را ایجاد می کند.

عوامل دیگر که خطر را افزایش می دهد شامل موارد زیر است:

    ترک خوردگی نوک سینه یا لکه های روی پوست در دوران شیردهی استفاده از پد های سینه

    مصرف آنتی بیوتیک

    ابتلا به عفونت مخمری واژن در گذشته

    سطح بالای استرس

    رژیم نامناسب

    بیماری مزمن مثل دیابت یا اچ آی وی

    عوامل محیطی مثل آب و هوای خیلی گرم یا هوای شرجی

    نَشُستن سینه یا قرار دادن حوله زیر سینه

عفونت های موثر در بروز بثورات پوستی زیر سینه

عفونت های دیگر سینه هم باعث ایجاد علائم یکسان شبیه برفک می شوند که شامل موارد زیر هستند:

    هرپس که باعث ایجاد جوش های کوچک و پر از آب می شود.

    عفونت های باکتریایی که علائم سیستمیک مانند تب یا ترشحات را ایجاد می کنند.

    ماستیتیس که باعث برآمدگی قرمز، ورم و درد می شود.

    درماتیتیس تماسی که باعث پوست خشک قرمز در برخورد با آلرژن می شود.

در چنین حالتی باید سعی کنید که به مشاور و متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا شما را راهنمایی کند. او در اولین مرحله سوابق پزشکی شما را بررسی می کند و آزمایش می گیرد. اگر تشخیص واضح و مشخص نباشد، نمونه ترشح یا مایعات بدن را تست می کند. بعد از آن از آزمایش سونوگرافی و تست های بیشتر استفاده می کند.

در اکثر موارد برفک با دارو های بدون نسخه ساده درمان می شود. دارو های ضد قارچ موضعی هم می توانند مستقیما به پوست اعمال شوند که برای درمان عفونت قارچی پوست موثر هستند و نتایج بلند مدت دارند.

دارو های موضعی رایج و ضد قارچ خوراکی که برای برفک استفاده می شوند شامل موارد زیر هستند:

    میکونازول

    نیستاتین

    کلوتریمازول

    کانازول فلوکونازول

    خوراکی

پزشک همچنین ممکن است که دارو های ضد التهابی یا کرم های استروئیدی برای از بین بردن علائم تجویز کند تا عفونت به طور کامل از بین برود.

عفونت مخمری خفیف در عرض سه روز برطرف می شود.

گاهی اوقات نیاز به هیچ درمان خاصی نیست.

عفونت های خفیف تا شدید ممکن است یک تا دو هفته زمان ببرند تا به طور کامل بهبود پیدا کنند.

اگر کودک به برفک دهانی تشخیص داده شده باشد، نیاز به درمان ضد قارچ دارد.

همچنین بسیار مهم است که نکات زیر را در صورت ابتلای کودک به برفک دهانی رعایت کنید:

    حتماً نوک شیشه شیر را تمیز کنید و بعد از هر بار استفاده آن را دوباره به دقت تمیز کرده، اگر برایتان مقدور است شیشه شیر را هر هفته عوض کنید.

    بعد از عوض کردن پوشک و قبل و بعد از استفاده از کرم یا لوسیون برای جلوگیری از پخش شدن برفک، دست ها را به طور کامل بشویید.

    حتماً بعد ها لباس زیر و حوله ها او را بشویید و اجازه دهید که در معرض هوای آزاد خشک شود.

بهترین راه برای جلوگیری از عفونت مخمری زیر سینه این است که این ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید. البته استراتژی های دیگر هم شامل موارد زیر هستند که موثر خواهند بود:

    نوک سینه را خشک نگه دارید.

    اگر از پد سینه برای جلوگیری از نشتی مایعات استفاده می کنید، بهتر است که پد های یک بار مصرف را استفاده کرده و مدام آن ها را عوض کنید.

    شب ها با لباس زیر نخوابید، زیرا پوست تان حساس می شود و دیرتر بهبود پیدا می کند.

    اگر در طول روز از لباس زیر استفاده می کنید، انواع راحت و نخی را استفاده کنید.

    نوک سینه را بعد از شیردهی یا عرق کردن، حتماً با آب گرم یا ولرم بشویید و بعد خشک کنید.

    خوشبختانه عفونت مخمری زیر سینه خیلی زود به درمان جواب می دهد اما اگر علائم بعد از یک الی دو هفته بهبود پیدا نکردند، حتما به درمانگر دوباره مراجعه کنید.

    درمانی که انتخاب می کنید، شاید به اندازه کافی قوی نباشد تا بتواند عفونت را درمان کند. اگر بعد از دوماه دوباره عفونت برگشت، به پزشک مراجعه کنید زیرا احتمال برگشت آن وجود دارد؛ مخصوصاً اگر در دوران شیردهی باشید.