شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش

سونامی خودکشی در ارتش اسرائیل

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که یک‌ پنجم خودکشی‌های صورت‌ گرفته در رژیم صهیونیستی مربوط به نیروهای ارتش است.

اسرائيل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، آمار و اطلاعات مرتبط با تعداد خودکشی نظامیان اسرائیلی بار دیگر جنجال‌آفرین شده است. براساس آخرین آماری که توسط مرکز پژوهش‌های پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) منتشر شده، یک‌ پنجم خودکشی‌های صورت‌گرفته در اسرائیل مربوط به نظامیان است.

این آمار نشان می‌دهد که تعداد خودکشی نیروهای نظامی و سربازان رژیم‌صهیونیستی به بیش از سالانه ۱۰۰ نفر (عمدتا زیر ۲۶ سال) افزایش یافته است. به این ترتیب، پدیده «خودکشی» دومین عامل اصلی در مرگ‌ومیر نیروهای نظامی اسرائیل به‌حساب می‌آید. اگرچه این آمار بیانگر رشد ۱۳ درصدی نسبت به تعداد خودکشی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۹ و همچنین رشد ۱۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸ است، اما با وجود این برخی رسانه‌های معتبر همچون شبکه الجزیره از تلاش نهادهای حاکمیتی رژیم صهیونیستی برای پنهان نگاه‌داشتن اطلاعات اصلی درباره تعداد خودکشی نظامیان خبر می‌دهند.

در گزارش این شبکه آمده است: رشد قابل توجه آمار قربانیان ارتش اسرائیل در جریان «مانورها» و یا «حوادث غیرنظامی» طی سال‌های اخیر، شائبه تلاش این رژیم برای مخفی‌کردن آمار حقیقی خودکشی‌ها میان سربازان را افزایش داده است. ماجرای خودکشی‌های روزافزون در داخل ارتش اسرائیل و افشاگری‌های متعدد درباره تعداد آن به یکی از موضوعات جنجالی برای رسانه‌های این رژیم طی سال‌های اخیر تبدیل شده است. مهم‌ترین دلیل افزایش این پدیده در میان نظامیان اسرائیلی چیست و چه جزئیات معتبری تاکنون درباره آن منتشر شده است؟
 

موفقیت جنگ روانی حماس و حزب‌الله علیه ارتش اسرائیل

رسانه‌های اسرائیل در سال‌های گذشته تصویر ویژه‌ای از ارتش این رژیم برای افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی و همچنین منطقه و جهان ارائه داده‌اند؛ تصویر «ارتشی شکست‌ناپذیر» که قادر است با تمامی تهدیدها مقابله کند و از نقشی تعیین‌کننده در معادلات بین‌المللی برخوردار باشد. بدون شک این تصویر با افشای اطلاعاتی همچون آمار رو به رشد خودکشی سربازان اسرائیلی همخوانی ندارد و بر این اساس، نمی‌توان بازتاب قابل توجهی از این آمار در رسانه‌های فراگیر اسرائیل پیدا کرد. اما واقعیت، محدود به رسانه‌های رسمی یا دولتی نیست. بهترین نشانه برای تأیید این ادعا، حساسیت گسترده افکار عمومی رژیم صهیونیستی به اطلاعات مربوط به آمار خودکشی نظامیان در سطح شبکه‌های اجتماعی است.

براساس آمار رسمی کنست، بیش از یک‌پنجم تمام خودکشی‌های صورت‌گرفته میان صهیونیست‌ها در سال گذشته مربوط به نظامیان بوده است. از این میان سهم سربازان مرد ۸۰ و سربازان زن ۲۰ درصد اعلام شده است. از سوی دیگر، بخش عمده خودکشی‌های صورت‌گرفته توسط یهودیان مهاجر (عمدتا روسیه و آفریقایی) بوده؛ اقلیتی که سال‌هاست به‌دلیل عدم‌انسجام در بافت اجتماعی صهیونیست‌ها با معضلات حقوقی، اقتصادی و حتی روانی روبه‌رو است.

واکنش‌های منفی و بسیار گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی عبری‌زبان نسبت به این آمار باعث شده بخش‌هایی از ارتش اسرائیل، ازجمله معاونت رسیدگی به امور انسانی، توضیحاتی را پیرامون افزایش تعداد خودکشی نظامیان منتشر کند؛ توضیحاتی که البته توسط بسیاری از کاربران منتقد «مبهم» توصیف شده است.

در این توضیحات، «ناآرامی‌های روانی» مهم‌ترین دلیل رشد خودکشی میان سربازان اعلام شده است. اما پیش از این، روزنامه هاآرتص در گزارشی جنجالی، بخشی از اسناد محرمانه مطالعات ارتش درباره علل رشد پدیده خودکشی نظامیان را منتشر کرده بود. در این گزارش آمده است: بسیاری از سربازانی که دست به‌خودکشی زده‌اند، پیش از پایان زندگی خود برای مدت‌های طولانی در حالت آماده‌باش قرار داشته‌اند؛ حالتی که به‌طور طبیعی همراه است با تحمل فشارهای روانی شدید در محیط جغرافیایی محدود مانند سنگرهای مرزی و...‌. گزارش‌ها نشان می‌دهد  که بسیاری از این نیروها، پیش از اقدام به‌خودکشی نشانه‌های معناداری مبنی بر عدم‌التزام به احکام فرماندهان و یا حتی بی‌میلی نسبت به پرچم و... را از خود بروز داده‌اند.

از سوی دیگر و درحالی‌که رسانه‌های رسمی ارتش اسرائیل اصرار دارند شرایط نیروهای نظامی این رژیم را طبیعی جلوه دهند، گزارش هاآرتص نشان می‌دهد که تنها در سال ۲۰۲۰، بیش از ۲ هزار نیروی نظامی در پایگاه‌های ارتش درخواست مشاوره فوری روانی داشته‌اند. اما از این میان، تنها ۲۶ نفر واجد شرایط حساس شمرده شده و در نتیجه مجوز خروج از پایگاه‌ها برای رسیدگی به وضعیت روانی خود را دریافت کرده‌اند. هاآرتص می‌نویسد: گروه‌های حماس و حزب‌الله طی سال‌های اخیر با طرح تهدیدهای متعدد، شرایط سختی را بر نیروهای ارتش اسرائیل تحمیل کرده‌اند. آنان بدون شلیک حتی یک موشک، هزاران نیرو را برای روزها و هفته‌ها به حالت آماده‌باش درمی‌آورند.

هاآرتص در این زمینه به یکی از سخنرانی‌های مشهور سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اشاره می‌کند. او پس از شلیک چند راکت از سوی سرزمین‌های اشغالی به جنوب لبنان گفته بود: پاسخ ما هر لحظه ممکن است در قالب شلیک موشک و یا عملیات نظامی علیه اشغالگران آغاز شود؛ سربازان اسرائیل از امروز باید یک لنگه پا منتظر ما بایستند! عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم این مسئله را در قالب جنگ روانی و هدفمند مقاومت علیه رژیم صهیونیستی توصیف کرده بود. به نوشته او، به‌رغم صرف سالانه میلیون‌ها دلار در مراکز رسانه‌ای و اندیشکده‌های صهیونیستی، این مقاومت است که توانسته جنگ روانی علیه این رژیم را مدیریت کند.
 

تلاش‌های بی‌نتیجه ارتش

بحران خودکشی نیروهای نظامی دست‌کم ۱۰سال است که به یکی از حاشیه‌های جنجالی برای ارتش اسرائیل تبدیل شده است. راهکار مقابله با این بحران تاکنون ۲ سرفصل اصلی داشته:


۱- پنهان‌کاری آمارهای واقعی ۲- تاسیس مؤسسات روانشناسی برای جلوگیری از وخیم‌ترشدن شرایط در داخل ارتش.

با گذشت ۱۰ سال اما به‌نظر می‌رسد هیچ‌کدام از این دو روش ‌، تأثیر چشمگیری در توقف و یا مهار موج رو به رشد خودکشی‌ها میان سربازان عمدتا جوان ارتش نداشته است. رژیم صهیونیستی همچنین طی ۳ سال اخیر، یگان جدیدی را تحت عنوان «پاسداران دروازه» در نیروهای نظامی تشکیل داده که ماموریت آن، مراقبت از شرایط روانی سایر نیروها و تهیه گزارش‌های منظم از فضای حاکم بر پایگاه‌های نظامی است. با این حال روشن نیست چنین روش‌هایی در سایه وجود تهدید نظامی دائم از سوی مرزهای غزه، لبنان و البته سوریه تا چه اندازه کارآمد باشد.