شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آیت الله#آیت الله هاشمی

آیت الله هاشمی اموال مسئولان را محرمانه کرد؟

کدخبر: 448371
آرین منش گفت: اگر مجلس یازدهم مدعی شفافیت است، اکنون می تواند این طرح را بازنگری و قید محرمانه بودن را حذف کند. شفافیت را از خود مسئولان و نمایندگان آغاز کرده و به جز اموال، حقوق و دریافتی مسئولان را هم شفاف کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، جواد آرین منش درباره بررسی طرح رسیدگی به اموال مسئولان در مجلس هشتم،اظهار کرد: من در مجلس هشتم نایب رییس کمیسیون فرهنگی بودم و طراحان این طرح عمدتا در کمیسیون حقوقی بودند. فکر می کنم محمد دهقان که الان معاون حقوقی رئیس جمهور است، از عناصر اصلی این طرح بود.

وی در ادامه گفت: طرح اعلام اموال مسئولان به دنبال این بود که مسئولان اموال خود را قبل از پذیرش مسئولیت و اتمام آن اعلام کنند. در واقع هدف جلوگیری از رانت ،فساد و در دوره مسئولیت بود. هدف دیگر این طرح نظارت عامه  مردم بر اموال مسئولان بود.

آرین منش با بیان اینکه این طرح پس از تصویب در مجلس هشتم به شورای نگهبان ارجاع شد، گفت: شورای نگهبان آن طرح را مغایر با شرع و قانون اساسی دانست و آن را به مجلس بازگردادند اما مجلس به نظر خود اصرار داشت و بنابراین طرح به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد اما برای مدت طولانی در نوبت بررسی ماند و در نهایت مجمع آن را تایید کرد البته با حفظ محرمانه بودن اموال مسئولان. من فکر می کنم این طرح سرانجام در زمان ریاست هاشمی رفسنجانی بر مجمع تشخیص مصلحت و در دوره نهم مجلس تایید شد.

وی  همچنین با بیان اینکه تصویب محرمانه بودن در مجمع تشخیص مصلحت، طرح مجلس را از خاصیت انداخت، خاطرنشان کرد: در طرح مجلس محرمانه بودن وجود نداشت ولی مجمع قید محرمانه بودن را به این طرح زد که مسئولان فقط اموال خود را به قوه قضاییه اعلام کنند و به دلیل همین محرمانه بودن، مجازات هایی هم در صورت افشای اطلاعات، در نظر گرفته شده بود. در عمل خواسته طراحان طرح محقق نشد و بعید می دانم عملا مسئولان اقدامی برای ثبت اموال خود انجام داده باشند و نظارتی هم در کار باشد. هدف مجلس هشتم نظارت عامه بر اموال بود نه نظارت دستگاه قضایی.

این نماینده ادوار مجلس در پایان گفت: اگر مجلس یازدهم مدعی شفافیت است، اکنون می تواند این طرح را بازنگری و قید محرمانه بودن را حذف کند. شفافیت را از خود مسئولان و نمایندگان آغاز کرده و به جز اموال، حقوق و دریافتی مسئولان را هم شفاف کند.  مجلس باید از خودش شروع کند زیرا الان زمان تحقق شعار شفافیت این مجلس است.